Bättre hållning: Enkla övningar som hjälper din rygg

Sjukgymnast Åsa Rippe
Dålig hållning kan vara ett aber för alla ryggar. Här visar sjukgymnasten Åsa Rippe fyra effektiva övningar som ger dig en bättre hållning!

Utfallssteg – träna din hållning

Åsa Rippe, sjukgymnast, gör utfallssteg.

Stå höftbrett isär med fötterna. Ta därefter ett stort steg framåt med höger fot, böj båda knäna och se till att ryggen är rak. Gå inte för långt fram med tyngden så att knät kommer över främre foten. Skjut därefter ifrån med främre foten, återgå till utgångspositionen och skifta sedan ben så att du tar ett kliv framåt med vänster fot. Upprepa 6 ggr/ben. I den här övningen tränar du både hållningen och benen samtidigt, då du måste hålla kroppen upprätt när du tar steget framåt.

Ont i ryggen? 5 smarta prylar som gör livet lite lättare

Utåtrotation med gummiband – bra för skuldrorna

Åsa Rippe, sjukgymnast, gör utåtrotation med gummiband.

Stå med rak rygg och håll i gummibandet med händerna nära varandra, ha tummarna uppåt. Armbågarna ska vara böjda och hållas intill kroppens sidor genom hela rörelsen. Vrid ut underarmarna så långt du kan utan att armbågen släpper kontakten med din kropp. Återgå därefter långsamt till utgångspositionen. Upprepa 10 ggr. Håll hela tiden axlarna nere, undvik att dra dem mot öronen. Jättebra övning för skulderbladen!

Träna ryggen hemma – 5 enkla övningar

Ryggstärkare på boll – ger bättre hållning

Åsa Rippe, sjukgymnast, gör övning på boll.

Lägg dig med höften på bollen, ha händer och fötter i golvet. Lyft höger arm rakt fram och lyft samtidigt vänster ben. Sänk arm och ben och lyft därefter vänster arm och höger ben. Upprepa 10 ggr/sida. Här tränar du stora ryggmuskeln som är viktig för att du ska orka ha en god upprätt hållning.

Anna-Carins diskbråck botades med alexanderteknik

Rodd i framåtböjt läge – toppen för ländryggen

Åsa Rippe, sjukgymnast, gör roddövning med gummiband.

Stå på gummibandet med båda fötterna. Fäll dig lätt framåt i höften med rak rygg och lätt böjda knän. Håll långt in på gummibandet. Dra därefter armbågarna mot taket, och bibehåll kroppen lätt fälld hela tiden. Återgå sedan till utgångspositionen. Upprepa 10 ggr. Detta är en bra övning för ländrygg och skulderbladen.

Ont i ryggen? Ryggsmärtan kan bero på dina fötter

Tips! Tänk på att sträcka på dig under dagen, god hållning ger dig större andetag, andas djupt!

Dålig hållning: Så gör du den bättre

Mer innehåll hos allas.se: