Aldrig tidigare visad: Okänd bild av prinsessan Diana avslöjad

Lady Diana

Kronan på verket i utställningen på Kensington Palace kan sägas vara det ovanliga porträttet på Lady Diana.

Yui Mok

Ett fantastiskt fotografi i svartvitt av David Bailey blir just nu utställt i Dianas tidigare hem, Kensington Palace.

När bandet klipptes för utställningen "Life through a Royal Lense" i början på mars, var det särskilt en bild som fick uppmärksamheten.

Ett mycket vackert svartvitt fotografi av prinsessan Diana från 1980-talet.

5 saker du kanske inte visste om norska kronprinsessan Mette-Marit

Porträttet som är taget av den berömda fotografen David Bailey, är en del av utställningen på Kensington Palace - Dianas tidigare kungliga residens.

Fotot, som visar prinsessan i profil, är taget 1988, när Diana var 27 år gammal.

Gömt i fotografens egen samling

Bilden har enligt tidningen People skänkts till den aktuella utställningen på National Portrait Gallery i London. Även om bilden har många år på nacken, så har den aldrig tidigare ställts ut.

Faktiskt har bilden inte tidigare varit tillgänglig för offentligheten då den har förvarats i David Baileys egen privata samling fram tills nu.

– För mig är det den mest kraftfulla bilden i hela utställningen, säger Claudia Acott Williams, utställningskurator.

Det sägs att prinsessan Diana, (som bekant miste livet på ett tragiskt sätt år 1997), själv hade valt den erkända fotografen på grund av hans minimalistiska uttryckssätt, och att porträttet var en del av den image-förändring som prinsessan strävade efter i slutet av 1980-talet.

Lady Diana

Prinsessan Diana gick tragiskt bort i en bilolycka 1997.

PATRICK RIVIERE

Det finns flera hittills okända bilder på prinsessan Diana i utställningen, som öppnade för besökare den 4 mars. Exempelvis är det också möjligt att se bilder av drottning Elizabeth och hennes man prins Philip, som ju gick bort i april förra året.

Prinsessan Sofia känslosam – delar med sig av personliga bilden

Bearbetning och svensk översättning: Louise Werner

Artikeln publicerades för första gången i Se og Hør.