Åtta vanligaste anledningarna till ont i axlarna

Ont i axlarna så här motverkar och tränar du bort problemen.

Ont i axlarna? Här är de åtta främsta orsakerna till axelproblem och råd om vad du bör göra för att slippa din värk.

Klarar du att kasta iväg en boll, sträcka dig efter en vas högt upp i skåpet och klia dig mellan skulderbladen? Då har du friska och välmående axlar. Men tyvärr är det alltför vanligt att axlarna gnäller – och ibland gallskriker – när vi sätter deras rörlighet på prov.

Axeln är en väldigt speciell led. Den kan böjas och vridas nästan hur som helst – axlarna är de mest rörliga lederna på kroppen. Rörligheten gör dem samtidigt ganska instabila, det är lätt att sträcka sig och dra på sig skador. Axlarna är oerhört utsatta för förslitning och vi får lätt ont i det här området.

1. Tunga lyft

Överansträngning är en av de vanligaste orsakerna till att vi får värk i axlarna. Man hugger tag i en tung kartong eller ska lyfta en fullpackad resväska. Sådana plötsliga ansträngningar kan ställa till med problem om vi är otränade och har svaga axel- och armmuskler.

Undvik överansträngning av axlarna

Träna upp musklerna och stabiliteten i axelpartiet så har du bättre förutsättningar att klara tuffa utmaningar i vardagen.

2. Snedbelastade muskler

Både tränade och otränade personer kan drabbas av att axelmuskulaturen snedbelastas. Ensidig träning – till exempel om du bara tränar i en roddmaskin – gör att vissa muskler stärks medan övriga muskler i axelpartiet förblir svaga. Ensidig träning kan leda till överbelastning av rotatorkuffen som består av fyra muskler som håller axelleden på plats.

Om du har ett stillasittande arbete framför en dator kan musklerna baktill på överkroppen bli försvagade och stela. Då får vi en molande värk och trötthetskänsla.

Så här slipper du snedbelastade muskler

Variera din träning! Sitter du mycket? Tänk på hållningen – räta på ryggen, öppna upp bröstkorgen och för axlarna bakåt och neråt. Annars kan du hamna i en framåtroterad position som ofta ger besvär i axlar och nacke.

3. Bursit/slemsäcksinflammation

Slemsäckar är små vätskefyllda ”påsar” som fungerar som stötdämpare i lederna och underlättar rörligheten. De finns på många ställen i kroppen. Irritation i axelns slemsäck kan uppstå om leden utsätts för tryck. Du blir svullen i eller kring leden och det blir en förträngning i axelrummet. Det gör ont när du anstränger axlarna och kan ömma om du trycker mot svullnaden. Slemsäcksinflammation kan även också uppstå om du har reumatism.

Motverka slemsäcksinflammation

Inflammationen läker oftast ut av sig själv på några veckor. Vid svår smärta kan du behöva kortisoninjektioer. Undvik att utsätta leden för tryck och överbelastning men håll den rörlig med enkla rörelser. Vänd dig till en sjukgymnast eller naprapat för råd.

4. Förslitningsskador

Har du ont på framsidan och sidan av axeln? Det kan bero på en förslitning av rotatorkuffen som består av fyra muskler som omger axeln. Förutom ensidig träning, långvarig snedbelastning och tidigare skador orsakas slitaget av åldrande. Rotatorkuffen blir tunnare och mer ömtålig ju äldre vi blir.

Så här undviker du förslitningsskador

Stabilisera muskulaturen i axlarna med lätt träning. Uppvärmning är superviktigt om du styrketränar axlarna och har problem med rotatorkuffen.

5. Instabilitet och överrörlighet

Överrörlighet kan bero på en medfödd hypermobilitet i lederna eller så kan den bero på att senor och ligament i området har skadats. Uttänjda senor och ligament orsakar en instabilitet och musklerna får jobba extra hårt för att hålla leden på plats. Nedsatt stabilitet i axelleden kan leda till att axeln går ur led.

Träning vid instabilitet och överrörlighet i axlarna

Var återhållsam med stretching och satsa på stabiliserande styrketräning av musklerna i axeln som håller leden på plats.

6. Impingementsyndrom

För att överarmen ska sitta fast ordentligt i axeln finns det senor och ledband som håller axeln på plats. Vid impingement uppstår en svullnad så att det blir för trångt och senorna kommer i kläm. Den här åkomman drabbar ofta simmare, byggnadsarbetare och personer som arbetar med armarna över huvudet. Orsaken tros vara en kombination av förslitning och åldrande.

Vanliga symtom är smärta och stelhet när du lyfter och belastar armen eller att det gör ont när du ligger på den onda axeln. Smärtan känns på framsidan eller utsidan av axeln med utstrålning mot överarmen.

Träning för att motverka impingementsyndrom

Träna upp musklerna i axeln. Starkare muskler gör att senan/senorna som gör ont får avlastning. Tillsammans med en sjukgymnast kan du hitta övningar som inte gör ont.

7. Frozen shoulder

Frozen shoulder (frusen axel) drabbar ofta personer över 40 år. Man känner smärta och stelhet i axeln. Stelheten beror på att ledband och ledkapseln som stabiliserar axelleden, krymper och förtjockas. Besvären utvecklas under flera månader och läker oftast av sig själv även om det tar lång tid, upp till ett par år. Sjukdomsförloppet sker ofta i tre stadier: frysning, frusen och upptining.

Motverka frozen shoulder

Fortsätt att röra på dig med mjuka rörelser som inte gör ont. Stretcha försiktigt, fråga gärna en sjukgymnast om råd. Värme på det drabbade området kan lindra smärtan.

8. Diskbråck

Vid diskbråck i nacken har man ofta akut nacksmärta. Men smärtan kan också kännas i axlar och armar. Diskbråck innebär att en disk i nacken har brustit och trycker på nerver i området. Det är viktigt att du kontaktar en läkare för undersökning och behandling.

Så här ska du göra vid diskbråck

Sök alltid experthjälp vid misstanke om diskbråck. Du kan behöva smärtstillande medicin och tips på övningar. Det är viktigt att motionera och stärka musklerna i området. För vissa kan operation bli nödvändigt.

Visste du att…

… gallproblem kan yttra sig som smärta i axeln? Smärtan sitter då under höger axel eller höger skulderblad. Fet eller stekt mat och svårsmält mat, såsom ägg, äpple, gurka och ärter kan provocera fram gallstensanfall. Den här typen av smärta är ihållande och påverkas inte av om du rör axlarna eller håller dig stilla. Kontakta läkare eller sjukvårdsupplysningen om du får akuta smärtor som strålar ut i rygg, skuldror och axlar.Styrketräning kan stabilisera musklerna i axeln.

Källa: prevention.com och 1177.se

Av Eva Boholm

Foto: Shutterstock/TT

Mer innehåll hos allas.se: