Trending: LäsarberättelserVirkaOdlingTrädgårdHusmorstipsHoroskop

Cathrine kallas för "Taximammi”: ”Jag jobbar natt så tjejer ska känna sig trygga”

06 jul, 2022 
Mia Coull
Cathrine står lutad mot sin taxibil som det står Taximammi på motorhuven
När Cathrine fick höra hur otrygg dottern kände sig i taxi med manliga förare beslöt hon sig för att byta yrke. 15 000 taxiresor senare och med smeknamnet "Taximammi" erbjuder Cathrine så mycket mer än att köra kunden från punkt A till B.
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

Ledljusslinga i taket, glittermuff på ratten och pråligt diadem på huvudet på chauffören själv – i taxiföraren Catherine Linds bil är det bling som gäller. Och prat om allt från vardagens funderingar och sysslor till svåra känslor.

– Det är lite som att gå till frisören, att man har någon som lyssnar på det man har att berätta – om man själv vill prata alltså, förklarar Cathrine.

Glittret och blinget i bilen har sin funktion, visar det sig. Kunderna lägger märke till det och börjar småprata lite om den pimpade bilen, vilket öppnar upp för samtal. Liksom Cathrines bakgrund som hon gärna delar med sig av.

Se också: Erika kör lastbil i mansdominerad bransch: ”Ha vassa armbågar”Brand logo
Se också: Erika kör lastbil i mansdominerad bransch: ”Ha vassa armbågar”

Innan hon och sambon flyttade till Sverige bodde de i staden Casablanca i Marocko i 3 år, som är mannens hemstad och hemland. Nu underhåller Cathrine sina kunder med olika anekdoter från sitt liv därifrån.

Annons

Även sambon arbetar som taxichaufför här i Sverige, och kör samma tider som sin fru.

– Händer det något så kan jag ringa honom och få hjälp, vilket är en trygghet, det kan vara att jag jag får punka på ett däck.

Cathrine står med sin man och tittar in i kameran
Cathrine har varit tillsammans med sin man i 30 år

Tuffa arbetsvillkor och korruption i Marocko

De möttes i Stockholm när Cathrine hyrde en torgplats för att sälja egna konsthantverk. Tillsammans har de en hel del på sina cv:n, visar det sig:

– Vi drev bland annat en bensinstation och restaurang Marocko innan vi flyttade hit, berättar Cathrine.

Annons

Varför lämnade de soliga Marocko för ett ofta regnigt och grått Sverige, undrar du kanske?

– Det var tuffa arbetstider och korruption som gjorde att vi till slut sålde av våra verksamheter och flyttade till Stockholm.

Cathrine i Marocko där hon och maken hade en egen restaurang.

Trots att Cathrine har arbetat natt dagen innan vi pratar är hon pigg som en mört, och delar glatt och generöst med sig av sitt liv och sin tillvaro.

Lika nyfiken är hon på andras öden och levnadshistorier.

Det är ett av skälen till att hon valde att ta taxiförarlegitimation. Som taxichaufför har hon ett yrke som är fritt, flexibelt och socialt.

Annons

Det finns bara ett fåtal kvinnliga taxiförare

En annan orsak var dotterns berättelser om olika resor med manliga förare där hon känt sig otrygg.

– Jag blev arg på alla historier min dotter berättade. Hon jobbade då på ett casino med sena nätter och dåliga kommunala kommunikationer för att ta sig hem nattetid och behövde ibland taxi för att ta sig hem efter arbetet. Hon studerar numera.

Cathrine "Taximammi" Lind

Ålder: 60 år i augusti.

Bor:
I södra Stockholm.

Familj: Sambo och en vuxen dotter.

Yrke: Taxiförare, anställd i ett åkeri där hon är ensam om att köra sin bil och tar uppdrag från ett ”lågprisföretag”.

Cathrine berättar att dottern en gång nästan blev utslängd på motorvägen för att hon inte ville swisha extra 100 kronor till föraren som försökte utpressa henne till det. Något Cathrine hört från många flera ungdomar.

– Och hon har många gånger upplevt att föraren försöker få till en personlig kontakt som att begära hennes mobilnummer, vilket skapat en otrygghet för henne eftersom hon ju bara vill hem.

Då kokade Cathrine och ifrågasatte varför det fanns så få kvinnliga taxiförare.

Cathrine i bilen gör tummen upp.
Taximammi on the road! Redo att finnas där för sina kunder.

– Det behövs fler kvinnor som arbetar som taxiförare, helst nattetid. Många kvinnor känner sig tryggare med en kvinnlig chaufför. Det skulle nog även bli en mjukare jargong i en manlig bransch.

Annons

Själv känner Cathrine sig trygg när hon kör, men hon tar inga risker.

– Vi har ett system där vi kan se hur kunden har betett sig tidigare.

Har många förare gett kunden ”lägsta betyg” så har individen ”gjort bort sig”.

– Det handlar inte bara om dålig kemi, utan att personen är stökig, vägrar betala eller har kräkts i någon taxibil.

Cathrines "Morsa-taktik" fungerar på kunderna

Betalning sker i en app så förarna har inga kontanter att bli rånade på. Cathrine och andra kvinnliga taxiförare, har nu skapat ett nätverk för att hjälpa och vara mentorer för andra kvinnor som vill köra taxi.

Vi kvinnliga taxiförare hänger ihop och stöttar varandra

– Vi har inte något namn utan är bara en gruppchatt där vi kontaktar varandra om något viktigt händer eller om man inte kan ta en körning med en kvinnlig passagerare så lägger vi ut i chatten om någon annan kan köra.

Annons

Som kund kan man tro och tänka att föraren är rätt utelämnad i sin bil, särskilt om man som Cathrine arbetar natt? En del beställningar kommer ju från krogar och nattklubbar där folk roat sig i timmar och nu ska försöka ta sig hem och kanske är övermodiga, åksjuka, spydiga efter ett glas för mycket eller vägrar betala, kanske för att de inte har några pengar kvar på kontot.

Är hon inte rädd för att köra hem berusade personer mitt i natten?

– Jag har inga problem med det. Jag har ställts inför utmanande situationer i Marocko och slutat vara rädd. Jag har ett jävlar anamma och kan sätta ner foten när det behövs.

Närbild på bilens panel där det syns en del glitter, bland annat runt ratten.
Glittret och blinget i bilen har sin funktion. Det går kunderna att börja småprata vilket kan leda till djupare samtal.

Att vara pedagogisk är en annan strategi hon har. Får hon en körning av en passagerare som är väldigt överförfriskad, vanligen en ungdom, beskriver Cathrine, har hon ”spypåsar” vid behov.

Annons

– Jag drar spelregler innan jag startar resan, säger att ”jag ser att du har druckit lite och att du vill hem nu. Du kommer inte att kunna åka buss eller tunnelbana, så alternativet är att samarbeta med mig”.

Morsa-taktik fungerar, ingen har hittills kräkts i hennes bil på de fyra år och 15 000 resor som hon kört med taxi. Hon försöker helt enkelt förutse vad som förväntas av henne som förare.

– Jag tänker inte begränsa mig i den traditionella rollen, att hålla tyst och köra, utan kör mitt eget rejs.

Jag har lärt mig psykologi på egen hand

Det kan vara genom att prata med sina kunder och ställa frågor som om de haft en bra kväll. Eller gripa in när någon mår dåligt. Som när en tjej som blivit dumpad offentligt storgrät i baksätet. Då tog det eld i modersgestalten inom henne, varpå Cathrine ringde och skällde ut killen i fråga, berättar hon.

Annons

En annan gång hade hon en ung man i bilen som var aggressiv mot sin kompis i bilen och då skällde hon på honom. Det visade sig att han som Cathrine beskriver det ”hade supit skallen i småbitar”, efter att ha fått en svår sjukdomsdiagnos.

– Jag har under stora delar av livet varit intresserad av hur vi människor mår och lärt mig väldigt mycket om psykologi på egen hand genom att läsa olika böcker i ämnet och artiklar.

Cathrine pluggar till samtalsterapeut

Med tiden har hon känt att hon behöver fler verktyg för att vara ett stöd för den som behöver det, och går nu en kurs i samtalsstöd.

– Jag har slutfasen kvar, sedan är jag diplomerad samtalsterapeut.

2–3 gånger per vecka av cirka hundra körningar, kan det vara någon som behöver prata av sig och utan att veta om det får hennes samtalsstöd.

Cathrine står framför ett träd iklädd en rosa kavaj och glittrigt diadem.
Cathrine är snart färdig med sin utbildning till samtalsterapeut.

Det ger sig naturligt vem som är öppen för det under samtalet gång, beskriver Cathrine. Hon lyssnar och ställer frågor men ger inga råd

Annons

– En samtalsterapeut får inte ge råd utan man är som en kompass där man ställer frågor och styr så personen hittar en lösning själv. Folk får prata av sig, vilket kan kännas skönt.

Hon märker om någon inte vill prata, och är då även hon tyst. En del vill bara hem, vill inte ens ha musik på utan få sortera sin tankar. Det gäller att ha fingertoppskänsla.

– Jag kan snacka öronen av folk, erkänner Cathrine, men samtidigt plocka upp signaler på att någon inte mår bra. Jag sätter en ära i att ändra någons dåliga dag till en bättre.

Cathrine om hur du blir en uppskattad taxikund

– Dricksa gärna. Om du är nöjd med föraren och resan. Att inte göra det tyder på missnöje.

– Gå ut i god tid. För att vänta in föraren. De får inte betalt för att vänta på dig. I utbyte får du en glad förare.

– Håll koll. Åker du med ett lågprisbolag förväntas du göra lite själv, som att ha koll var bilen är i appens karta.

– Inga höga röster. Om någon plötsligt skriker till i bilen så hoppar föraren en halvmeter upp. Det handlar om säkerheten.

– Smäll inte i dörrarna. 90 procent av kunderna tar i för kung och fosterland, dörrar kan gå sönder och föraren få ”värsta huvudvärken” och ”nästan tinnitus”. Vi kör cirka 25 resor på en natt vilket gör minst 50 hårda smällar i dörrarna och jag har huvudvärk.

– Undvik: Att behandla chauffören som en slav och tycka att hen ska bära väskor och prylar från porten till bilen, lasta dem, och vid ankomst packa ur och bära allt till din port. Det ingår inte i förarens jobb på lågprisbolagen. Om föraren ändå gör det, dricksa!

Annons