Experten tipsar – så hanterar du känslorna på jobbet

känslor på jobbet och hur man hanterar dem

Att lära sig hantera ilska och andra känslor på jobbet är en konst. Men vi har mycket att vinna på att använda våra känslor på rätt sätt.

Foto: TT/Shutterstock

En stor del av våra liv spenderar vi på jobbet. De känslor vi bär på tar vi också med oss dit och vare sig vi vill det eller inte så påverkar våra känslor beteenden, beslut och välbefinnande på jobbet. Men hur gör vi egentligen för att hantera dem på bästa sätt? Här är några tips från experten.

Känslor är något som vi människor har vare sig vi vill det eller inte. Fram till slutet på 1980-talet såg man känslorna som något som hörde till den privata sfären. På jobbet skulle man upprätthålla en professionell attityd och inte visa sina känslor. Det berättar Nicolas Jacquemot, författare och kommunikationsrådgivare som är aktuell med den nya boken Känslokoden: Lär dig förstå och hantera dina känslor på jobbet(N&K).

Nicolas Jacquemot har skrivit boken känslokoden

Nicolas Jacquemot har skrivit boken Känslokoden: Lär dig förstå och hantera dina känslor på jobbet.

Foto: Elisabeth Ohlson Wallin

De flesta upplever känslor på jobbet

En undersökning som Novus gjort visar att 97 procent av svenskarna regelbundet upplever känslor på jobbet.

– När jag doktorerade i ledarskap med fokus på arbetsliv, märkte jag att de flesta helst ville prata om hur de känner. Det är ett vanligt sätt att berätta hur vi mår och trivs på jobbet. Känslor bär på viktig information, säger Nicolas.

Se också: 5 saker som får dig att må dåligt på jobbet
1:9

Efter reklamen: Se också: 5 saker som får dig att må dåligt på jobbet

(1:9)

Slå på ljud

Om man intresserar sig för känslorna kommer man förstå både sig själv och sina kollegor bättre, berättar Nicolas. Men känslorna får inte ta överhanden och man behöver skaffa sig verktyg för att lära sig att hantera dem, menar han.

– Vi behöver lära oss att lyssna på våra känslor, men inte låta dem dra iväg med oss. Begreppet känslostyrd är fortfarande något som sällan används i positiva sammanhang.

Alla minns vi kollegan eller chefen som fick vredesutbrott så att det nästan kom rök ur öronen. Det är sällan vi tyckte att det var en bra chef eller kollega som betedde sig så.

Kanske minns vi även den där superkäcka kollegan som sprudlande glad hoppade in på jobbet varje morgon innan vi hunnit vakna och där klämkäckheten mest kändes irriterande.

Men vilka känslor är egentligen okej att visa på arbetsplatsen och vilka bör vi undvika att visa?

– Vilka känslor som är okej att visa beror mycket på det samhälle vi lever i, säger Nicolas. I Sydeuropa är det mer accepterat att visa sina känslor öppet, medan vi i Sverige är lite mer sansade när det gäller att visa känslor.

Själva kulturen på arbetsplatsen spelar också en stor roll, och på vissa arbetsplatser är det kanske mer okej att visa sina känslor, medan man på andra ställen förväntas hålla tillbaka känslorna, berättar Nicolas.

– Om man inte trivs på sin arbetsplats, ska man såklart fundera över om det beror på en själv, eller om det kanske faktiskt råder ett toxiskt arbetsklimat. Ofta sitter de kollektiva känslorna i väggarna på osunda arbetsplatser, säger han.

Generellt kan man säga att känslor som är negativa inte anses som bra att visa på en arbetsplats. Om man är impulsivt lagd kan det vara en bra idé att försöka hitta sätt att hantera känslorna.

– Om man till exempel uttrycker sig på fel sätt genom att skälla ut en kollega, så skadas ju relationen till den personen, men på sikt skadar det även oss själva, säger Nicolas.

Vilka känslor är okej och inte?

Tre känslor som anses bra att visa på jobbet

Glädje

Gemenskap

Hjälpsamhet och samarbete

Dessa tre känslor är nästan alltid väldigt önskvärda på jobbet eftersom de får människor att känna positivitet och bidrar till att skapa sammanhållning på en arbetsplats.

Tre känslor som inte anses bra att visa på jobbet

Ilska

Passiv aggressivitet

Likgiltighet

Dessa tre känslor är inte populära i jobbsammanhang eftersom de skapar obehag, irritation och bidrar till en negativ arbetsmiljö.

Att hantera känslorna

En annan sak som kan vara svår och som Nicolas tar upp i boken, är att inte ta med sig negativa känslor hemifrån. Alla har vi nog varit med om en sådan där riktigt dålig morgon där allt gått snett och man kanske känner sig som en vulkan innan utbrottet redan när man kliver in på jobbet.

Hur ska man tänka i den typen av situation då?

– Man får helt enkelt medvetet försöka parkera vissa känslor. Ett sätt kan vara att jobba med medvetna affirmationer. Kanske tänka att ”Nu går jag in här och nu lämnar jag känslorna bakom mig ett tag”.

Man kan försöka ha det som ett mål att inte låta det påverka hela ens arbetsdag. Om man verkligen har det svårt, kan man kanske ringa en vän på lunchen, eller prata med en nära kollega.

– Vid stora händelser i livet, såsom skilsmässa eller sjukdom och dödsfall, kan det faktiskt vara bra att prata med sin chef om att man kanske inte mår så bra, och har en tuff period. Det kan skapa en större förståelse.

Agneta förlorade jobbet och startade om: ”Jag får det bästa av två världar”

Vilka tips kan du ge till dem som verkligen har svårt att hantera sina känslor?

– Det viktigaste är nog att försöka hitta orsakerna till varför man känner som man gör. Märka av vilka situationer, omständigheter eller personer det är som triggar ens beteende för att försöka förstå varför man blir arg eller frustrerad.

Nicolas säger att det är viktigt att fundera över hur man kan göra för att agera annorlunda.

– Även om en känsla är reflexmässig, så har vi alla också en rationell sida, som vi i stället kan använda för att svara på känslan.

Han ger exemplet med medarbetaren som känner ilska mot chefen som ger nya uppgifter och personen vill be chefen att dra åt skogen. Men i stället för att göra det kan man då andas lugnt och svara chefen att ”jag ska fundera på saken”, gå in på toaletten och samla sig. Man kan prova att andas lugnt och räkna till tio för att behålla lugnet i laddade möten.

Charlotte Kalla om svårigheterna efter skidkarriären tagit slut

– Vi besitter alla superkraften i att kunna bestämma hur vi vill agera på våra känslor och du bär egentligen själv på svaren och har förmågan att besinna dig i utsatta situationer, och det är det du ska göra, säger Nicolas.