Trending: LäsarberättelserVirkaOdlingTrädgårdHusmorstipsHoroskopPåskpyssel

Massiv kritik mot modeikonen Gudrun Sjödén – detta har hänt

08 apr, 2022 
AvLukas Ernryd
Till vänster, en butiksskylt utanför en Gudrun Sjödén-butik, till vänster grundaren Gudrun Sjödén.
I en granskning av Expressen berättar ett 20-tal nuvarande och tidigare anställda på modeföretaget Gudrun Sjödén om kränkande beteende mot medarbetare. Det framkommer också anklagelser om rasism.
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

Det har gått över 40 år sedan Gudrun Sjödén öppnade sin första butik i Stockholm. Hennes intåg i modevärlden skulle bli en sällan skådad succéresa.

Med sina färgstarka plagg lyckades hon hitta en helt egen nisch. De exklusiva kollektionerna är sedan länge synonym med den så kallade kulturtanten.

Såväl i Sverige som i utlandet.

Se också: Detaljerna som får din stil att se mer exklusiv utBrand logo
Se också: Detaljerna som får din stil att se mer exklusiv ut

Numera utgörs inte bara klädmärket Gudrun Sjödén av ett antal butiker på fashionabla adresser runt om i världen. Det är en av Sveriges största modexportörer efter H&M och en av Sveriges högst värderade e-handlare.

Annons

Den senaste årsomsättningen för moderbolaget Gudrun Sjödén Group AB låg på 870 miljoner kronor, enligt Expressen som nyligen publicerat en omfattande granskning av bolaget.

Expressens granskning handlar om företagets nuvarande ledarduo, det vill säga grundaren och vice vd Gudrun Sjödén och vd:n Ann Adelsson.

I artikeln som publicerades den 6 april 2022 framkommer vittnesmål från ett 20-tal nuvarande och tidigare anställda. Dessa vittnar om en arbetsmiljö som upplevts som problematisk under en lång tid.

Den tidigare HR-chefen Göran Sandström säger så här till kvällstidningen:

– Gudrun Sjödéns huvudkontor var under min tid en arbetsplats med extremt dålig psykosocial arbetsmiljö. Mobbning, kränkningar, trakasserier och hot skedde i princip på daglig basis.

Den tidigare ekonomichefen Petra Palmén berättar att hon funnit papperslappar med nedsättande omdömen om medarbetare. Tuff kritik gavs på interna möten.

Annons

– Mitt självförtroende kördes helt i botten och jag kände mig helt värdelös, säger Petra Palmén till Expressen.

Anklagas för rasism

De intervjuade medarbetarna vittnar om ett flertal tillfällen då Gudrun Sjödén ska ha uttryckt sig rasistiskt. Enligt granskningen ska hon vid ett tillfälle ha vänt sig till en mellanchef och sagt: ”Eftersom du är svart kan jag inte läsa av ditt ansikte, du får försöka ha tydligare mimik”.

Detta är inget som Gudrun Sjödén förnekar.

– Det stämmer, det har jag sagt. Jag tycker att det är svårt att avläsa mörka människor, det är inte lika givet som att avläsa en vanlig svensk, svarar hon när Expressen ber henne kommentera händelsen.

En anställd berättar hur Gudrun Sjödén ska ha kommenterat medarbetarnas kroppar.

– Man kunde bli kallad fet av Gudrun eller få höra ”tur att jag gjort den här klänningen i en så stor storlek att du kommer kunna ha den.”

Annons

Gudrun Sjödén bekräftar att hon uttalat sig om medarbetares utseenden.

– Jobbar man med kläder så pratar man om ”ja du är så sned, du har så liten byst”, det gör man ju, det ingår i att man ska försöka göra konfektion i en bra storlek som passar många. Det ser jag inte som något egendomligt, säger hon till kvällstidningen.

Andra vittnesmål handlar om att Gudrun Sjödén använt sig av N-ordet, talat nedsättande om folk från Polen och kallat kineser för ”tjing-tjong-folket”.

Hon förnekar dock dessa anklagelser.

– Det där känner jag absolut inte igen, säger hon till Expressen.

Kritiken haglar på kultursidorna

I flera tidningar framkommer bestörtning efter Expressens avslöjande.

I Svenska dagbladet skriver Daniel Björk:

”Modevärlden har sedan länge varit en fristad för människor som tyckt sig kunna säga lite vad som helst, gärna sådant som medarbetarna 'kan inte tro att du sa så!'-skrattar åt. Historier om härskartekniker eller gränslösa kommentarer och beteenden är vanliga. Och oftast involverar de någon i det äldre gardet, de som blev en del av branschen för 20, 30, 40 år sedan – någon som Gudrun Sjödén.”

