Trending: LäsarberättelserVirkaOdlingTrädgårdHusmorstipsHoroskop

Läraren Martina varnar för skolkaos: Så här kan det inte fortsätta

26 mar, 2020 
Martina Stanley
Kollage av anonym elev som arbetar hemifrån och läraren Martina Stanley.
Foto: Privat, TT
Martina Stanley från Trelleborg i Skåne arbetar som lärare. I sin läsarkrönika vittnar hon om en halvkaotisk vardag där dubbla budskap gör det svårt att bedriva en fungerande undervisning.
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

Jag jobbar som lärare. Före klockan är 07.45, då det är extrainsatt morgonmöte, ska jag vara förberedd. Klockan 08.00 ska jag vara redo att undervisa och påbörja fjärrundervisning – och undervisning för elever på plats i skolan.

Ungefär 25 elever av 51 är hemma. Cirka hälften av dem sitter i givakt bakom sina skärmar i hemmet. De som är i skolan har intagit sina platser i klassrummen och väntar på att lektionen ska komma igång. Nätet är överbelastat.

Klara-Maria har corona:

Klara-Maria har coronavirus: "Det är tungt"Brand logo
Klara-Maria har coronavirus: "Det är tungt"

Flera elever som förväntas studera hemifrån, har ännu inte visat sig närvarande online. De som sitter vid sina skärmar får vänta medan jag tar närvaro i klassrummet. En del är frånvaroanmälda, andra inte. Som lärare måste jag då rapportera vidare vilka som saknas och ringa hem till samtliga föräldrar som håller sina barn hemma utan att meddela skolan detta.

Annons

Kämpar för att ge alla undervisning

Tiden tickar. Eleverna får vänta. Jag hör någon hosta och klaga på halsont. Omedelbart behöver jag skicka hem denna elev mot sin vilja. Ingen av föräldrarna är tillgängliga på telefon. Medveten om att 25 elever sitter och väntar på sin fjärrundervisning, måste jag säga till de som är närvarande att sysselsätta sig med läsning medan jag gör allt extra.

Jag antecknar vilka som verkar arbeta med det de ska, men egentligen har jag ingen aning…

Frågorna trillar in i chatten till vårt online-schema. Någon kommer inte in på länken som vi delat. En annan behöver få instruktionerna förtydligade och en tredje får inte ljudet att fungera på sin dator. Jag försöker instruera de hemmasittande eleverna så att de kan komma igång medan det trillar in mejl från föräldrar angående frånvaroanmälan som inte fungerar och om oron för smittspridning.

Ryktet går på stan att smitta finns på skolan. En elev går ut och snyter sig för tredje gången.

Annons

”Du måste åka hem”, meddelar jag, och ett besviket barn packar sin ryggsäck.

”Mamma tvingade mig att gå fast jag var förkyld”, säger barnet.

Precis när jag ska slå numret till det snuviga barnets förälder, ringer en annan förälder upp mig. Eleven som hostat ska hämtas upp, men föräldern behöver informeras om var upphämtningen ska ske. Föräldern och eleven pratar, samtidigt försöker jag instruera de närvarande eleverna och svara på de frågor som dyker upp.

Dubbla budskap kring smittspridning

Hälften av frågorna är om skolarbetet, hälften är om corona. Hälften vill att skolan ska stängas. Hälften vill absolut inte vara hemma. De elever som är i skolan får gå ut på rast, medan jag kommunicerar med eleverna som ska fjärrundervisas. Uppkopplingen är dålig och närvaron online är långt ifrån fulltalig. Jag antecknar vilka som verkar arbeta med det de ska, men egentligen har jag ingen aning…

Annons

Så tvättar du händerna för att undvika smitta:

Så tvättar du händerna för att undvika smittorBrand logo
Så tvättar du händerna för att undvika smittor

Vissa länkar strular fortfarande, därför trollar jag fram en extrauppgift för de elever som inte kommer in. När det så är dags för lunch ska alla händer tvättas. Jag som pedagog har ansvar för att alla får sina händer spritade innan de går in i matsalen. Jag har också ansvar för att dela ut bestick. Och lägga upp mat. Och eleverna ska helst placeras med lite distans till varandra.

Eftermiddagen följer samma mönster som förmiddagen. Halvkontrollerat kaos

Det är viktigt att berätta att mina elever är fantastiskt duktiga och medgörliga. I denna situation har de förståelse för att rutiner ändras och de ifrågasätter det inte. Mina kollegor är hjälpsamma och försöker verkligen räcka till för sina elever. Men i dagsläget räcker vi inte till.

”Halvkontrollerat kaos”

Vi undervisar dubbla grupper. En på plats, en på distans. Personalen är långt ifrån fulltalig. Vissa är hemma med symtom, vissa har barn med symtom.

Annons

Eftermiddagen följer samma mönster som förmiddagen. Halvkontrollerat kaos. Vi är totalt medvetna om att allt kommer att fortsätta – att vara ovisst. Jag skyller inte situationen på mina chefer, de gör ett fantastiskt jobb. Jag klandrar inte kommunen. Problemet är de dubbla budskap vi fått. Det sägs att smittspridningen är liten i skolan. Samtidigt får ingen med snuva komma dit. Elever som är undervisningsbara, måste nu vara hemma.

I skolan hänger och klänger barnen på varandra som vanligt, de biter på naglarna och kliar sig i ögonen, oavsett hur mycket vi pratar om att det ska undvika det. Så är det bara.

Antingen är risken för smitta stor, eller så är den inte det. Så här kan det inte fortsätta. Då blir det inte undervisning vare sig för de som är på plats eller de som är hemma.

Läs mer om coronaviruset

Annons