8 hälsofördelar: Därför är det bra att fortsätta träna – trots karantän

Kvinna ute på promenad.
Träning kanske inte är det första du tänker på just, men försök att prioritera rörelse.

När man helst ska isolera sig från omvärlden kan det vara lätt att krypa ner i soffan, dra en filt över sig och passa på att ta ett väldigt långt träningsuppehåll. Men att du rör på dig just nu kan vara viktigare än någonsin. För träning och rörelse kan hjälpa dig att både hålla humöret uppe och att stärka immunförsvaret. Dessutom kan träning hjälpa dig att hålla fokus, vilket är extra viktigt så här när flera av oss arbetar hemma.

Att träna behöver inte vara att gå till gym

Är du dessutom van att röra på dig i vanliga fall så är det lätt att bli både låg, trött och rastlös av att sitta hemma. Och även om du inte tillhör dem som brukar gå till gymmet så får du säkert i alla fall en del vardagsmotion normalt. En omställning från att gå några tusen steg om dagen till att röra sig mellan sängen, soffan och köket kan göra stor skillnad – även om du inte märker av det på en gång.

Att träna behöver förstås inte innebära att du går till gym, det finns mycket du kan göra hemma och inte minst många digitala plattformar med träningspass att inspireras av. Men har du däremot möjlighet att gå ut i naturen, utan att träffa andra just nu, så är en promenad, cykel- eller joggingtur utomhus lite extra bonus då du får frisk luft, vistas i dagsljus och kan hitta extra lugn i naturen.

Därför fungerar tvål så bra mot virus:

Det viktiga är att du håller igång

Träning kan också göra att du sover bättre på nätterna. Är det inte möjligt för dig att gå ut så kan att gå, jogga eller dansa, på stället också vara ett bra alternativ. Det viktiga är att hålla igång. Några knäböj här och där och att veva runt med axlarna är betydligt bättre än ingenting!

Sex positiva nyheter om coronaviruset

Kanske kan den här listan med vad rörelse kan göra för dig hjälpa dig att hitta lite motivation? (Obs! Är du sjuk ska du självklart inte träna alls. Då är det vila och återhämtning du behöver!)

Ett mål kan vara att röra sig 30 minuter per dag. Eller en kvart två gånger om dagen, alternativt tio minuter tre gånger om dagen om det känns lättare att få till.

8 viktiga anledningar – därför ska du träna

Träning hjälper mot stress

Rörelse får igång blodcirkulationen och hjälper kroppens celler att ta upp mer syre. Det gör bland annat att kroppen kan ta hand om skadliga ämnen som höjda stresshormoner, till exempel adrenalin och kortisol.

Träning gör dig piggare

När du tränar frigörs endorfiner, något som ibland kallas för kroppens naturliga morfin. Det ger en känsla av att vara både nöjdare och piggare. Ett träningspass kan faktiskt liknas vid att ta ett lyckopiller. Syreupptagningen ökar också och ger en uppiggande effekt. Tränar du regelbundet får du också bättre ork generellt.

Sitter du ofta vid datorn? Här är uppfinningen som räddar din rygg

Träning hjälper dig hålla humöret uppe

Det är flera gånger konstaterat i studier att vi blir gladare av träning, att det kan hjälpa mot ångest- och oroskänslor och att rörelse hjälper mot depression. Effekten att du blir gladare sker ganska direkt när du börjar röra på dig då ämnen i hjärnan frigörs – det handlar om signalsubstanser som dopamin och serotonin. Dessa är även inblandande i att motverka depression.

Träning gör dig mer fokuserad

Ökad blodcirkulation i kombination med ämnen som frigörs hjälper bland annat till att ge dig bättre minne, bättre koncentrationsförmåga, du får lättare att lära dig saker och du blir bättre på att lösa problem. Tränar du regelbundet ökar du din hjärnas prestationsförmåga.

Träning gör att du sover bättre

Fina coronahjälpen: Elever tillverkar handsprit och skänker till kommunen

Det finns träning i sig som gör att du kommer ner i varv direkt, vissa typer av yoga till exempel, och alltså hjälper dig att slappna av. Men träning hjälper också till att släppa på spänningar så att du kan koppla av bättre och sova godare. Många känner faktiskt att de sover bättre redan efter ett första träningspass. Studier visar också att lågintensiv träning, till exempel promenader, kan göra att vi både får lättare att somna och att vi får bättre kvalitet på sömnen.

Träning kan vara smärtstillande

Har du värk kan träning i vissa fall ge upplevelsen av att du har mindre ont. Det beror på att muskelceller producerar proteiner som verkar smärtstillande. En vanlig orsak till värk är för mycket stillasittande, om vi inte rör på oss blir musklerna stelare och slappare och kan ge bland annat värk i rygg, nacke och axlar.

Träning stärker kropp och immunförsvar

Att röra på sig regelbundet stärker hjärta, hjärnfunktioner och inte minst dina muskler, som förutom att göra dig starkare också skyddar skelett och leder. Det har också positiva effekter på blodsocker, blodtryck och blodfetter. Man har också sett att om man tränar så minskar antalet inflammations-molekyler i blodet, träning har alltså en antiinflammatorisk effekt.

Träning kan också hjälpa dig att hålla magen i balans.

Träning förlänger livet

Så lite som ett par tusen steg om dagen kan förlänga livet. En ny studie från University of California kom fram till att om man går mellan 2 100 och 4 500 steg varje dag så kan man minska risken att dö av hjärt-kärlsjukdomar med hela 38 procent. Studierna gjordes på äldre människor men stöder också en studie där man kom fram till att människor i medelåldern som går lite mer än så minskar risken för att få diabetes och högt blodtryck.

Förutom att röra på dig är det förstås viktigt att du äter bra och sover ordentligt.

Källa: 1177

Mer innehåll hos allas.se: