Therése Lindgrens kritik mot trosföretagen: ”Handlar om vad män tycker är sexigt”

Delad bild: Till vänster syns Therése Lindgren hålla upp ett par trosor i ett Youtubeklipp. Till höger syns Therése Lindgren på Mammagalan i Stockholm 2018.

Foto: Youtube och Eero Hannukainen/TT
Therése Lindgren, entreprenör och en av Sveriges största och mest inflytelserika youtubers, har tröttnat på trosor som inte håller måttet. För henne handlar frågan om obekväma trosor om något mer än bara ett plagg.
– Det känns som om hela underklädesbranschen är omodern. Jag är så besviken på det, säger hon.

Att många av oss kvinnor har svårt att hitta trosor som är både snygga och bekväma är knappast någon nyhet. Sömmar är placerade på ställen där man inte vill ha någon söm, tvättrådslapparna är för stora, trosorna tappar passformen efter några få tvättar – eller så täcker grenen inte ens snippan, ett problem som 29-åriga Petra Sjölander nyligen berättade om för allas.se.

Petra riktar kritik mot företag: “Snippan får inte plats!”

En som också har uppmärksammat problemet med att hitta bekväma trosor är Therése Lindgren, 33. Hon är en av landets största influencers med över en miljon följare på Youtube, men också entreprenör som bland annat har grundat ett eget varumärke med skönhetsprodukter.

Redan i slutet av 2018 publicerade hon ett klipp på Youtube där hon tog upp problemet – att hon under 30 år aldrig har lyckats hitta ett par trosor som är både snygga och bekväma samtidigt. Än i dag, över ett och ett halvt år senare, har Therése fortfarande inte lyckats hitta det perfekta paret.

– Framför allt handlar det om passformen. För mig personligen är trosorna inte tillräckligt breda i grenen. Många av de trosor jag har är också ganska låga, troskanten går långt under byxkanten. Jag har också haft problem med att hitta trosor i bra material – antingen blir de noppriga efter några tvättar eller så blir spetsen så hård att man nästan river sig på den. Eller så blir de fladdriga eller så krymper de. Jag gillar inte heller när den där tygbiten som är fastsydd i grenen är lös i framkanten, det kan börja korva sig och skava. Jag fattar inte varför det ska vara så svårt, säger hon.

Therése Lindgrens troskollektion

Efter att utan framgång ha letat efter en trosa som både sitter bra och är snygg i åratal, bestämde hon sig för att ta saken i egna händer. Hon skulle designa sin egen trosa och bad sina följare på Youtube att svara på en enkät där hon ställde en mängd frågor om vad som kännetecknar det perfekta paret trosor. Responsen blev enorm – över 100 000 personer svarade.

– Jag märkte att det finns ett jättestort missnöje med de trosor som finns på marknaden. Den stora majoriteten höll med min observation att det är svårt att hitta bekväma trosor. Det är konstigt, för jag har inte träffat en enda kille som har sagt att han tycker det är svårt att hitta bekväma kalsonger.

Se också: 8 saker som borde göra alla kvinnor vrålförbannade

Därför lades Therése Lindgrens samarbete ner

Therése tog kontakt med ett företag, och kom en bra bit på vägen mot att ta fram en egen trosa som skulle uppfylla alla de krav hon ställer på ett par riktigt bra och prisvärda underkläder. Men nyligen meddelade hon att samarbetet med företaget är avslutat och att det inte blir några trosor, åtminstone inte i nuläget.

– Det visade sig att det var ganska lätt att stå i en video och förklara alla problem jag upplever, men att det var mycket svårare att sedan designa ett par trosor som funkar för alla. Det absolut svåraste är att alla kroppar ser olika ut. Därför är det svårt att göra bara en trosa som passar alla oavsett om man väger 50 eller 100 kilo, det är min viktigaste lärdom i det här.

– En annan sak som var viktig för mig var att trosorna skulle tillverkas i Sverige eller så nära Sverige som möjligt, jag ville inte att de skulle transporteras från andra sidan jorden. Men det visade sig vara väldigt dyrt. Jag ville också tillverka dem i ett ekologiskt material, och då blev det ännu dyrare. Om man vill göra en bra produkt som också är bra för klimatet är det väldigt svårt att hålla nere kostnaderna.

Youtubern Therése Lindgren fotograferad utomhus i Stockholm 2017.

Therése Lindgren säger att det var svårt att tillverka ett par trosor som passar alla kroppar. Därför avbröt hon samarbetet med trosföretaget.

Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Trots att många av Theréses följare blev besvikna av beskedet, ångrar hon inte att hon avbröt samarbetet.

– Det är såklart tråkigt, men samtidigt bra att jag bromsade i tid. Det är viktigt för mig att inte släppa en produkt bara för att, det ska kännas bra i magen också.

Therése Lindgren om trosföretagen

Men drömmen om att en dag kunna designa och producera den perfekta trosan lever kvar hos Therése. Hon stöttar #trosupproret på allas.se och hoppas att fler kvinnor ska börja ställa högre krav på sina underkläder, som trots allt är det plagg vi bär närmast kroppen varenda dag.

– Det är bra att ni tar den bollen, för vi måste börja ställa högre krav på tillverkarna. När jag har pratat med personer i branschen säger de bara att de alltid har gjort trosorna på samma sätt och att de alltid har sålt. Om man inte gör någon förändring är det svårt att hitta en trosa som inte skär in och är för smal i grenen.

Äntligen – här är lösningen för dig som lätt får lårskav

Hon uppmanar kvinnor att börja sätta press på företagen så att branschen får upp ögonen för de problem som många upplever.

– Tillsammans får vi fortsätta att påverka branschen i rätt riktning. Jag tror att det här handlar om något större än bara passformen på ett plagg egentligen. Trosor i dag är designade för att se sexiga ut och synas så lite som möjligt under kläderna. Sådana krav finns inte alls på kalsonger.

Therése Lindgren: Därför är modeindustrin omodern

Therése menar att hela branschen har en snäv och förlegad syn på underkläder och vem de egentligen ska designas för.

– Flera gånger när jag har pratat med folk som designar underkläder, har de frågat om jag vill att mina trosor ska vara ”lingerie,” som är sexiga och som man har på sig när man är på dejt, eller om det ska vara typ ”menstrosor”. Och alla vi andra vill ju ha något som är mittemellan – varken mormorstrosor eller ett raffset, utan något man känner sig fin i för sin egen skull. Jag tror inte att branschen har fattat det, för underkläder i dag handlar mycket om vad män tycker är sexigt. Men röda spetstrosor kanske inte jag känner mig snygg i.

7 nya användningsområden för värdelösa trosor

Therése upplever att väldigt lite har hänt inom branschen de senaste årtiondena, och att förlegade normer och samhällsstrukturer fortfarande verkar styra mycket av deras verksamhet.

– Det känns som om hela underklädesbranschen är omodern. Om man tittar på underklädsreklam för 30 år sedan och underklädsreklam i dag har det inte hänt någonting, varken med modeller eller passform. Jag är så besviken på det. Därför undrar jag om det verkligen är kvinnor som jobbar med det här eller om det bara är män.

Köper inte längre de billigaste trosorna

I väntan på att själv få designa den perfekta trosan har Therése nu insett att hon kan hitta bättre trosor om hon inte enbart letar bland de absolut billigaste paren.

– Jag har börjat lägga mer pengar på underkläder. Tidigare har jag alltid köpt de billigaste varianterna, men jag tror tyvärr att man får vad man betalar för i vissa fall. Min spaning är att det går att hitta bättre trosor om man tittar förbi korgen med de billigaste billiga.

Har du också fått nog av tillverkarnas illasittande trosor som inte tar hänsyn till kvinnlig anatomi? Vi vill höra om din galnaste trosupplevelse! Skriv en rad eller skicka en bild av dina mest obekväma trosor till oss eller dela på Instagram med #trosupproret – tillsammans ska vi påverka den snedvridna modeindustrin!

10 trosproblem alla kvinnor känner igen

Mer samhällsinnehåll hos allas.se: