Så slipper du rastlösa ben – tips på behandling

Kvinna som stretchar benen i sängen

Rastlösa ben är vanligt och kan orsaka sömnproblem. Lätt stretchning kan hjälpa mot krypningarna. Foto: Shutterstock/TT

Rastlösa ben är vanligt och besvären kommer ofta i medelåldern. Här är några knep att testa!

Rastlösa ben, eller Willis-Ekbom sjukdom som det numera kallas, drabbar tio procent av befolkningen. Det är en neurologisk sjukdom som är ärftlig och ofarlig, men kan vara nog så besvärlig. Vanliga symtom är pirrningar, ryckningar och smärta i underbenen.

Willis-Ekbom sjukdom

Eftersom besvären ofta förvärras när man ligger ner har många av de drabbade även sömnproblem. Det enklaste sättet att bli kvitt besvären är att röra på sig. Det finns även receptbelagda läkemedel att testa. Har du lindrigare problem är här några knep att prova!

Kvinnas ben inlindade i ett täcke.

Se till att fötter och vader vilar fritt och inte ligger i kläm i lakanen. Foto: Shutterstock/TT

Behandling av restless legs

Testa värme och kyla

Ta ett varmt bad eller en sval dusch. Det kan även hjälpa att spola benen med växelvis varmt och kallt vatten eller att lägga en värmedyna mot benen.

Sov med fötterna i högläge

Prova att lägga en stor kudde under fötterna så att benen kommer upp. Och se till att fötter och vader vilar fritt och inte ligger i kläm mellan hårt bäddade lakan.

Drick vatten

Misstagen nästan alla gör när vi tvättar ansiktet

Symtomen kan förvärras av vätskebrist.

Slappna av

Långvarig stress kan förvärra myrkrypningar i benen.

Motionera

En kvällspromenad innan du går och lägger dig kan vara effektivt, men träna inte för hårt kvällstid – då kan symtomen förvärras.

Dra ner på kaffe och alkohol

Studier har visat att patienter som sällan dricker alkohol har färre besvär. Även te och kaffe som innehåller koffein kan förvärra besvären.

Håll koll på dina mediciner

Därför får du håll – och så här botar du smärtan

Vissa läkemedel, bland annat antihistaminer och antidepressiva, kan förvärra pirrningarna i benen. Det kan även gälla naturläkemedel.

Meditera

Det är bra att försöka fokusera på annat för att få bort fokus från krypningarna. Testa att meditera en stund före sänggåendet eller läs böcker, lös korsord eller handarbeta.

Stretcha och massera

Gå till en massör eller stretcha benen mjukt en liten stund varje dag.

Ta tillskott av magnesium

Magnesiumbrist tros kunna orsaka myrkrypningar. Magnesium finns det gott om i bland annat pumpafrön, solrosfrön och cashewnötter. Det finns även tillskott med magnesium på apoteket och i hälsokostbutiken.

Två sorters rastlösa ben

Primär

Debuterar i medelåldern och är ofta ärftlig.

Sekundär

Debuterar senare och har en bakomliggande orsak, exempelvis järnbrist, njursvikt, diabetes eller reumatism.

Mer innehåll hos allas.se: