Maten som kan lindra din mensvärk

Mat som lindrar mensvärk och en kvinna som hålelr sig för magen på grund av kramp i magen.

Foto: TT/Shutterstock

Precis som det finns mat som håller oss friska och får kroppen att fungera optimalt så finns det vissa livsmedel som är extra bra kring mensen. Här är maten som kan hjälpa mot mensvärk.

Mensvärk kan betyda helt olika saker från person till person. En del får ont i magen, andra känner lika mycket i ryggen. Vissa får huvudvärk och illamående …

Mikrovågor botade Deylis myom – slapp operation

Vanligaste knepen att ta till när mensvärken kommer är ofta värktabletter och/eller värme. Lugnare träning kan också vara något som en del tycker lindrar värken.

Se också: Yoga mot PMS och mensvärk

10:15

Efter reklamen: Yoga mot PMS & mensvärk med Johanna

(10:15)

Kan man lindra mensvärk med mat och kost?

Men hur är det med kosten? Spelar det någon roll vad vi stoppar i oss? Och varför blir en del sugna på saker som de annars kanske inte brukar äta?

– Under din mens går kroppen igenom en del förändringar. Dina hormonnivåer blir ojämna och det kan leda till att du känner ett behov av vissa näringsämnen, säger Justine Roth, nutritionist och dietist till Women's Health.

För att vi ska må bra är det alltid bra att hålla blodsockret på en jämn nivå, så det är bra att äta bra mat och regelbundet.

Ny studie: Onanera bort mensvärken

Livsmedel som kan hjälpa mot mensvärk

För att ge kroppen bästa förutsättningar att hantera mensvärk finns det också några näringsämnen som vi kan vara extra noggranna med att stoppa i oss när mensen närmar sig och sätter igång.

För att hjälpa muskler att kunna slappna av, för att lindra värk och för att hålla kroppen så pigg, frisk och funktionell som möjligt.

Zink i kött, skaldjur, mejerier och gröna grönsaker

Zink har visat sig kunna hjälpa för att lindra mensvärk och svullnad. Vi bör alltid ligga på bra zinknivåer men man kan testa att äta lite extra zink dagarna före mens.

För att zink ska tas upp av kroppen behövs också vitamin B6, som finns i bland annat kött, fågel, ägg och mjölkprodukter. Det finns också i pumpakärnor.

Nya siffror: Var femte kvinna i Sverige har inte råd med mensskydd

Magnesium från fisk, nötter och grönsaker

Magnesium vet man kan hjälpa mot muskelkramper, och det kan även hjälpa vid mensvärk. Det finns bland annat i fisk, nötter och grönsaker. Broccoli till exempel.

Bra fetter från lax och nötter

För att våra hormoner ska fungera bra behöver vi få i oss bra fett. Fett från till exempel lax, nötter eller olivolja. Eftersom hormoner i högsta grad är inblandade när vi har mens så är det alltså viktigt att få i sig bra fetter då också.

E-vitamin från frön och vegetabiliska oljor

E-vitamin har i studier visat sig lindra mensvärk och även hur mycket man blöder. Bra källor för att få i sig vitamin E är nötter, frön, vegetabiliska oljor och avokado.

Fibrer från ärtor, bönor och linser

Fibrer hjälper kroppen att hålla bra hormonbalans och dessutom att ”rensa” matsmältningssystemet. Fibrer finns bland annat i linser, ärtor, bönor, fullkornsbröd och hallon.

Kalcium från mejeri och spenat

Även kalcium är inblandat i att hjälpa muskler att slappna av. Om man har kalciumbrist kan man uppleva värre mensvärk. Kalciumrika livsmedel är till exempel mejeriprodukter, en del fisk som lax och sardiner, nötter och spenat. D-vitamin hjälper kroppen att ta upp kalciumet.

Källa: Women's Health Foto: TT

Relaterade artiklar

Mensförkylning – så vet du om du är drabbad

”Mensskydd på offentliga toaletter ska vara en självklarhet – det är en jämställdhetsfråga”