Sanningar och myter om hudens åldrande

Hudforskaren Johanna Gillbro slår hål på några av de mest seglivade skönhetsmyterna och tipsar om hur vi faktiskt kan bromsa hudens åldrande.

Är rengöring verkligen A och O eller kan det rentav vara tvärtom? Behöver vi serum eller är det bara en bluff? Kan man bli av med celluliter? Och varför ska vi smörja in ansiktet med avföringsbakterier? Hudforskaren Johanna Gillbro resonerar kring myter och sanningar om hudvård.

Vad är egentligen sant och falskt om hudvård?

Det är viktigt att dricka mycket vatten för att återfukta huden inifrån

Svar: FALSKT

Johanna Gillbro: Det enda man kan säga är att det har effekt på huden när det gäller patienter som är kraftigt uttorkade. Mäter man hur mycket vatten som avdunstar från huden så ger att dricka mycket vatten hos friska individer ingen effekt på återfuktning i huden. De flesta får naturligt i sig den mängd vatten som behövs, cirka två liter, via mat och dryck och behöver inte fylla på extra.

Annons

Hudforskaren Johanna Gillbro
Hudforskaren Johanna Gillbro har skrivit boken Hudbibeln.

Rengöring är A och O – att somna med smink gör att din hud åldras snabbare

Svar: FALSKT

Annons

Johanna Gillbro: Det finns inga studier som visar att huden åldras om du somnar med smink. Men däremot så täpper det till porer och lägger sig som en hinna på huden, i smink finns också ämnen som inte är så bra att ha på huden för länge, därför bör man tvätta bort det på kvällen. Har du inte smink så räcker det att tvätta med ljummet vatten. Och på morgonen behöver du inte rengöra huden alls. Du tvättar bort dina egna kroppsegna fetter i huden med tensiderna i rengöringen.

Mitt råd är att inte använda starka rengöringsprodukter med SLS (Sodium Lauryl Sulfate), eftersom detta kan skapa obalans i hudbarriären.

Att äta mycket socker gör att huden åldras snabbare

Svar: NJA

Annons

Johanna Gillbro: Det man har sett är att en obehandlad diabetes med höga sockernivåer i blodet, ger höga sockerhalter i huden. Hos friska personer vet man inte vad det har för effekt, vi har ett bra insulinpåslag som får bort höga halter i blodet. Socker bildar däremot AGE (advanced glycation end-products), vilket binder till proteiner som kollagen och i sin tur gör att kollagenet blir stelare. Om man har mycket socker i huden, skulle det i såna fall leda till mindre elastisk hud, vilket kan härledas till att man åldras snabbare.

Men det finns inga studier som visar på att de som äter mycket socker har mer åldrad hud. Det man däremot har sett är att de som äter Medelhavskost eller andra dieter med lågt GI (glykeminsk index) har mindre AGE både i blodet och andra vävnader. Det finns ämnen som minskar förekomsten av AGE, som polyfenoler som finns i kryddor, örter och färgade bär och liponsyra som bland annat finns i broccoli, spenat, tomater och rödbetor.

Probiotika har positiv effekt på huden

Svar: SANT

Johanna Gillbro: Forskningen är i sin linda men det  finns studier som visar på att folk som äter mycket yoghurt med probiotika har mer återfuktad hud och mindre rynkor, det har också god effekt på eksem. Även prebiotika kan öka återfuktningen i huden har man sett i begränsade studier. Prebiotika finns till exempel i gröna bananer, kokt kyld potatis, alger och bönor.

Dyrare krämer och serum är inte automatiskt bättre. Foto: Shutterstock/TT

Ju dyrare kräm, desto bättre

Svar: FALSKT

Johanna Gillbro: Nej, det har absolut inget samband. Några av de ingredienser som vi vet har effekt, som C-vitamin och niacinamide, är billiga ingredienser. Niacinamide (en aktiv form av Vitamin B3) används i många produkter eftersom det har bra effekt, det stärker barriärfunktionen, återfuktar, är pigmentreducerande och sebumreglerande. Det hudvårdsmärken ofta gör är att de istället lyfter fram en av de dyra ingredienserna som diamantpulver eller kaviarextrakt, som inte har nån vetenskapligt bevisad effekt, men är något man kan ta betalt för.

En dyr kräm behöver absolut inte vara bättre än en billig kräm

Retinol är en ingrediens med vetenskapligt bevisad effekt

Svar: SANT

Johanna Gillbro: Retinol ökar kollagenet, ger mindre rynkdjup och antal rynkor och man ser också bra effekt på akne och oljig hud.

