Gunilla, 77 år, klarar plankan i fyra minuter – "Gymmet är mitt andra hem"

Till vänster, träningsinstruktören Gunilla Larsson kör ett boxningspass, till höger, Gunilla Larsson leder sin grupp seniorer.

Foto: Lukas Ernryd

Gunilla Larsson, 77 år, har träningen att tacka för att ryggsmärtan försvann. Hennes målmedvetenhet fick gymmet att anställa henne som instruktör och nu håller hon två seniorpass i veckan. “Jag älskar det”, säger hon.

En efter en anländer seniorerna till TryggaFitness i Kristianstad. De hälsar på Gunilla Larsson som redan varit på plats i gymmet en bra stund.

– Nu ger ni järnet idag, ropar en kille i 25-årsåldern.

– Alltid! svarar Gunilla.

I snart ett år har hon hållit i två seniorpass i veckan. Dessa grundpass blev snabbt populära och numera ska man vara snabb för att hinna boka en plats.

– Särskilt på torsdagar. De är alltid fulla. Denna vecka är det tre i kö, säger Gunilla.

Gunilla Larsson eldar på Karin Lundin Hansson att ge lite till.

Foto: Lukas Ernryd

Träningen är förlagd till ett tiotal maskiner som fokuserar på olika muskelgrupper. Gunilla kan byta ut maskinerna från pass till pass, men fokus är detsamma. Att träna upp kroppen för få en bättre balans och styrka.

På köpet får man en friskare kropp och håller krämporna borta.

– Det handlar inte om kroppsfixering. Inte alls. Träning handlar om hälsa.

Varje deltagare kör i 40 sekunder och vilar 20 sekunder åt gången. Proceduren upprepas och sedan byter alla station. Med andra ord: Klassisk cirkelträning. Under tiden går Gunilla runt och ger tips om hur övningarna bäst ska genomföras.

Men framför allt kommer hon med glada tillrop.

– Du har verkligen vuxit sedan du kom igång med den här träningen. Jag är imponerad, säger Gunilla till en av deltagarna.

Skrattsalvor och svettpärlor avlöser varandra i en ström. Stämningen är minst sagt god i gruppen. Ofta stannar deltagarna kvar efteråt och pratar om dagens pass. Tar en kaffe ihop.

– Det sociala är nästan minst lika viktigt som träningen, säger Gunilla.

Hon är på gymmet fem dagar i veckan. Förutom sina pass kör hon träning på egen hand, går på andra instruktörers pass eller kör en timme med sin personliga tränare.

105-åringen tävlar i löpning – slår rekord på 100 meter
Gunilla Larsson leder seniorpass två gånger i veckan på TryggaFitness i Kristianstad.

Foto: Lukas Ernryd

Denna tisdag är det dags för det senare: Ett PT-pass. Boxning står på programmet efter att hennes seniorgrupp har gått hem. Boxning är en träningsform som passar henne perfekt, säger hon.

– Jag gillar när träningen känns i kroppen. När tröttheten sköljer över mig efter ett riktigt uttömmande pass.

Gunilla Larsson

Bor: Kristianstad.

Från: Stockholm.

Ålder: 77 år.

Familj: Änka. Två barn, sex barnbarn och fem barnbarnsbarn.

Gör: Instruktör på gymmet TryggaFitness där hon håller i seniorträningen. Är annars pensionär. Tidigare jobbat bland annat på Arméstaben, Fortifikationsverket och Peab.

Kan: Göra övningen plankan i drygt fyra minuter. Till sommaren ska hon klara fem.

Motto: Ett positivt tänkande gör att ingenting blir omöjligt.

Rör sig som en panter

Det är svårt att hålla jämna steg med Gunilla. Hon rör sig likt en panter över gymmets golv. Hälsar på alla och byter några ord med var och en i farten.

Frågan är var hon hittar all sin energi? Hon svarar att träningen ger just det – energi. Hon älskar att vara igång och säger att träningen gjort att krämpor försvunnit. Tidigare tog Gunilla blodtrycksmedicin och har dragits med ryggsmärtor sedan barnsben. Allt detta försvann ur hennes liv när hon började gå på gym. Något som hon startade med först i 45-årsåldern.

Berätta, hur kom du igång med träningen?

– Det var en slump. Jag, min man och vår son var på besök hos min kusin i Kalifornien. Hon sa: Nu ska vi ut på powerwalk. Då visste jag inte vad det var. När jag kom hem till Sverige började jag småjogga och gjorde även några lopp. Men jag tyckte faktiskt aldrig om att springa. Löpning passar inte alla och definitivt inte mig.

