Lästips: Läsarberättelser Gratis stickmönster Smarta städknep Loppistips Spartips Nostalgi Gratis noveller

Populära hotellkedjan börjar ta extra betalt för frukost

09 jul, 2025
Foto: Shutterstock/TT, Jeppe Gustafsson/TT
Gratis hotellfrukost är snart ett minne blott!
I alla fall för de som bor på den nordiska hotellkedjan.
Här är allt vi vet om deras nya policy.
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
6 saker att tänka på innan du checkar ut från hotelletBrand logo
6 saker att tänka på innan du checkar ut från hotellet

När man sover en natt på hotell brukar den där ”extra allt”-frukostbuffén morgonen därpå vara något av en höjdpunkt – och den brukar allt som oftast ingå i upplevelsen. Men nu hotas den mysiga ritualen.

En av Nordens största hotellkedjor väljer nu att skilja på boende och frukost, vilket innebär att den som fortsättningsvis vill avnjuta morgonmålet på sitt hotell får betala en tilläggsavgift.

Scandic-hotell inför ny praxis för sin frukost

Det är hotellkedjan Scandic som meddelar att de infört den här förändringen, efter att de undersökt och upptäckt skillnader i praxis gällande frukost på sina hotellkedjor i Sverige respektive Finland.

Förändringen kommer att träda i kraft på samtliga Scandic-hotell under året.

Annons

Den gemensamma policyn för hotellgästernas frukoststund blir således framöver; smakar det så kostar det.

Frukostälskare? 6 anledningar att fortsätta med vananBrand logo
Frukostälskare? 6 anledningar att fortsätta med vanan

”Erbjuder nu mer flexibilitet”

Kedjan är dock tydlig med att poängtera att frukost fortfarande kommer att erbjudas alla gäster som önskar. Den enda skillnaden är att den inte längre ingår i hotellrumspriset

– Vi erbjuder nu mer flexibilitet, så att vi kan skräddarsy upplevelsen efter önskemål. Man kan lägga till frukost i bokningen, välja att ta med sig något litet att äta eller helt avstå från frukost. Valet kan göras före ankomst eller på hotellet, berättar kommunikationschef för Scandic Finland, Johanna Uimonen, för SVT Uutiset.

Hon fortsätter:

– Tidigare i år genomförde vi ett pilotförsök på flera av våra hotell, vilket gav oss positiv feedback från gästerna.

Annons