Drömmen om ett liv på scen vaknade tidigt hon Edward af Sillén. Men scenskräcken ledde honom till en karriär i kulisserna – en så strålande karriär att den gör honom rädd.
Välkommen hem till Mello-familjen Grunselius
Är det något på tv eller scen som känns extra festligt eller folkligt – då
har oftast Edward af Sillén ett finger med i spelet. Han står nämligen bakom
manus eller regi på de flesta stora produktioner i vårt land, bland annat
Pernilla Wahlgrens succéturné, filmen Ett sista race och musikalen Änglagård.
Och i år var han tillbaka som manusförfattare och regissör till Melodifestivalen
efter nio år, och han har även stått bakom manuset senaste gångerna Sverige
anordnat Eurovision Song Contest.
Men trots att
Edward är ett av landets mest etablerade namn inom sin bransch får han nypa sig
i armen varje dag.
– Det ligger
så många års arbete och så många nej bakom framgångarna och den karriär jag har
i dag, säger han.
När vi ses är
han just hemkommen från en fyra veckor lång, välförtjänt semester på Bali där
han vandrat i djungeln, läst böcker och fyllt på sina batterier.
Edward är aktuell som regissör för humorshowen Trassel på Oscarsteatern. Här med ett par av skådespelarna: Robert Gustafsson och Anders Jansson.Foto: Claudio Bresciani/TT
Vi har bara
har en kort stund på oss innan jobbet kallar igen. Snart är det dags för genrep
på farsen Trassel med bland
andra Robert Gustafsson, Ola Forssmed och Sussie Eriksson.
Ville stå på scen
Som barn brukade Edward skapa sin egen fantasivärld, som han kände
sig väldigt lycklig och glad i.
– Jag hade
svårt att uttrycka mig och tillbringade en hel del tid för mig själv. Jag var
inte mobbad eller så, men jag var inte killen som var bjuden på alla kalas.
Mest tyckte jag om att vara i min egen bubbla, lite nördig och töntig kanske.
När jag blev lite äldre fann jag fler som var som jag, då kunde vi vara nördiga
tillsammans.
Hans stora
dröm var att få jobba med underhållning. Att gå på teater stod överst på hans
önskelista varje födelsedag och jul från att han var i tioårsåldern.
– Oftast var
det farmor och jag som gick på teater tillsammans, men när vi inte hade råd med
två biljetter fick jag gå själv. Alltid lite uppklädd, berättar Edward.
Edward af Sillén
Ålder: 42 år.
Familj: Pojkvän.
Bor: I Stockholm.
Yrke: Manusförfattare samt regissör.
Från början
ville han själv stå på scen, och få sin publik att skratta. För när han närmade
sig tonåren upplevde han vilken kraft skrattet kan ha. Det var under
tonårstiden han hittade sin röst, sin ton.
– Då gjorde
det inte längre något att jag var lite nördig. Humorn blev ett vapen och en
nyckel för mig. I samma veva kom jag ut som gay, vilket var en befrielse
eftersom jag var sann mot mig själv. Dessutom kunde jag börja skämta på min
egen bekostnad. De tuffa killarna var snälla mot mig för jag fick dem att
skratta och alla tjejerna tyckte det var kul att ha en kompis som var gay.
Med Malin Åkerman och David Hellenius under inspelningen av Ett sista race.Foto: Karin Törnblom/TT
Skrattet och
humorn har Edward fått med sig från att han var riktigt liten. Inte minst
familjens olika kulturer och de missförstånd kulturkrockar kan leda till, har
utlöst en hel del skratt. Edward föddes i Rio de Janeiro, men blev adopterad av
pappa Claes från Blackeberg i Stockholm och mamma Judy från Florida. Att
adoptera genom brasilianska myndigheter var inte lätt och det tog många år
innan de till slut fick ta emot en mycket efterlängtad Edward som nyfödd.
– Jobbet
förde dem till Brasilien, men det var jag som tog dem hit till Sverige eftersom
de tänkte att det skulle vara smidigare och bättre att låta mig växa upp här än
där.
Scenskräcken växte
Drömmen om att göra karriär inom underhållningsvärlden kändes länge
totalt ouppnåelig. Edward såg ingen väg in och kände ingen i branschen. Det här
var innan sociala medier fanns, innan man kunde bli upptäckt genom att lägga ut
roliga sketcher och samla på likes.
– I dag kan
vem som helst nå ut med sin humor genom att skapa sin egen scen. Det var till
exempel så jag upptäckte Gina Dirawi, William Spetz och nu senast Edwin
Törnblom. Jag älskar att försöka hitta nya förmågor, de finns överallt och de
märks, menar Edward.