Annons

I Sydsvenskan berättar Anna Hellsten att hon tänker på landets alla "gudrunistas" med ett visst mått av medlidande. Detta eftersom signalerna som de fashionabla kläderna skickar inte går ihop med vittnesmålen emot Sjödén.

”Om det hela får lika långtgående konsekvenser för varumärket som när Sjödén för några år sen sa i Svenska Dagbladet att kvinnliga låginkomsttagare fick skylla sig själva återstår att se. Men två lärdomar kan man kanske ta med sig: Dels att ett märke som så uttryckligen slagit mynt av systerskap och inklusion borde efterleva de värdena även innanför kontorsväggarna,” skriver Hellsten.

Expressens kulturskribent Gunilla Brodrej skriver att hon slutade bära Sjödéns kollektioner redan för fyra år sedan.

"Vi politiskt ansvarsfulla kulturtanter tog avstånd från Gudrun Sjödén redan 2018 – nu är det dags för er andra att ta efter. Att klädskaparen saknar kollektivavtal, använder nedsättande benämningar på förtryckta minoriteter och låter en sunkig kolonial stämning råda i somliga kataloger var redan 2018 skäl att klippa banden. Nu är det läge för att definitivt rensa upp i garderoben."

Annons

Kritik även i sociala medier

På klädföretaget Gudrun Sjödéns instagramkonto kommer även kritiken från vanliga konsumenter. Det senaste inlägget har flera inlägg från missnöjda kunder. Nedan kan du läsa tre av dem.

"Så himla trist att höra om de skandalösa attityderna och förhållanden hos min favoritleverantör. Det dröjer innan jag handlar hos er igen!"

"Jag har varit trogen kund i många år och köpt mängder med kläder genom åren. Men nu har jag köpt mitt sista plagg från detta företag som styrs av en ledning med en sådan unken personalpolicy och människosyn, usch!"

"Pinsam krishantering. Lägga ut ett nytt inlägg och låtsas som att det regnar."

Allas har önskat en intervju med Gudrun Sjödén och sökt henne via kommunikationschefen Christel Blomberg utan framgång.

Svarar med ett pressmeddelande

Detta är det officiella uttalandet från modeföretaget Gudrun Sjödén efter Expressens granskning.

"Vi tar det som står i artikeln på största allvar och vi förstår att många reagerar starkt på det som återges. Det är ord som skräckvälde, mobbing och rasism. Att människor ej mår/mått bra på vår gemensamma arbetsplats.

Bilden man får är en arbetsplats som ej respekterar medarbetare och som hanterar psykosociala frågor illa – något vi tar till oss av. Vi ska självklart ha nolltolerans mot alla former av diskriminering, mobbing och rasism.

Våra medarbetare vet hur de anmäler kränkande särbehandling och vår organisation kan agera och hantera frågorna. Här är vi från ledningens sida självkritiska – vi måste bli bättre i både kommunikation och genomförande av företagets värderingar. Ansvaret är vårt.

Vi kommer att vidta ytterligare åtgärder och har beslutat att genomföra en oberoende genomlysning i närtid för att undersöka hur befintliga medarbetare upplever sin arbetsmiljö (Social och Fysisk). Den bild som ges i artikeln är inte en arbetsplats vi vill att våra medarbetare skall ha.

Vi förstod för flera år sedan att vi behövde utbildning i arbetsmiljölagen, vilket genomförts i olika omgångar för samtliga chefer i bolaget. Vi bildade en arbetsmiljökommitté som arbetat med arbetsmiljön tillsammans med medarbetarna löpande (sedan 2018). Vi genomför regelbundet översyn av alla arbetsplatser av en ergonom och vi har en aktiv kontroll av övertid, semestrar och strävar efter en rimlig balans mellan arbete och fritid.

Tyvärr tappades delar av detta arbete bort i samband med personbyte, något vi beklagar. Sedan i augusti 2021 har vi ytterligare fördjupat våra insatser inom arbetsmiljöområdet, och nu arbetar vi tillsammans med Regionombud från Unionen för att säkra att allt är i enlighet med vad vi som bolag skall göra enligt svenska lagar och förordningar.

Förtroendet för företaget är skadat och det är nu vårt arbete, hårda arbete, att återställa det. Vi har respekt för att det kan komma att ta tid och våra fantastiska medarbetare ska både veta och känna att vi som arbetsgivare arbetar tillsammans med dem längs vägen. Vi vill att våra medarbetare skall må bra även på jobbet."

7 april -22.

Se också: Yenie om rasismen under barndomen: "Grät mig till sömns"Brand logo
Se också: Yenie om rasismen under barndomen: "Grät mig till sömns"
Annons