Att dricka kollagenpulver gör huden mindre rynkig

Svar: NJA

Johanna Gillbro: Det finns vissa studier som visar att det kan ha viss effekt. Kollagenet bryts dock ned och istället bildas aminosyror som också kan ha god effekt på huden. Kollagentillskott kommer ofta från gris eller fisk, och doserna är mindre än om du äter en bit kött, så det finns inget som visar att det inte har lika bra effekt att äta en allsidig kost. Försök att få i dig ämnen som stimulerar kollagen och minska ämnen som bryter ned kollagen, exempelvis karotenoider och vitamin C.

Aha-syra snabbar på cellförnyelsen och förbättrar hudens förmåga att bevara fukt

Svar: SANT (delvis)

Johanna Gillbro: Det snabbar på cellförnyelsen och vissa syror är fuktbindande. Det har mest effekt på pigmentförändringar. Men det som händer är att du också får en tunnare hud. Då kan du lättare få nya skador av solen. Vissa syror kan upplevas irriterande på huden.

Man behöver en speciell ögonkräm

Svar: FALSKT

Johanna Gillbro: Att du skulle få mer påsar under ögonen av att använda en vanlig fet kräm runt ögonen är en myt. Har du problem med påsar eller mörka områden under ögonen så kan det vara så att du vill punktbehandla med en speciell produkt, men i övrigt kan du ha samma kräm i hela ansiktet, så länge det inte är mycket parfym i den men det avråder jag från generellt.

Kvinna smörjer in sig
Du behöver inte använda speciellt många eller dyra produkter för att ta bra hand om huden. Foto:Shutterstuck/TT

C-vitamin är super för huden och ger en jämnare hudton, lyster och stramar upp

Svar: SANT

Johanna Gillbro: Men man måste ha hög koncentration för att den ska kunna penetrera huden och ge effekt eftersom det är en vattenlöslig substans.

Serum ­är mer effektivt än en kräm

Svar: FALSKT

Johanna Gillbro: Det är bara en marknadsföringsterm, det finns inget regelverk för hur serum ska formuleras och inget som tyder på att ett serum penetrerar bättre och är mer effektivt. Det är en stor myt att man ska ha ett serum under krämen, det handlar om att ju fler produkter företagen producerar ju mer pengar tjänar de. Det räcker med en kräm som har de rätta ingredienserna. Jag har aldrig använt ett serum i hela mitt liv.

Det är en stor myt att man ska ha serum under krämen

Ansiktsoljor är toppen för huden

Svar: NJA

Johanna Gillbro: Problemet med ansiktsoljor är att du inte kan lösa fuktbindare i olja, så de ger ingen återfuktande effekt, utan smörjer bara huden.

Du kan äta dig till vackrare hud

Svar: SANT

Johanna Gillbro: Ja, allt du stoppar i dig påverkar huden. Man har sett att medelhavskost gynnar huden och karotenoider som bland annat finns i morötter och tomater och polyfenoler som bland annat finns i kryddor, örter och färgade bär har bra effekt.

Även vitamin C är huden glad för, det bygger kollagen. Zink och selen är också bra att få i sig. Dagsbehovet av selen finns faktiskt i en enda paranöt.

Blåbär
Blåbär är toppen för huden. Foto: Shutterstock/TT

Man får akne av choklad

Svar: NJA

Johanna Gillbro: Man har sett en koppling mellan akne och den västerländska kosten, framförallt mejeriprodukter, vilket choklad innehåller. Det är svårt att avgöra om det är choklad eller mejeriprodukterna som ger upphov till akne.

Att sova med ansiktet i kudden gör att din hud förlorar kollagen. Det bästa är att sova på rygg

Svar: FALSKT

Johanna Gillbro: Det är en myt och rent hittepå.

Att dricka mycket kaffe torkar gör huden slappare och rynkigare

Svar: FALSKT

Johanna Gillbro: Det finns inga såna studier, gröna kaffebönor, som inte är så hårt rostade, innehåller polyfenoler och kan ge ökad återfuktning och mikrocirkulation i huden. Koffein används dessutom i produkter mot celluliter och ögonkrämer.

Det finns inga sätt att få bort celluliter

Svar: NJA

Johanna Gillbro: Eftersom fettdepåerna ligger så djupt i huden är det svårt att påverka med krämer. Studier visar dock att ämnen som koffein har en reducerande effekt på celluliter, men den är ganska minimal. Laser kan också ha en viss effekt.

Hudforskarens bästa tips för en frisk hy

Experten Johanna Gillbro siar om framtidens skönhetsprodukter (vad sägs om avföring i krämen?) och delar med sig av sina bästa tips för att hålla huden välmående och fräsch.