Karriären som manusförfattare började med att Edward fick frågan om att skriva för krogshowen R.E.A. med bland andra Sissela Kyle. Här med skådespelerskan på QX-galan 2006.Foto: Karin Törnblom/TT
Själv började
han hanka sig fram genom att spela teater, han fick småroller här och där på
olika amatörteatrar. För att ha råd att betala hyran tog han jobb som servitör
eller dj. Men ju mer han stod på scen, ju sämre mådde han eftersom hans
scenskräck eskalerade.
– Jag testade
på stand up, men det var ännu värre. Min absolut största skräck, det var
fruktansvärt. Samtidigt var stand up på den tiden som sociala medier är i dag,
ett fönster att visa upp sig i.
Åren gick men
till slut vände tillvaron då en man, efter att ha sett Edward på scen en kväll,
kom fram och presenterade sig. Mannen visade sig vara regissör.
– Han frågade
om jag var intresserad av att skriva en krogshow för R.E.A. med bland andra
Sissela Kyle som en av huvudkaraktärerna. Det var helt ofattbart. Efter den
frågan återvände jag aldrig till stand up. Jag började skriva humor och Sissela
Kyle kom att betyda jättemycket för mig. Vi arbetade tillsammans under många år
och jag har lärt mig massor av henne.
Edward var nära att krascha
Sedan dess ”har det åkt” som Edward själv säger. Film, musikal, fars
och Mello. Edward är medveten om att han gör väldigt många olika genrer, men
det är just denna bredd han ”går igång på” och som gör att hans jobb aldrig
känns tråkigt. Han säger själv att det är ovanligt, framför allt i Sverige,
eftersom man helst paketerar människor i olika fack här. I den amerikanska
kulturen är det vanligare med denna bredd.
– Att göra
både film, teater och tv tar otroligt mycket tid och jag ska erkänna att jag
kämpar med att inte ta på mig för mycket för att också värna om själva livet.
För några år sedan var jag nära att krascha på grund av för mycket jobb, men
numera har jag lärt mig och vet vad jag själv behöver.
Finalen i 2025 års Eurovision Song Contest i Basel kommenterar Edward tillsammans med Petra Mede.Foto: Janne Danielsson/SVT
Samtidigt är
det inte stressen, utan snarare pressen som ger Edward ångest. Ibland kan han
drömma sig tillbaka till tiden som liten pojke då han kände att allt var
möjligt, när han var en underdog.
– När väl
framgången kom blev fallhöjden mycket större. Frågan ”hur ska jag toppa det
här?” snurrar konstant runt i mitt huvud och skapar hjärnspöken.
Han är
extremt ångestfylld, men har i sin ångest hittat en bra bensin vilket betyder
att han slutat vara rädd för sin ångest och att han i stället använder den som
ett slags bränsle.
– Jag tror
att tricket att lyckas i den här branschen är att jobba lite hårdare än andra.
Detta kommer alltså från en kille som aldrig trodde han skulle få syssla med
det här. Jag ser tillbaka på alla år av nej och tänker på alla dörrar som
stängdes.
Edward regisserade musikalfilmen En del av mitt hjärta med musik av Tomas Ledin som hade premiär 2019.Foto: Karin Törnblom/TT
Han kämpade
hårt och tänkte att han aldrig skulle lyckas.
– Ångest
håller mig på tårna, får mig att ifrågasätta mina beslut och att skriva om en
replik eller sketch om och om igen. Jag tänker att folk som inte är nervösa
eller bär på minsta ångest inte presterar tillräckligt.
Edward är en
stor förespråkare för kognitiv beteendeterapi och har under perioder gått hos
olika terapeuter.
– Ibland kan
det räcka med att bara ta en promenad för att få bukt på den allra värsta
ångesten, men ibland har jag behövt professionell hjälp för att sortera tankar
och för att få rätt verktyg, framför allt hur jag ska hantera min stress och
ångest.
Misslyckas gör mig rädd
När han var
yngre drabbades han ofta av panikångestattacker. De kom sig främst av en oro
kring om han skulle lyckas med det han drömde om eller inte. En oro som
påverkade hans självförtroende, inte minst under alla de där hundåren.
Skakis inför Eurovision
Så länge Edward kan minnas har han varit besatt av Mello och framför
allt Eurovision. Att skriva manus eller kommentera Eurovision Song Contest som ses av en sisådär 200 miljoner människor skulle kunna få vem som
helst att ligga sömnlös, men Edward säger att sömnproblem har han aldrig haft,
ja, inte förrän nu då, när han blev påmind om antalet tittare.