Karin Larsson tar hjälp av en app i mobilen för att hålla koll på när intervallerna tar slut.

Foto: Lukas Ernryd

Istället tyckte hon mer om gympassen som hon också hade börjat med. Då gick hon dit tre gånger i veckan som med tiden växte till fem.

Vad betyder träningen för dig?

– Allt. Det är mitt liv. Jag är änka och har inte kunnat träffa mina barn under pandemin. Men här får jag det sociala, det är som min extrafamilj. Jag får naturligtvis också en starkare kropp och mår bättre psykiskt.

Hon vill slå ett slag för den stora betydelsen av att hålla igång när man blir äldre. Träning ska inte vara någon tävling, säger hon. Rörelserna kan också anpassas efter den enskildes krämpor.

– Och det är aldrig, aldrig för sent för att komma igång. Skriv det. Stryk under det.

Jag lovar.

– För så är det. Med träningen håller man sig frisk och får färre skador om man faller. Då belastar vi inte sjukvården lika mycket.

Gunilla Larsson ger några tips till Karin Lundin Svensson.

Foto: Lukas Ernryd

Hon ser en stor fara med att slå sig ner i soffan om man går i pension. Risken är stor att man aldrig kommer upp igen. Det viktiga är att man tar tag i någonting, menar Gunilla.

– Det spelar ingen roll om det är stavgång, golf eller vad man nu trivs med. Men jag kan verkligen rekommendera att gå på gym. Det har gett mig så otroligt mycket och blivit mitt andra hem.

Hon uppmuntrar andra seniorer som är nyfikna på gym att göra slag i saken. Här finns ingenting att vara rädd för.

Gunilla Larsson framför sin seniorgrupp som är i full gång med tisdagens pass.

Foto: Lukas Ernryd

– Släpp tanken om att gym är för den yngre generationen. Gå bara in på ett gym och prata med personalen. Våga fråga om hjälp. Det är det viktiga. Att någon visar så att man inte skadar sig. Och kolla om det finns seniorträning. Det är en bra introduktion.

Deltagarna som börjat på Gunillas pass har i många fall själva blivit nyfikna på att testa andra träningsformer på gymmet på egen hand. Med andra ord har en hel värld öppnat sig tack vare seniorpassen.

Solveig skolade om sig efter 70: ”Livet är här och nu”

Ger träningen någon effekt då? Gunilla är ett levande exempel på det. Det säger hennes personliga tränare, Charlie Bengtsson, som kommer förbi för att hämta upp henne för dagens boxningspass.

– Hon har verkligen vuxit sedan hon började här. Det var därför vi frågade om Gunilla ville bli instruktör. Hon är fantastiskt duktig.

Han tittar på Gunilla och ler:

Charlie Bengtsson, Gunilla Larssons personliga tränare ger några tips om hållningen.

Foto: Lukas Ernryd

– Du hade ingen erfarenhet av att ha varit instruktör, utan lärde dig detta som 75-åring. Det tycker jag är jäkligt häftigt. Att du tog ett steg ut ur din trygghetszon.

Gonggongen har slagits för boxningsrundan. Det är dags. Hon slänger i sig en banan innan hon tar på sig handskarna. Charlie och Gunilla försvinner iväg.

Se också: Tre anledningar till varför optimister har bättre hälsa
1:11

Efter reklamen: Se också: Tre anledningar till varför optimister har bättre hälsa

(1:11)

Slå på ljud

"Mina förebilder"

Den 25-åriga killen som kom med glada tillrop till seniorgruppen har avslutat dagens träningspass. Han packar ihop sina saker och ska lämna gymmet. Innan han går säger han några ord till undertecknad skribent.

– Dessa seniorer är magiska. De är här lika ofta som jag. Verkligen mina förebilder.

Gunillas tre gym-tips – så ska du tänka

1. Våga

Bara gå in på gymmet. Fråga och be om hjälp. Med all sannolikhet får du en introduktionstimme. Prata med personalen om vad du känner att du vill göra. Kanske finns även seniorpass som du kan hoppa på.

2. Ha låg ribba

Du kan inte allt i början. Gå in med inställningen att du vill lära dig. Med tiden kommer du naturligt bli starkare vilket blir enormt tillfredsställande.

3. Handlar om hälsa

Att gå på gym handlar inte om kroppsfixering, utan om hälsa. Många tror att speglarna finns där för att unga människor vill spegla sig. Men det stämmer inte. De är där för att man ska se om man gör övningarna på rätt sätt.