Vad har du lärt dig under arbetet med boken Hudbibeln (Bookmark förlag)?

– Jag har lärt mig massor och har blivit mycket intresserad av det här med hudens eget mikrobiom och hur det förses i obalans med antiseptiska ämnen och konserveringsmedel.  Jag tror och hoppas att vi kommer se att fler produkter blir mikrobiom-vänliga istället för bakteridödande.

– Det var också intressant att jobba med dietisten Karin Magnusson, jag blev så fascinerad av vad maten innehåller. Jag har delvis ändrat min kost, äter alltid minst en påse med snacks-morötter (betakaroten) varje dag, mer tomater (som innehåller karotenoiden lykopen) och väldigt mycket svarta vinbär och blåbär (polyfenoler).

Hur ser din egen hudrutin ut?

– Jag har vitiligo, och använder en kräm som jag själv varit med att utveckla. När jag gör mina egna krämer så är de väldigt minimalistiska och har inga tillsatser men med fokus på effekt. Jag tvättar mig minimalt, tar bort smink kring ögonen, sköljer resten av ansiktet med vatten. Använder solskydd april till september.

Jag tvättar mig minimalt

Vad kommer vi se mer av i framtiden?

– Att använda hudegna bakterier i hudvård. I dag finns det ett fåtal tillverkare som använder probiotika i sin hudvård men detta är oftast mjölksyrabakterier. Dessa har vi mest av i tarmen och i det vaginala området. Man har gjort studier där man sprayar bakterier från en person med frisk hud på en hud med eksem och sett fantastiska resultat. Man har faktiskt också sett effekt på akne om man smörjer sig med avföringsbakterier.

– Jag hoppas att vi ser en förändring i regelverket när det gäller hudvård, det är i dag ålderdomligt vilket leder till höga koncentrationer av konserveringsmedel och tillsatser. En produkt kan stå upp emot tre år på hyllan innan den kommer till användning. Varken produktions- eller utgångsdatum märks ut på burken. Tänk om samma regelverk hade gällt i livsmedelsbranschen.

Skönhetstips från hudforskaren 

1. Ät bra

Få i dig ämnen som huden tycker om. Många gånger är det lättare att få i sig vissa ämnen genom kosten än att försöka lokalbehandla.

2. Minimalism

Ha en så minimalistisk hudvård som möjligt, så få tillsatser och ämnen som inte är bra för huden som möjligt. Låt dig inte luras av dyra ingredienser och släng bort pengar på det. När det gäller exempelvis hyaluronsyra och kollagen så kan molekylerna omöjligt tränga in i huden eftersom de är för stora.

3. Tvätta inte för mycket

Rengör bara huden vid behov, och använd mild rengöring. På morgonen behöver ansiktet inte rengöras alls.

4. Akta solen

När det kommer till hudens åldrande bestäms 20 % av gener och 75 % av externa faktorer och där är solen den största boven. Använd UV-skydd i solen, bär hatt och sitt i skuggan.

Vem är Johanna Gillbro? 

Apotekare i botten, har doktorerat inom experimentell dermatologi med fokus på vitilgo. Författat och publicerat många vetenskaplig artiklar inom ämnet dermatologi. Är numera hudforskare och har jobbat som innovationschef inom hudvårdsbranschen. Grundare av Skinome Research. Aktuell med boken Hudbibeln (Bookmark förlag) som släpps 8 april.

Ingredienser/ämnen som är bra för huden:

Betakaroten – bildar retinol A-vitamin

C-vitamin – stimulerar kollagen

Glycerin – fuktbindande

Karbamid – fuktbindande

Niacinamide (Vitamin B3) – stärker barriärfunktionen, återfuktar, pigmentreducerande, sebumreglerande

Retinol – stimulerar kollagen

Mat som är bra för huden:

Kyckling (niacinamide)

Morötter (betakaroten)

Röd paprika (C-vitamin)

Svarta vinbär (C-vitamin)

Jordgubbar (C-vitamin)

Naturell youghurt (zink, probiotika)

Lax (selen)

Paranötter (selen – dagsbehovet finns i en nöt)

Valnötter (omega 3)

Linfröolja (omega 3)

Pumpafrön (omega 6)

Kall kokt potatis (prebiotika)

Havregryn (prebiotika och zink)

Vitlök (prebiotika)

Kimchi (probiotika)

Mörk choklad (polyfenoler)

Broccoli (polyfenoler)

Grönt te (polyfenoler)

Bönor och linser (polyfenoler och prebiotika)

Läs också:

Mer inspirerande innehåll från allas.se: