Lästips:NYTT! Korsord Läsarberättelser Gratis stickmönster Smarta städknep Trädgårdskalender November Kända brottsfall Livet med katt

Feministpastorn vill att du ska onanera mera: ”Utmärkt sätt att lära känna sin kropp”

28 jun, 2022
author Lukas Ernryd
Lukas Ernryd
Till vänster, pastorn Esther Kazen, till höger, en kvinna som håller om lakanet i sängen.
Kan man vara kristen och ge sig hän åt njutning på egen hand ? Även om man är i en relation? Absolut. Det säger feministpastorn Esther Kazen som blivit en viktig röst för många i sociala medier. "Att ha en egen relation till sin kropp är bara hälsosamt."
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

Sedan 2017 har Esther Kazen drivit Instagramkontot Feministpastorn. Tanken var att sammanföra hennes kyrkovärld med hennes feministiska dito. För Esther delar dessa rörelser samma vision: En plats där människor lever fria från sexism och förtryck.

Ett samhälle där alla mår bra.

Det var den insikten som fick henne att vilja skapa en plattform för de som hade ett intresse för att diskutera teologi och frågor som berör könstillhörighet, sexualitet och kvinnors rättigheter.

– Jag tyckte att detta forum saknades. En slags gruppchatt. Men att det skulle bli så stort kunde jag inte drömma om, säger hon.

Se också: #onaneramera – så får du orgasmBrand logo
Se också: #onaneramera – så får du orgasm

I skrivande stund har Feministpastorn över 21 000 följare. På kontot får de följa Esthers tankar som också nedtecknats i längre form i boken Feministpastorns tro och tvivel som kom ut 2020. Syftet med närvaron i sociala medier är inte att ta strid. Hon vill visa att det finns andra perspektiv inom kristendomen som inte alltid hörs i offentligheten.

Esther Kazen är tydlig med sin utgångspunkt: Kyrkan har en feministisk och jämlik grund.

– Det är det jag vill synliggöra. Och ju mer jag jobbar och gräver i de här frågorna, desto mer ser jag hur många som vandrar vid min sida och har gått före mig – innan jag föddes. Jag är inte ensam och jag säger egentligen inget nytt. Men jag vill att det ska höras.

#onaneramera

2 av 3 uppger i en undersökning* att de inte vill prata om onani och kvinnors lust är fortfarande ett tabubelagt ämne. Vi har därför valt att lyfta kvinnors lust, sex och onani i en rad artiklar.

*Undersökningen genomfördes på allas.se 13-29 april och fick 3177 svar.

Annons

Kyrkan är en speciell organisation, den uppfattas både som öppen och inkluderande, men också som fördömande och förmanande. Kände du att det var för mycket av det senare?

– Jag upplevde mer som att kyrkan har varit lite för selektiv med det inkluderande. Min kyrka är jättetydlig med sin ståndpunkt i klimatfrågor, asylrätt och rättighetsfrågor men när det kommer till annat kan det bli känsligt för att vi tycker väldigt olika. Det är till exempel frågor om sex och sexualitet. Kvinnors rättigheter och HBTQ-personer. I kyrkan behandlar vi dessa frågor.. annorlunda.

Varför?

– Det är väl det jag försöker ta reda på, säger Esther med ett skratt.

Esther Kazen

Ålder: 32 år.
Gör:
Pastor i Equmeniakyrkan.
Familj:
Sambo, katten Lennon.
Bor:
Stockholm.
Från:
Arvika.
Fritid:
Yoga, hänger med mina vänner och systrar.
Lyssnar på just nu:
"Klubben" av Matilda Gustavsson

Till tålmodiga läsare som läst hit: Vi ska strax komma till denna artikels egentliga huvudämne: onani. Förlåt. Ni är inte vilseledda. Det är bara så lätt att försvinna bort när samtalet bokstavligen handlar om saker mellan himmel och jord. Samtalet med Esther, som beskriver sig själv som en riktig Bibelnörd, tar flera intressanta vändningar och fördjupningar som tyvärr inte får plats här.

Det är tydligt att Esther är bevandrad i exegetik, metoden att uttolka skrifterna. Historiskt har denna bibelvetenskap i huvudsak utövats av män vilket inte bara lett till en viss typ av tolkning. Det har också lett till att vissa av Bibelns gestalter både glömts bort och även misstolkats.

– Ta Maria från Magdala som ett exempel. Det som de flesta vet om henne är att hon är prostituerad. Men Bibeln nämner inget av detta. Det bestämdes på ett kyrkomöte långt senare. Det som står om henne i Bibeln är att hon hade pengar och investerade i Jesus.

Esther nämner fler starka kvinnor som tar initiativ i Bibeln, men som inte lyfts av kyrkofäderna på samma sätt som männen. Debora, Mirjam, Foibe och Priscilla är några av kvinnorna som många av oss inte känner till.

Annons

Det är lätt hänt i en patriarkal värld. Det finns mer att säga om den saken.

Men nu håller vi oss till onani.

Mycket skam kring kvinnors kroppar och lust

I två inlägg har hon tagit upp ämnet på sitt Instagramkonto. I ena texten skrev hon att hon vet att många känner skam kring sitt ensamsexliv eller tror att det är fel att onanera. Men så ska vi inte känna, anser Esther.

– Att onanera är ett utmärkt sätt att lära sig vad en själv tycker om och njuter av, ett sätt att lära känna sin kropp och inte minst en härlig, avkopplande och nedstressande aktivitet - både om man är singel eller är i en relation.

Varför tror du att det fortfarande kan finnas en viss skam kring kvinnlig onani?

– Som kvinna har jag alltid vetat att killar onanerar, men i min värld har det alltid varit mer pinsamt för tjejer. Frågan har varit: "Gör tjejer ens det?". Det är så mycket skam kring våra kroppar och vår egen lust som kommer utav att växa upp i patriarkala strukturer. Oavsett om man vuxit upp i en kyrka eller inte så finns det spår av det.

För hennes egen del har det inte främst varit Bibeltexter som fått henne att känna att onani och den egna kåtheten varit något farligt eller skamligt, utan snarare en mix av föreställningar som finns både i samhället och i kyrkan.

– När jag växte upp upplevde jag inte att tjejers kåthet och lust var något vi pratade så mycket om, kvinnors orgasm framställdes mest som ett ”mysterium” och klitoris var ”omöjlig att hitta” och så vidare. Men om jag istället fått lära mig om min egen anatomi, eller om det varit normaliserat att kvinnor är lika kåta som män - så hade jag säkert varit mer trygg i min egen lust.

Esther Kazen är pastor inom Equmeniakyrkan i Stockholm.

Lär dig att njuta

Men den tryggheten kan man jobba för att hämta tillbaka. På egen hand. Esther menar att det är särskilt är det viktigt för personer med klitoris – och den som lever i relation med en person med klitoris – att lära sig mer om hur man faktiskt får orgasm.

Annons

Det är inte rimligt att det fortfarande finns ett så kallat "orgasmglapp" som har synts i flera studier. Med det menas att i heterosexuella relationer får kvinnan färre orgasmer än mannen. Denna fakta har har lett till föreställningen att det är svårare för kvinna att få orgasm. Men det är att göra det för enkelt för sig, anser pastorn. Då accepterar man en myt av ren slentrian.

– Men det behöver inte vara svårt för en klitorisperson att få orgasm. Det är bara svårt om sexet sker på ett sätt som faktiskt inte stimulerar på rätt sätt.

Se också: #onaneramera – lär känna ditt underlivBrand logo
Se också: #onaneramera – lär känna ditt underliv

Esther har hört tolkningar av äktenskapet i kyrkan som kan göra det svårare för kristna kvinnor att bejaka sin lust på egen hand. Bland annat kan inställningen att sex endast hör hemma inom äktenskapet, och att de gifta personernas kroppar tillhör varandra snarare än sig själva, göra att vissa har svårare att lära känna sin egen lust och vad de själva gillar.

– Det går självklart bra att tänka så, att höra ihop med sin partner är väldigt fint tycker jag. Men det finns viktiga frågor kring vad detta betyder. Betyder det att min kropp alltid och endast till hör min partner, även innan vi träffas? Är det okej att ha ett eget sexliv med sig själv, även om jag är i en relation? Här finns det många olika tolkningar av vad detta betyder. Att höra ihop med sin partner och vilja ge varandra det bästa, står inte i motsats till att också tillhöra sig själv, och alltid ha rätt till sin egen kropp.

Annons

Esther Kazen om:

.. att kyrkan kan ändra åsikt

"En gång i tiden försvarade kyrkan slaveri och för inte många år sedan ville man inte viga personer med olika hudfärg. Lyckligtvis har man lämnat dessa ståndpunkter. Kyrkan kommer fortsätta att utvecklas och det är inget farligt. Det är bara bra. Jesus utvecklade tron på samma sätt genom att ifrågasätta."

.. reaktioner från kyrkan på det du tar upp

"Majoriteten är positiva och tacksamma för att få höra de här sakerna som de inte hört från en pastor tidigare. Det finns också en liten grupp som säger att jag inte är en riktig kristen. Det är väl det som känns svårt, att det hårdaste motståndet kommer från andra kristna."

Esthers uppmaning till såväl kristna som icke-kristna är att inte känna sig hämmade av vare sig religiösa institutioner eller andra som säger att onani är djävulens verk. Men bli inte förvånad om någon säger att det är en okristlig syssla med hänvisning just till Bibeln.

Ordet onani kommer från den bibliska karaktären Onan.

Historien handlar om en kvinna som hette Tamar var gift med en man som hette Er. Men han dog utan att paret hade fått några arvingar.

På den tiden hade en änka – vilket Tamar hade blivit – utan söner knappt några rättigheter. Som ett skyddssystem fanns en ”svågerlag”.

Den innebar att den avlidne mannens bror skulle göra änkan gravid. När hon födde en son räknades han som den döda mannens barn och fick alltså ärva efter sin pappa. Det tryggade också änkans framtid.

Esther Kazen är pastor i Equemeniakyrkan i Stockholm.

Men Onan, som brodern hette, skulle förlora ekonomiskt på att göra ge Tamar en son. Onan löste problemet genom att ha sex med Tamar men ”spillde sin säd på marken” – vilket gjorde att Gud blev arg.

– Det är en gammal text där tolkningen förvandlats till att onani är fel. Men det stämmer inte. Berättelsen handlar om, enligt mig, att han utnyttjade henne sexuellt utan att respektera hennes rättigheter. Det är därför Gud blir arg – inte för att han onanerar. fattar jag att Gud blir arg.

Annons

Så med andra ord: Onanera mera. Hitta din lust och bejaka den.

Det säger Esther som lyfter ett talande exempel. Lusten är i centrum för den kvinna som fått flest citat i hela Bibeln. Stycket hittar vi i Höga Visan. Det anses av många utgöra den heliga skriftens vackraste rader.

– Det är en poetisk text där en man och en kvinna beskriver sin lust och längtan till varandra. Den mest talande kvinnan i Bibeln pratar alltså om sin kåthet. Det tycker jag är starkt.

Feministpastorn om Skapelseberättelsen

Inte sällan belyser Esther kvinnans roll utifrån olika historier i Bibeln. Med i teologisk skärpa visar hon att det går att tolka episoder från den heliga boken på ett annat sätt än kanske kristna är vana vid.

I ett inlägg på Instagram tar hon upp Skapelseberättelsen. Den har historiskt ofta använts för att konstatera att Gud vill att kvinnan ska vara underordnad mannen.

Så är det inte, menar Feministpastorn. Att kvinnan är skapad av mannens kropp handlar om om att vi hör ihop och behöver varandra – som två jämställda parter. Revbenet symboliserar att vi står nära varandra. Eva är heller aldrig kontrollerad av Adam. De tar egna beslut och lever som jämlikar. Det är först efter syndafallet som världen slutar vara perfekt. Det är då ojämställdhet, smärta och svårigheter växer fram.

Slutsatsen är tydlig i Esthers inlägg. Världen är trasig och patriarkatet är en konsekvens av synden. Uppgiften för en kristen är att jobba för Guds drömbild. En jämställd värld.

Läs hennes inlägg på Instagram här.

Annons