10 goda skäl: Därför är det bra för dig att rensa ogräs

En glad kvinna rensar ogräs i sin gräsmatta.

Det finns hur många fördelar som helst att ge sig ut i trädgården och tukta ogräs.

Foto: Shutterstock/TT
Nej, ogräs är inte bara utav ondo. Vet du hur bra de envisa rackarna är för din hälsa? Det vet vi! 

Visst kan det kännas som om ogräset är din största fiende såhär i odlingstider. Det kväver dina plantor, sprider sig snabbare än blixten och har rötter som verkar helt oförstörbara.

Men om du ser fördelarna i stället för nackdelarna har du mycket att vinna. Här är 10 goda skäl till varför du ska rensa ogräs för att stärka din mentala och fysiska hälsa.

1. Gratis mindfulness

Stäng av telefonen, lägg en mjuk dyna under knäna och hänge dig åt en enda sak: att rensa ogräs. Ta in världen omkring dig. Vad hör du? Vad ser du? Vad känner du för lukter? Stanna upp och njut av att känna vinden mot din hud och jorden under dina fingrar. Mindfulness när det är som bäst!

En kvinna luktar på en solros.

Ta dig tid att ta in dofter, känslor och ljud när du är ute i trädgården för en helt gratis mindfulness-upplevelse. Foto: Shutterstock/TT

2. Starkare skelett

Det finns inget som säger att du inte kan rensa ogräs i bikini! Passa på att förena nytta med nöje en varm sommardag och fyll på med D-vitamin från solens UV-strålar. Det smarta vitaminet hjälper kroppen att ta upp kalcium, vilket bidrar till ett starkare skelett.

Bonus: Du får en jämnare bränna när du är i rörelse än när du ligger och pressar i en solstol. Men glöm inte att smörja in hela dig med solskyddsmedel. Och på med solhatten!

3. Träning på köpet

Har du drabbats av ett ogräs med envisa och djupgående rötter som exempelvis parkslide finns det bara en sak att göra: Gräva. Den invasiva arten har rötter som kan sprida sig upp till sju meter ner i marken.

Ogräs i trädgården – så blir du av med dem utan kemikalier!

Det krävs att du gräver flera gånger per säsong under flera år, så pausa träningskortet och ta ett stadigt grepp om spaden. Här får du styrketräning för rygg, axlar och armar flera år framöver. Tänk på hållningen innan du sätter igång – spänn magen och håll ryggen rak. Varning för träningsvärk!

4. Nyttigt på tallriken

Har du kirskål, nässlor och maskrosor på tomten? Grattis! I trädgårdens egna superfoods finns massor av vitaminer och mineraler att frossa loss på. De är som nyttigast precis när de börjar titta upp ur marken, så ge dig ut på jakt redan nu.

En tallrik med grön nässelsoppa och några nässlor på toppen.

Späda nässelblad blir en fantastisk god och nyttig soppa! Foto: Shutterstock/TT

Strö maskrosblad över salladen, gör en smakrik pesto på ramslök, koka soppa på de järn- och c-vitaminrika nässlorna och smyg ner kirskål i en matig paj. Rena hälsobomben!

5. Minskar stress

När vi är ute bland blad och grönt sjunker både blodtryck och puls. I en studie vid Institutet för stressmedicin i Göteborg har man sett att symptom på utbrändhet, depression och ångest minskar, samt att välbefinnandet ökar när stressade personer arbetar i trädgårdar och ute i naturen.

6. Ger tillfredsställelse

Det händer något inombords när man ser resultatet av något man har skapat med sina egna händer. Det kan vara alltifrån en härlig måltid du lagat från grunden till en vacker sjal du virkat. Samma gäller för ogräsrensning. Att se den rena och uppluckrade jorden där din kratta och spade gått fram ger en inre tillfredsställelse som får dig att sova gott om natten.

Giftfria sättet att bli av med ogräs:

Men tänk på att du inte måste bli klar med allt på en gång. Dela upp rabatten i sektioner och beta av bit för bit. Då känns arbetet överkomligare och du slipper bli besviken om du inte orkar med allt på ett bräde!

En kvinna står med en spade över axlarna och tittar ut över sin trädgård.

Inget får en att känna sig så nöjd när man ser resultatet av något man skapat med sina egna händer. Foto: Shutterstock/TT

7. Tid för kultur

Har du svårt att hitta tid för att lyssna på din favorit-podd och läsa alla nya böcker som kommer ut? Plugga in lurarna i öronen, slå dig ner mitt i rabatten och tryck på play! I appen Biblio kan du till exempel låna och lyssna på ljudböcker helt gratis via ditt bibliotek.

8. Mer tid för lata dagar

Ju tidigare du sätter igång med ogräset desto mer kan du slappa i sommar. Återkommande ogräsarter kan sprida sina rötter om du inte tar tag i problemet i början av odlingssäsongen.

Kvinna sitter i en solstol och slappar.

Arter med grunt utlöparsystem (1–2 dm djupt) lossar lättare tidigt på våren innan de hunnit börja utveckla årets nya utlöpare och rötter, exempelvis brännässla, kvickrot, rölleka och vitplister.

Kör en räd och luta dig med gott samvete tillbaka ett par veckor innan det är dags för nya tag igen!

9. Du sparar pengar

Om du odlar grönsaker har du allt att vinna på att rensa ogräs. Det stjäl nämligen ljus, vatten och näring från dina grönsaker och skördarna riskerar att bli mindre om du låter ogräset härja fritt bland bäddarna.

Ju större morötter och dillvippor i trädgården desto mindre grönt behöver du köpa på affären i sommar. Din plånbok kommer tacka dig!

Så vinner du kampen mot ogräset! John Taylor tipsar

10. Du övar upp ditt tålamod

Den som haft med kvickrot, tistlar och mossa att göra vet att utrotningen av dem ibland kan kännas som en omöjlig uppgift. Det är som det gamla trädgårds-ordspråket säger: Ont krut förgås inte så lätt, som syftar på plågor som är svåra eller omöjliga att bli av med.

Men vad har ont krut med trädgård att göra tänker du? Det handlar faktiskt om en feltolkning av tyskans unkraut vergeht nicht so leicht. Någonstans på vägen tyckte någon att ”unkraut” väl måste betyda ”ont krut”, i stället för ”ogräs”, som är den korrekta översättningen.

Kort sagt: Även om ogräset ger dig gråa hår – anta utmaningen och bygg upp ett starkt tålamod på vägen. Vem vet när du har nytta av det nästa gång!

Mer inspirerande trädgårdsinnehåll hos allas.se: