Analinkontinens är vanligare än du tror – men det finns behandling

Analinkontinens är vanligt vid svåra förlossningsskador.
#skitsnack

Problem med läckande tarm efter en förlossningsskada eller annan skada är något många lider av i det tysta.

Foto: Shutterstock

Av alla besvär som kan uppstå vid en förlossningsskada är kanske analinkontinens det problem som det pratas minst öppet om. Detta trots att cirka 300 000 svenska kvinnor beräknas vara drabbade.

Varje år får ungefär 3 500–4 000 kvinnor en sfinkterruptur grad fyra när de föder barn. Det betyder att samtliga vävnadslager i underlivet har fått en bristning, och att det även finns skador på ändtarmens slutmuskler.

Analläckage vanligt efter förlossningsskada

Att ha ansträngningsinkontinens efter en förlossning är inte lika tabu att prata om i dag som det en gång var, och det är många mammor som i samförstånd har tittat på varandra när de vägrat göra barnen sällskap på studsmattan. Men för den som har problem med en läckande tarm är känslan av samhörighet oftast inte lika stor.

Det är inte bara förlossningsskadade som lider av analinkontinens. Den som på grund av ålder eller nervskada har fått försvagade muskler i ändtarmen kan också drabbas. Även den som på andra sätt har fått en skada, till exempel vid analsex eller efter ett övergrepp, kan ha problem.

0:27

Efter reklamen: #skitsnack – let's talk about bajs

(0:27)

Avföringsinkontinens går att bli av med

En läckande tarm orsakas av skador på inre- eller yttre ringmuskeln (eller båda), den sista delen av tarmen. Den yttre ringmuskeln kan vi själva styra, men inte den inre. Om den är skadad så kan det bli svårt att hålla tätt om både gaser och avföring. Det går till viss del att själv minska sina problem och det finns även läkemedel som lindrar, men i vissa fall behövs operation. Det finns flera olika sätt att lösa problemet på kirurgisk väg, bland annat genom att sy ihop skadade muskler eller att fylla ut muskeln med ett ämne som gör det lättare att sluta tätt.

Börja med att ta kontakt med din läkare eller skicka en egenremiss för att få hjälp – och kom i håg att du inte är ensam om dina besvär, tvärtom!

Analläckage – detta kan du själv göra för att underlätta

Se över din kost
Ät regelbundet och hälsosamt, undvik gasbildande mat och mat som gör avföringen lös.

Gå på toaletten regelbundet
Regelbunden avföring och att bajsa när man behöver det utan stress är viktigt för en fungerande mage

Testa något laxerande - eller tvärtom
Beroende på vilka besvär du har – tala med en läkare och se om du kan få hjälp av något laxerande läkemedel eller något som gör avföringen fastare.

Rör på dig
Hitta någon motionsform som du tycker om, tarmen fungerar bättre med hjälp av fysisk aktivitet.

Träna musklerna
Det finns bäckenbottenträning som hjälper även vid analinkontinens.

Kolla bipacksedeln
Vissa läkemedel kan förvärra dina besvär. Konsultera din läkare.

Källor: svt.se, 1177.se, mammastygn.se

Förlossningsskador: Här är tecknen du ska ta på allvar

Hannas sfinkterruptur ledde till stomipåse