Trending: LäsarberättelserVirkaOdlingTrädgårdHusmorstipsHoroskop

Därför lämnar Loa Falkman rollen som ”Ica-Stig”

29 dec, 2020 
Sara Wizén
Loa Falkman skålar för ett gott nytt år i Ica-reklamen för vecka 53. Det blir hans sista reklamfilm eftersom han beslutat att lämna rollen efter nästan sex år.
I Icas senaste reklamfilm säger karaktären Stig ”att det är dags att lämna över den här kavajen.” Och med de orden lämnar Loa Falkman, efter nära sex år, rollen bakom sig.
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

För svenska folket är det sedan många år Loa Falkman som är ”Ica-Stig” i reklampauserna, men nu är det dags att välkoma något nytt.

– Jag har hållit på med det här i sex år och jag känner kanske att det är dags att lämna över den här kavajen. Ut med det gamla, in med det nya skulle man kanske kunna säga, säger Loa Falkman i den sista reklamfilmen som sänds den här veckan.

De sex åren som han setts i rutan som Stig, är en betydligt längre tid än vad han hade tänkt sig från början.

– Snacka om att tiden gått fort. Jag skulle göra det där i ett år var det tänkt. Nu blev det sex. Det gick som en nysning, säger han med ett skratt i en intervju med Aftonbladet.

Se också: 5 nya serier på Netflix i januari

5 Nya serier på Netflix i januariBrand logo
5 Nya serier på Netflix i januari

Anledningen till att Loa Falkman nu tar av sig ”Ica-Stig”-kavajen är inte mer dramatisk än att han ”gör så mycket olika andra grejer hela tiden”, och för att var sak har sin tid och det helt enkelt kändes som rätt läge.

Annons

Okänt vem som ska bossa i framtiden

Det är inte första gången publiken får se en ”Ica-Stig” ta farväl. Innan Loa Falkman tog över rollen i februari 2015, hade Hans Mosesson haft den under mer än dubbelt så lång tid – hela 13 år.

Ica vill inte berätta vad som nu händer med ledningen i Ica-butiken i rutan.

– Inom kort kommer det att ske en förändring i Ica-butiken, men i dagsläget har vi inga ytterligare kommentarer utan man får hålla utkik helt enkelt, säger Gabriella Ohlzon, pressansvarig på Ica, till Aftonbladet.

Annons