Här är den godaste ketchupen – budgetvarianten bättre än Heinz och Felix
Ketchup är en av Sveriges mest älskade såser och finns i de flesta hem. Den används ofta till pasta, korv eller hamburgare och som smaksättare i olika maträtter. I genomsnitt konsumerar svenskar omkring 1–2 kilo ketchup per person varje år – något som placerar oss bland de mest ketchupälskande länderna i Europa.
I Nyhetsmorgon har en testpanel bestående av Lotta Lundgren, Håkan Juholt och Marléne Eriksson satt fem olika ketchupmärken på prov. De testade märkena var Felix, Lidl, Ica, Heinz och Johnny’s. De bedömde produkterna utifrån smak, konsistens och utseende utifrån en skala 1-5. Och det fanns en tydlig vinnare i testet!
Icas och Felix ketchup får bottenbetyg: ”Smakar ingenting”
Håkan Juholt var inte imponerad av Felix ketchup och summerade det hela:
– Det här är barnketchup. Det smakar nästan ingenting och den är skrikigt röd i färgen, säger han i Nyhetsmorgon.
När panelen testade Icas ketchup var det Marléne Eriksson som stod för den hårdaste kritiken:
– Den är alldeles för stark och det är ättikssmak i den. Konsistensen är lite grynig, säger hon.
Senaste från Allas
Budgetalternativet tog hem första platsen
Den ketchupen som knep första platsen var faktiskt Lidls ketchup från det egna märket Kania. Enligt Lotta Lundgren hade den en god tomatsmak.
– Det är en söt och god ketchup med bra tomatsmak. Den är lite kryddig och kul, så här tänker jag att en ketchup ska smaka, säger Lotta Lundgren.
Av Lotta Lundgren fick den 5 poäng, Håkan Juholt gav en 4 och Marléne Eriksson satte 2. Så testpanelen kanske inte var helt eniga – men det var tillräckligt för att den skulle ta hem förstaplatsen.
– För mig var den kryddig, pepprig och fyllig. Gick åt tomatpuré-hållet. I min ketchup-skala så är det en fyra, säger Håkan Juholt.
– Nej för mig var den alldeles för kryddstark, och den hade lite konserveringssmak. För mig var den inte bra, säger Marléne Eriksson.
Det är inte första gången ketchup från Lidl vinner. I ett blindtest genomfört av Göteborgs-Postens konsumentpanel 2020 kammade märket också hem vinsten.