"Städa själv på semestern? Nej tack – jag checkar ut från den här hotelltrenden"

Varje sommar drömmer jag om det: att få lämna vardagens kaos och checka in på ett hotellrum där någon annan bäddar och plockar upp handdukarna från golvet. Men i år möttes jag av en ny och deprimerande trend – och jag är fortfarande förbannad.
Jag har tre barn, ett krävande heltidsjobb och andas ofta i fyrkant redan innan frukost. Därför är hotellveckan mitt enda andningshål. En chans att för en gångs skull slippa plocka upp glasspapper och förhöra mig om vems macka det är som möglar i soffan.
Så ni förstår min förtvivlan när hotellen längs vår roadtrip i somras plötsligt började bete sig som att jag jobbar där.
QR-kod = gör det själv?
Det är nämligen inte längre standard med rumsstädning varje dag. Nu ska man själv scanna QR-koder, logga in i appar, klicka sig genom ett hotellmanagementsystem och aktivt be om städning. Varje. Jäkla. Dag.
”I linje med vårt hållbarhetsprogram” står det i broschyren.
Hållbarhet my ass – det här luktar greenwashing lång väg. Och ursäkta, men om det verkligen handlar om miljön, varför erbjuder ni inte rabatt när jag gör jobbet själv?
Vart tog servicen vägen?
Hotell har knappast blivit billigare de senaste åren och det känns som att de glömmer det viktigaste. Vi betalar inte bara för en säng utan för servicen att slippa vardagens bestyr. Jag har svårt att se att det skulle vara en större energibesparing att det inte kommer en städerska som bäddar och tömmer soporna i vårt rum. System för att spara vatten på att inte byta handdukar varje dag finns ju redan på plats.
Do not disturb-skylten på dörren har dessutom alltid funnits för de som inte vill ha städning. Det behövs inte ett nytt frustrerande system för det.
Det här är inget annat än ännu ett steg i trenden: mindre service, färre anställda – men samma (eller högre) pris.
Hotell utan daglig städning?
Nej tack. Jag checkar ut från den trenden.