Camillas handartros begränsar vardagen: ”Jag fokuserar på det jag kan göra”

Camilla Soini med en kopp kaffe

Camilla gör övningarna samtidigt som hon dricker morgonkaffe. Ett bra sätt att starta dagen på!

Foto: Birgitta Lindvall Wiik

Hon är träningsinstruktör men kan varken pressa vikter ovanför huvudet eller göra armhävningar. Handledsartrosen begränsar Camilla Soini även i vardagen, men hon väljer att fokusera på det hon kan göra och har blivit expert på stärkande övningar för handlederna.

Det var när Camilla Soini, 48, skulle cykla till jobbet som hennes ena hand och arm domnade bort. Hon klarade inte av att hålla i styret! Första gången tänkte hon inte så mycket på besvären, men problemet återkom gång efter annan och följdes av värk i handleden. Till slut gick Camilla till doktorn.

– En röntgenundersökning visade att jag har artros i både handled och tumme, precis som min mamma. Det var ett tråkigt, men inte helt oväntat besked.

Se också: 3 enkla övningar för dina händer

Styrkeguiden: 3 enkla övningar för dina händer
1:18

Efter reklamen: Styrkeguiden: 3 enkla övningar för dina händer

(1:18)

Slå på ljud

Artrosen begränsade Camillas liv och har blivit värre med tiden. Hon, som tidigare stickat tröjor till barnen Isac, 24, och Smilla, 18, slutade handarbeta. Att virka och sticka blev för smärtsamt. Camilla har svårt att hålla i, och skriva längre texter, med en vanlig penna. Att skriva på datorn går bättre. Även att greppa och hålla i kaffekoppens öra kan vara smärtsamt.

– Att skruva upp locket på burkar kan också vara svårt, men jag har lärt mig att be om hjälp. Jag har insett att jag inte måste klara av allt själv och jag har sänkt kraven på hur städat det ska vara hemma. Förut var jag en pedant så det har inte varit helt lätt, men nödvändigt.

Värk i handled och fingrar? Det behöver inte vara artros...

Camilla anpassar träningen

Träning har alltid varit en stor del av Camillas liv. Hon jobbar som personlig tränare och instruktör på gymmet Inpuls i Luleå och låter inte den kroniska smärtan hindra henne. Tvärtom! Hon har kunskapen om kroppens anatomi och funktion och kan anpassa träningen efter smärtan och vet att träning är rena rama medicinen när man har artros. Men det gäller att anpassa träningen efter egen förmåga. Tränar Camilla för hårt, eller om hon belastar handleden fel, får hon feber och smärta. Hon har lärt sig var gränsen går.

Det var på cykeln som Camilla först upptäckte sin svaghet i händerna, men tack vare sina övningar kan hon greppa styret igen.

Det var på cykeln som Camilla först upptäckte sin svaghet i händerna, men tack vare sina övningar kan hon greppa styret igen.

Foto: Birgitta Lindvall Wiik

– Visst är det tråkigt att jag inte längre kan pressa vikter ovanför huvudet. Jag kan heller inte göra armhävningar, eftersom handlederna inte längre klarar av att bära kroppsvikten, och när jag ser andra på gymmet stå på händerna kan jag bli avundsjuk. Men jag försöker att fokusera på det jag faktiskt kan göra och har lärt mig hur jag ska mjuka upp handlederna, ”väcka” och stärka dem, säger Camilla.

Hon har ett handledsprogram som hon enkelt kan göra samtidigt som hon dricker sin morgonkopp med kaffe.

Styrkeguiden: 4 enkla övningar för att stärka dina handleder

Bra stöd av maken

Nog händer det att hon blir ledsen på värken och de svaga handlederna ibland, och visst händer det att hon ringer sin man Lasse och beklagar sig.

– Han är också personlig tränare och världens bästa stöd. När vi tränar styrketräning tillsammans pushar och bromsar han mig när det behövs och när jag känner mig låg ber han mig tänka på tre positiva saker i mitt liv. Jag har ju så mycket att vara glad över! Jag har ingen dödlig sjukdom, jag är stolt över den jag är, jag har en fantastisk familj och träningen är fortsatt en viktig del i mitt liv.I sin roll som instruktör och personlig tränare kan Camillas artrossmärta till och med vara en fördel. Många av hennes kunder har ju liknande besvär.– Jag vet hur de har det och kan ge dem alternativa övningar. Lider man av artros är det viktigt att träna och att stärka musklerna runt problemområdet, för att bli rörligare. Har jag själv för ont i handlederna för att visa en övning när jag leder en gruppträning så använder jag någon av deltagarna som ”modell”. Det mesta går att lösa, och det viktiga är att fortsätta träna. Både för mig och mina kunder med artros!

Alternativa lösningar

Camilla säger att hon lever som hon lär. Hon tränar flera gånger i veckan och väljer att fokusera på allt hon faktiskt kan göra, och visar ett papper där hon ritat upp fyra moln. De står för träning, mat, tankar och njutning. Runt molnen har Camilla skrivit ner allt som får henne att må bra.

– Jag kanske inte kan göra armhävningar, men jag har lärt mig att hitta alternativa övningar och jag och min man har jätteroligt när vi tränar tillsammans. Tack vare mina handledsövningar domnar inte händer och armar bort lika ofta, och jag kan hålla i cykelns styre igen! Att sätta det positiva i livet på pränt är ett bra sätt att behålla fokus på allt det fina jag faktiskt har i livet. Det som får mig att må bra, trots artrossmärta. Det gäller att ha rätt mindset!

Se också: 3 enkla övningar för din nacke

Styrkeguiden: 3 enkla övningar för din nacke
1:41

Efter reklamen: Styrkeguiden: 3 enkla övningar för din nacke

(1:41)

Slå på ljud

Bra övningar varje dag

1. Väck händerna!

Foto: Birgitta Lindvall Wiik

Foto: Birgitta Lindvall Wiik

Börja med att väcka handlederna. Knyt näven långsamt, veckla ut fingrarna på nytt och böj dem bakåt. Passa på att vrida runt händerna lite och upprepa övningen 10 gånger innan du byter hand.

2. Mjuka upp fingrarna

Foto: Birgitta Lindvall Wiik

Foto: Birgitta Lindvall Wiik

Foto: Birgitta Lindvall Wiik

Foto: Birgitta Lindvall Wiik

För ihop pekfinger och tumme så att fingrarna bildar bokstaven o. Gå vidare med tummen, så att den möter långfingret, vandra vidare till ringfingret och avsluta med att tummen möter lillfingrets rot. Om det är för svårt möter du istället lillfingrets fingertopp. Upprepa övningen 10 gånger med varje hand.

3. Greppstyrka

Foto: Birgitta Lindvall Wiik

Foto: Birgitta Lindvall Wiik

Ta ett litet garnnystan, eller en liten mjuk boll, i handen och nyp ihop den med handen. Håll i fem sekunder. Kläm på bollen tio gånger, och byt hand. Den här övningen kan du med fördel göra fler gånger om dagen, kanske medan du tittar på tv.

På ett papper skriver Camilla ner saker som får henne på gott humör när det gäller träning, mat, tankar och njutning.

Vänd för bra övningar!

4. Träna rörlighet

Foto: Birgitta Lindvall Wiik

Foto: Birgitta Lindvall Wiik

Trä ett gummiband över fingrarna och håll handflatan mot ett bord. Vrid ut tummen 10 gånger, fortsätt med att spreta ut med alla fingrarna 10 gånger. Om det är för svårt med gummiband kan du också göra denna övning utan gummibandet.

Foto: Birgitta Lindvall Wiik

5. Träna styrka

Foto: Birgitta Lindvall Wiik

Trä ett gummiband över fingrarna och forma handen som en klo, mot bordet. Försök spreta ut med fingrarna så mycket du kan. Motstånden från gummibandet ger din hand och handled extra styrketräning!