Lästips: Träning och motionLivet med psykisk ohälsaPsykologiSköldkörtelproblemBlodtryck

Så tränar du bort gäddhänget med 4 enkla övningar!

19 maj, 2016 
AvHemmets redaktion
Så tränar du bort gäddhänget
Dags att träna bort gäddhänget! För starka armar är snygga armar. Vår sjukgymnast Åsa Rippe visar här fyra övningar som du enkelt kan göra hemma med en hoprullad handduk och gummiband.
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadeller
Annons

Vill du bli av med gäddhänget? Ta en titt på filmen ovan! Här visar vår sjukgymnast Åsa Rippe fyra effektiva övningar som stärker dina armar.

Du kan också läsa mer om övningarna och se bilder på dem här under. Gör dem 10 ggr vardera, tre gånger i veckan, så ser du effekt på sex veckor! Lycka till!

Träna bort gäddhänget med övningen tricepspress
Tricepspress.

1. Tricepspress

Bra för rörligheten i bröstkorgen och överarmens baksida, tricepsmusklerna.

Få nyhetsbrev från Allas – helt gratis!

Få nyhetsbrev med massor av tips på rolig läsning, spännande nyheter inom hälsa och relationer, goda recept och mycket mer till din e-post varje vecka. Nyhetsbrevet är helt gratis!

Utgångsposition: Håll handduken med båda armarna, bakom ryggen. Armarna ska vara raka och handflatorna vända uppåt.

Annons

Gör så här: Sträck/dra isär handduken samtidigt som du för armarna uppåt så långt du kan, utan att falla fram i axeln. Stanna i 2 sekunder och gå sedan tillbaka till utgångsposition.

Träna bort gäddhänget med övningen bröstpress
Bröstpress.

2. Bröstpress

Bra för bröstmuskulaturen, överarmens ovansida (bicepsmusklerna) samt främre delen av axeln.

Utgångposition: Håll i handduken med handflatorna mot varandra och raka armar framför kroppen.

Gör så här: För handduken uppåt till axelhöjd och stanna i 2 sekunder. Gå tillbaka till utgångsposition, försök hålla ett jämnt drag i handduken så den inte blir slak.

Annons
Träna bort gäddhänget med övningen bicepscurl
Bicepscurl.

3. Bicepscurl

Bra för överarmens framsida.

Utgångsposition: Stå med en fot på gummibandet, håll i det med raka armar och handflatorna vända framåt.

Gör så här: Böj armarna så att handen möter axeln, stanna i 2 sekunder, sänk därefter ner armarna igen. Håll ett jämnt tempo.

Träna bort gäddhänget med övningen axelpress
Axelpress.

4. Axelpress

Bra för överarmens baksida, axel och rygg.

Utgångsposition: Stå i gångposition, trampa på gummibandet med det bakre benet och böj det främre. Håll gummibandet med handflatorna vända framåt.

Gör så här: Sträck armarna uppåt så mycket du kan, stanna i en sekund och böj därefter ner armarna till utgångsposition. Håll ett jämnt tempo.

Se också: Styrkeguiden – 3 enkla övningar för din höft

Styrkeguiden: 3 enkla övningar för din höftBrand logo
Styrkeguiden: 3 enkla övningar för din höft
Annons