”Inför mitt manus till Malin Åkerman och Petra Mede var jag enormt skakis”, berättar Edward.Foto: Jessica Gow/TT
– Visst,
inför mitt manus till Malin och Petra (Eurovision i Malmö 2024, reds anm) var
jag enormt skakis. Jag är min värsta kritiker och även om jag får adrenalin av
all den positiva respons jag fick, är den där lyckan så kortvarig. Att få vila
i framgången av ett projekt får jag sällan göra innan jag är på nästa.
Men
att hela tiden föröka toppa sig själv … vad händer den dag du floppar?
– Det måste
ju hända och jag väntar bara på den stora floppen. Men det får vara okej. I den
här branschen finns ju inget facit. Jag jobbar på och försöker så bra jag kan
genom att skapa sådant som jag tror gemene man vill se och går igång på. Blir
det dåligt får jag bara försöka på nytt igen. Men visst, att misslyckas gör mig
rädd. Det är därför jag jobbar så hårt. Jag är också rädd för att göra folk
besvikna.
Varifrån
hämtar du din inspiration?
– Min största
vilja och längtan är att folk ska ha kul och bli berörda. Jag utgår oftast från
det som ger mig själv glädje, det kan vara att åka utomlands och gå på en
teaterföreställning, att skratta tillsammans med mina vänner.
År 2018 kommenterade Edward Eurovisionsschlagerfestivalen tillsammans med Sanna Nielsen.Foto: TT
Varför
är det svårare att skratta så att man kiknar ju äldre man blir?
– Jag kan
också sakna när man var liten och skrattade så man höll på att dö i skolbänken.
Det handlar nog främst om att ju äldre vi blir desto mer har vi sett. Det är
svårare att överraska oss och ju äldre vi blir desto svårare har vi för att
släppa kontrollen. Det är ju först när vi släpper vår kontroll som man släpper
fram skrattat så där underbart ohämmat.
Längtar efter barn
Vid sidan av jobbet är hemmet viktigt för Edward. Han uppskattar att
stänga dörren på kvällen och bara vara själv i tystnad och titta på filmer
eller serier.
– Jag har ju
inga barn, vilket gör att jag har mycket mer tid för mig själv hemma än många
andra. Ibland kan jag känna mig avundsjuk på mina kollegor som åker hem från
jobbet för att laga mat åt sin familj eller skjutsa till olika aktiviteter. Men
jag försöker skapa den där lyckan i mina rutiner.
Längtan efter
barn är stor och har varit så i många år. För ett par år sedan ”var han nära”
men så ville inte livet så just då. Och även om han tänker att det fortfarande
inte är för sent att bli pappa, kan livet bli bra även utan barn.
– Jag växte
upp utan syskon, men hade gärna blivit storebror. Det kanske är därför jag har
dragits till just det yrke jag har, att regissera handlar ju om att ta hand om
andra människor och se till att de mår bra. Jag tror kanske det är en av
anledningarna till att jag vill bli pappa, bara få den rikedomen i livet att få
ta hand om ett barn och skapa en familj.
Därför håller Edward af Sillén pojkvännen hemlig
Vi
konstaterar att känslor kan leva i samexistens. Trots sin saknad efter barn
känner sig Edward lycklig och rik på så många andra plan. Han har just flyttat
ihop med sin pojkvän, som han fortfarande vill hålla hemlig. Han är inte i
samma bransch som Edward och så har det varit också med hans tidigare
pojkvänner. Edward tycker att han får nog av underhållningsbranschen ändå och
att det är skönt att få komma hem till något som liknar ”vanlighet", vad
nu vanlighet egentligen är.
I SVT:s populära frågesportprogram Muren är Edward med som stabil expert på underhållning.Foto: Peter Bergström/TT
– Jag dras
till snälla människor. Vänlighet och stora fina leenden är något som jag går
igång på och dras som en magnet till. Snällhet är så underskattat, men jag
tycker det är grymt sexigt. Det är tufft nog att vara människa, man tvivlar
ofta och är arg på sig själv, men att omge sig med snälla människor gör så
mycket för måendet. Lika osexigt tycker jag det är med de personer som anser
att snällhet är detsamma som svaghet, säger Edward som vidare berättar att en
viktig del i hans och pojkvännens relation är humorn och skrattet.
Största skandalerna från Eurovision song contest genom åren
Efter reklamen: Största skandalerna från Eurovision song contest genom åren
Ljudet av
skratt är det som gör Edward som lyckligast. Han har ett brett kontaktnät och
de är många vänner som tar hand om varandra.
– Jag älskar
att skratta tillsammans med mina vänner. Att finnas för varandra i vått och
torrt och göra varandra glada betyder jättemycket för mig. De är som min
familj. Det mesta som gör mig glad har med underhållning att göra. Jag tror att
vi människor hamnat på jorden av olika anledningar och jag tänker att jag är
här för att syssla med just underhållning, något som jag vetat sedan jag var
tio år.