Efter nära ett och ett halvt års arbetslöshet hade Anneli Widerberg sökt 174 jobb och varit på 49 arbetsintervjuer. Trots sitt driv och breda kompetens fick hon inget jobb. Men att ge upp var aldrig ett alternativ.
Se också: Anna sökte 250 jobb – dottern i samma bransch fick jobb direkt
Efter reklamen: Se också: Anna sökte 250 jobb – dottern i samma bransch fick jobb direkt
Fem månader har gått sedan Anneli Widerberg,
60, började sitt nya jobb på SOS International, en larmcentral som arbetar på
uppdrag av försäkringsbolag i Norden. Kontoret i Mörby norr om Stockholm är
stort och ljust, i de öppna kontorslandskapen sitter larmoperatörer och svarar
på samtal från svenskar som behöver hjälp med bilbärgning i Sverige och utomlands,
samt besökare från andra länder som behöver hjälp i Sverige.
– Jag trivs otroligt bra. Det är en väldigt
inkluderande arbetsplats och jag känner att jag äntligen har landat där jag ska
vara, säger Anneli.
Hennes nya roll är processpecialist, i vilken
hon bland annat ska se över organisationens arbetssätt och system. För att
sätta sig in i larmoperatörernas arbete fick hon till en början sitta bredvid
när de tog samtal, samt själv ta emot samtal under handledning.
Annelie Widerberg sökte 174 jobb – utan resultat.Elin Samuelsson
Det här är Anneli
Namn: Anneli Widerberg.
Ålder: 60 år.
Bor: Nacka, Stockholm.
Familj: Man, två utflugna barn, hund och mamma.
Yrke: Process Specialist på SOS International.
Roligaste med nya jobbet: Variationen och utmaningarna – att varje dag få utvecklas, göra en positiv skillnad för andra och ha friheten att vara kreativ tillsammans med inspirerande kollegor.
– Som processpecialist arbetar jag mycket med
rapporter och statistik, och jag jobbar både operativt och strategiskt. Lite
spindeln i nätet – och det passar mig perfekt!
Anneli utstrålar energi och glädje när hon
visar runt i lokalerna. Det har gått två år sedan hon senast hade en
anställning, då som projektledare inom marknad och kundlojalitet på Mathem. Innan
dess arbetade hon i tio år som ansvarig för datavaruhus och kundlojalitet på
Ticket Privatresor.
Karriären på olika marknadsavdelningar
började i slutet av 1980-talet när hon fick ett kundservicejobb på Trygghansa.
Där blev hon kvar i 18 år och avancerade till kampanjplanerare.
– Jag har alltid drivits av nyfikenhet att testa
nya saker. När det dykt upp spännande chanser som har kunnat ta mig framåt har
jag tagit dem, berättar hon.
På frågan om hur hon är som privatperson kontra
yrkesarbetande blir svaren desamma – påhittig, kreativ, positiv, social,
nyfiken och driven. På sin LinkedIn-sida beskriver hon sig som en ”nyfiken
digital detektiv”.
– Och på Mathem fick jag ett år utmärkelsen
”Årets kompis”, för min förmåga att uppmärksamma andra, berättar Anneli stolt.
Kom på många intervjuer
Så att Anneli, med sitt driv och sin
kompetens, inte fick någon ny tjänst efter 174 sökta jobb kan hon inte förklara
på annat sätt att det handlade om hennes ålder.
– Det var aldrig någon som sa det rakt
ut, men till slut började jag ju undra. Vad skulle det annars vara? Majoriteten
av tjänsterna jag sökte var seniora roller inom mina kompetensområden, men ändå
fick jag inget napp.
Efter flera år med fokus på
försäljning ville Anneli byta sida, så när hon blev arbetslös nischade hon in
sig på kommunikation- och lojalitetsarbete inom branscher som har som mål att
hjälpa människor. Hon sökte bland annat jobb hos olika hjälporganisationer.
– Och så fick jag jobb här,
där vi ju hjälper människor. Det kändes klockrent.
Till slut fick Anneli ett jobb – som processpecialist på SOS International.Foto: Elin Samuelsson
Av de 174 sökta tjänsterna
kom Anneli till 49 arbetsintervjuer, varav vissa var steg två och tre i
processen. På Trygghetsrådet, en stiftelse som stöttar tjänstemän att komma ut
i arbetslivet, sa Annelis coacher att den höga intervjusiffran stack ut bland
de som är inskrivna hos dem.
– Så något gjorde jag ju rätt med mina
ansökningar. Men efter intervjuerna fick jag ofta höra att företagen antingen sökte
någon med mer kompetens, någon som hade starkare koppling till deras bransch
eller någon som hade färskare erfarenheter.
Hon var 58 år när hennes tjänst på Mathem
försvann efter nära fem år på posten. Eftersom företaget ändå ville ha henne
kvar erbjöd de henne en mer junior roll. Anneli valde dock att tacka nej.
– Facket sa att jag borde tänka mig för innan
jag sa upp mig, men det kändes helt enkelt inte rätt. Jag gick hem och frågade
min man som stöttade mig i mitt beslut, dessutom var barnen utflugna. Jag
tänkte inte alls på att min ålder skulle vara ett hinder, och jag trodde aldrig
det skulle ta så lång tid som det gjorde innan jag hittade ett nytt jobb. Till
slut kändes det faktiskt lite hopplöst och jag minns att jag tänkte: ”Ska det
vara så här?”
Företag borde spegla samhället
En arbetslös person i åldern 55–74 år har mer
än dubbelt så stor chans att få ett jobb i Danmark jämfört med Sverige. Det
visar Pluskommissionens rapport Fler seniorer på arbetsmarknaden – ett plus
för Sverige? från förra året.
Anneli reagerar på siffrorna.
– Vi borde lära oss mer av Danmark! Man
missar en stor potential och värdefull erfarenhet om man väljer bort äldre vid
nyrekryteringar. Vi som är äldre har ofta djupa kunskaper, breda nätverk och
har landat mer i oss själva. Dessutom tror jag att vi är väldigt flexibla och
anpassningsbara, trots att vi kommit upp i ålder. Det borde arbetsgivarna inse.
Anneli tror att hennes bakgrund som projektledare var en fördel när hon sökte jobb.Elin Samuelsson
Hon kan bara spekulera i varför det ser ut
som det gör i Sverige.
– Jag vet inte varför vi är så
ungdomsfixerade, eller åldersfixerade överlag. Företag pratar så mycket om att
ha genusmixade grupper, men de pratar aldrig om en åldersmix? Ett företag bör
spegla samhället, och en blandning av äldre och yngre anställda tror jag kan
hjälpa till att bryta fördomar. Arbetsgivare borde lära sig värdet av mångfald,
säger Anneli.
Skapade egna rutiner
Perioden som arbetslös beskriver Anneli som
”upp och ner”. Men att lägga sig på soffan och deppa ihop var inte ett
alternativ.
– Det är okej att ligga på soffan en dag, men
sedan måste man upp igen. Jag har levt efter mottot ”det är okej att tappa
sugen, men man får inte ge upp”.
Hon tror att hennes bakgrund som
projektledare varit till fördel i arbetssökandet.
– Jag har förmågan att strukturera och
organisera, så jag la upp mina dagar som om jag hade ett jobb. Jag gick ut med
hunden på morgonen, åkte sedan in till Trygghetsrådet där jag träffade min rådgivare
och andra arbetssökande, kollade jobbannonser på förmiddagen och sökte jobb och
nätverkade på eftermiddagen. Dessutom planerade jag in hälsofrämjande saker,
som att träna och umgås med vänner. Det tror jag är jätteviktigt.
Det här är Trygghetsrådet (TRR)
TRR grundades 1974 som en omställningsorganisation för tjänstemännen inom privat sektor. Det är en stiftelse som arbetar på uppdrag av Svenskt Näringsliv och Förhandlings- och samverkansrådet (PTK).
TRR stöttar arbetsgivare inför, under och efter en omställning – och vägleder deras medarbetare till nästa steg i karriären. För anställda medarbetare, som befinner sig mitt i arbetslivet och behöver utveckla sin kompetens inför framtiden, erbjuder TRR bland annat vägledning, rådgivning och olika ekonomiska stöd.
Verksamheten finns över hela Sverige och sysselsätter cirka 270 personer.· Finansieringen sker genom avgifter från de anslutna företagen.
Dessutom passade Anneli på att förkovra sig
inom områden som hon kände att hon behövde få bättre koll på.
– När jag fått avslag på ett jobb var jag
noga med att be arbetsgivaren om feedback på min intervju, vilket man sällan
får annars. Om de nämnde en kompetens jag saknade såg jag till att läsa på,
dels genom att söka information på nätet, dels genom seminarier och kurser via
Trygghetsrådet.
Något hon också tycker arbetsgivare kan bli bättre
på, är att ge återkoppling på de personlighets- och begåvningstester som blivit
allt vanligare när man söker jobb.
”Arbetsgivare borde lära sig värdet av mångfald” säger Anneli som vill inspirera andra i deras arbetssökande.Foto: Elin Samuelsson
– Man lägger ju en hel del tid och
energi på de här testerna, men det var sällan någon som ställde frågor utifrån dem
när jag var på intervju.
På det stora hela tycker Anneli att testerna kan
vara användbara för att arbetsgivarna ska få en helhetsbild av de sökande.
– I början tyckte jag att de var jätteläskiga,
att jag skulle bli utvärderad, men till slut hade jag gjort så många att jag blev
van. Jag tror att de kan vara bra för företagen när de ska välja vilka som ska
komma till intervju, men de får inte ersätta cv och personligt brev, utan måste
ses som ett komplement.
Anneli tror att hon har sin positiva personlighet
att tacka för sitt driv, men har respekt för att inte alla som är
långtidsarbetslösa har förmågan att upprätthålla samma inställning. Hon vill
gärna lyfta Trygghetsrådet som en viktig parameter för att orka hålla lågan
uppe.
– Det betydde väldigt mycket för mig att ha
ett ställe att gå till. Jag hade förmånen att få superbra rådgivare som kunde
se mina behov, stötta och pusha mig framåt.
Annelis 10 bästa jobbsökningstips
Elin Samuelsson
Ta reda på vilka sorts tjänster du vill söka. Nischa in dig på ett område och försök att inte spreta för mycket i tankarna.
Gör en ordentlig annonsanalys: Läs igenom annonsen, känn efter om det är ett företag du skulle passa på, utvärdera vad du kan och inte utifrån anställningskraven. Finns det någon kompetens du saknar som du kan lära dig?
Skriv ett nytt cv och personligt brev för varje tjänst du söker. Jag har tagit hjälp av verktyg på nätet, såsom Canva och ChatGPT.
Få annonsen, cv:t och det personliga brevet att hänga ihop. Många tror att man måste hitta något ”nytt och eget” att skriva i sin ansökan – glöm det! Hitta de viktigaste uttrycken och orden i annonsen och använd dem i ditt material. Var inte rädd för att upprepa dig.
Skriv en rubrik i det personliga brevet som speglar kraven i ansökan. Ta titeln på rollen och lägg till det viktigaste du kan relatera till i annonsen som stämmer in på dig. Tex: ”Drivande Projektledare som är kommunikativ och nyfiken på nya lösningar.” Lägg även in samma rubrik i din personliga profil i ditt cv.
Håll cv:t och det personliga brevet kort. Cv:t bör vara max ett A4 och lättläst. Skippa detaljerna och gå rakt på sak. En fingervisning för det personliga brevet är att texten inte ska vara längre än en normallång penna.
Var nyfiken och testa. Bli inte rädd om du inte helt stämmer in på företagets önskemål. Du behöver inte kunna allt till hundra procent, det ska finnas utrymme för fortbildning. Du kanske stämmer in på kraven men känner dig osäker på området? Sök ändå!
Använd din livserfarenhet. Berätta för arbetsgivare om din bakgrund. Kanske kan den vara till nytta? De flesta har gjort saker utanför arbetet som går att använda i ansökan.
Prata med människor! Det finns alltid någon som känner någon, som känner någon …
Var öppen och positiv, visa för arbetsgivaren att du gärna vill lära dig nya saker.
Hon uppskattade också kontakten med andra på Trygghetsrådet
som var i samma situation som hon – ”kollegorna” som hon kallar dem.
– Det var otroligt stärkande att kunna
åka hemifrån och träffa andra arbetssökande om dagarna. Det finns inga andra
som förstår en så bra. Vi hade en väldigt fin gemenskap och kunde skratta och
deppa ihop, och gratulera när någon av oss fick jobb.
Nu när Anneli själv har fått arbete har hon
blivit inbjuden till Trygghetsrådet för att vara med på en av deras
direktsändningar som går ut till kontoren över hela landet. Temat för
sändningen är inspiration.
– Det ska bli jätteroligt och jag hoppas det
blir uppskattat. Jag vill gärna ge något tillbaka.
Den här artikeln är en del av Allas granskning Bara en siffra.