Irene, 85, fick inte betala bussbiljetten – blev avslängd

Till vänster, en stadsbuss, till höger, Irene Hedberg, 85 år.

Bussen på bilden har inte med händelsen att göra.

Foto: Till vänster, Hussein El-alawi/ Sydsvenskan/TT, till höger, privat

Irene Hedberg, 85, klev på stadsbussen för att åka hem till bostaden i Östersund. Men väl ombord fick hon varken betala med bankkort eller kontanter. Eftersom hon inte kunde ladda ner en app blev hon tillsagd att lämna bussen. "Jag tänkte att det inte var sant", säger hon.

Det var på kvällen den 22 september som Irene Hedberg tänkte ta stadsbussen hem efter en middag hos en väninna.

Hon klev ombord med ett busskort som kan blippas ombord, men kortet hade slutat gälla knappt två veckor tidigare. Irene frågade om hon kunde betala med kort hos chauffören, men fick höra att det inte gick på grund av restriktioner införda på grund av pandemin.

I ett försök att vara till lags erbjöd Irene också kontanter för resan, även om hon visste att det var länge sedan som det var en möjlighet.

– Nej det gick inte alls, fick jag reda på, säger hon.

Se också: Det här är ålderism

Det här är ålderism
0:54

Efter reklamen: Det här är ålderism

(0:54)

Slå på ljud

Istället blev hon tillsagd av chauffören att ladda ner en app. Det är något som Irene inte har kunskap om. Hon frågade om hjälp, men fick ett nekande svar.

– Då blev jag ombedd att kliva av bussen. Jag tänkte att det inte var sant. I dagens Sverige gör man inte så här. Bussen var dessutom helt tom.

Vad kände du när du tvingades kliva av?

– Det snurrade i huvudet. Jag tänkte "vad gör jag nu?".

Förvåningen över bemötandet övergick i besvikelse. Hon kände sig också ledsen och arg. Men efter att ha samlat tankarna kom Irene på att hon hade en bekant som kunde kontaktas. En tidigare kollega hämtade henne en stund senare för vidare färd hem.

Alla slöt upp bakom pensionären Lilian – nu kan hon åka till väninnan

Barnbarnet tog strid

Efteråt berättade hon om händelsen för sitt barnbarn, Andreas Larses, som direkt engagerade sig i fallet. Han reagerade mot behandlingen av sin mormor och frågade om han fick skriva till ansvariga om sin syn på det inträffade. Irene gav klartecken och ett brev gick iväg till regionpolitiker i Jämtland, bussbolaget som sköter upphandlingen och lokaltidningar.

– Det här är en jätteviktig fråga. Det finns människor i vår samtid som har utmaningar med till exempel det digitala. De ska få tillgång till ett väl så gott liv som alla andra. Kollektivtrafiken tillhör det allmänna och bekostas av skattepengar. Och det allmänna kan inte bara vara till för människor mitt i livet.

Östersunds-Posten skrev om händelsen den 27 oktober och TV4 pratade med Irene den 1 november. Till TV4 säger Marie Nordmark, områdeschef för kollektivtrafiken i Jämtland och Härjedalen, att "det blev fel i det här fallet".

– Hon (Irene, reds. anm.) gjorde vad hon kunde men fick kliva av. Vi har pratat med bolaget som kör trafiken åt oss och de har också pratat med föraren. Så vi hittar en bättre balans så vi tar hand om de som kanske är i en utsatt situation. Det kan vara äldre eller barn i vissa lägen.

Samhället alltmer digitalt

Vad Irenes fall illustrerar är ett samhälle som mer och mer går mot att bli digitaliserat. Hon är själv inte positiv till kraven som ställs på att vara bli mer digitalt kunnig för att vara delaktig i samhället.

– Det är absolut åt skogen. Det är bara en tidsfråga innan man går bet. Jag kan det här med instagram och facebook, men att ladda ner.. det kan jag inte. Och det finns de som har det mer besvärligt än jag.

Erene, 89, är digital under protest: ”Ibland funkar det ju inte!”

Trots upplevelsen på bussen den 22 september har Irene inte blivit avskräckt för att åka buss igen.

– I de flesta fall är chaufförerna hyggliga och trevliga.

Se också: 5 positiva saker med att bli äldre

5 positiva saker med att bli äldre
1:05

Efter reklamen: 5 positiva saker med att bli äldre

(1:05)

Slå på ljud