Staffan Westerberg är död – sista intervjun bara veckor innan hans bortgång
Staffan Westerberg, som för evigt kommer vara ihågkommen för barnprogrammet Vilse i pannkakan, har somnat in.
Bara ett par veckor innan sin bortgång, den 12 juni, medverkade han i Sveriges radio. Intervjun, som skulle bli en av hans sista, gjordes med anledning av föreställningen Kabaré Solstugan – ett avsked med bulleribång, som spelas på Norrbottenteatern i sommar. Det är en hyllningsrevy till skådespelaren och bygger på hans texter. Revyn har beskrivits som ett slags adjö.
– Jag är inte så pigg som jag låter. Men jag är väl ganska pigg ändå. Jag är 92 år gammal och det sätter sina spår, verkligen, sina djupa spår, sa han i intervjun.
Som avslutning får Staffan frågan vad han tror och hoppas kommer leva kvar av det han gjort när han inte längre finns kvar:
– En bild på en hygglig kille, en som ville väl, alla väl. Men kanske misslyckades ibland, men lyckades ibland. Ganska bra. Tror jag, tralalala.
Tog hårt på kritiken: ”Gjorde mig väldigt ledsen”
Staffan Westerberg hade en lång och gedigen karriär. Han har synts i en rad kända filmer och varit verksam vid både Dramaten och Stockholms stadsteater.
Men det många kommer förknippa honom med är hans barnprogram. Däribland Lillstrumpa och Syster Yster.
Det som verkligen blev hans genombrott var Vilse i pannkakan – ett program som kom att röra upp känslor för sin surrealistiska ton. Programmet fick kritik för att vara alltför vänstervridet och att det skrämde barn.
I efterhand kom Westerberg att kallas för ”mannen som förstörde en hel generation”, något som tog hårt på honom.
– Jag accepterar förstås att alla inte gillar det jag gör, men hela den där perioden gjorde mig väldigt, väldigt ledsen. Jag ser mig själv som en vänlig själ. Jag ville ju bara barnen väl, ville roa dem. Det ledde till ett drev som kändes proportionslöst och folk jävlades verkligen med mig, sa Staffan Westerberg i en intervju med Fönstret 2024.
Fick upprättelse: ”Tack Staffan!”
Men på senare år fick Staffan upprättelse. Och i dag minns i stället många av de som växte upp med Vilse i pannkakan programmet med värme.
Året Runts editionschef Veronica Larsson har listat barnprogram hon minns från just 70-talet. Och där är Staffan Westerbergs klassiker ett av de program som sticker ut – i positiv bemärkelse.
”Mycket har sagts om Staffan Westerbergs Vilse i pannkakan. Vissa har till och med hävdat att serien förstörde deras barndom. Undertecknad ställer sig bestämt i andra lägret och säger: Den här serien berikade min barndom! När det riktigt läskiga och nyckfulla lurade i den verkliga världen var Vilse i pannkakan med sin lekfulla, surrealistiska fantasi en värld att vila i”, skriver Veronica Larsson.
”Visst var Storpotäten lite skrämmande, men också väldigt spännande. Och det var ju faktiskt bara på låtsas! Så tack Staffan Westerberg.”
