Marianne Westmans färgglada porslin piggar upp

Delad bild. Till vänster svartvit bild på Marianne Westman i svartvit-rutig polotröja bredvid en hylla med delar ur servisen PIcknick. Till höger syns delar ur den svartvitrutiga servisen Red Top.

Redan som liten älskade Marianne att rita och gjorde det så fort hon hade en stund över. Här i sällskap med sin servis Picknick. Till höger delar ur den läckra serien Red Top, formgiven 1956.

Foto: Fiskars och Helsingborgs Auktionskammare

Trender kommer och går, men vissa saker består. Med färg, lekfullhet och humor har Marianne Westmans design tagit sig in i våra hjärtan för att stanna.

Många av oss förknippar främst formgivaren Marianne Westman med Rörstrands blåvita, blommiga Mon Amie. Servisen lanserades 1952 och räknas i dag som en av de stora svenska klassikerna. Det var en midsommarafton i slutet av 1940-talet som Marianne fick idén till den berömda dekoren. Det var nämligen då hon målade av den vita blomman skvattram som senare skulle komma att bli Mon Amie.

Se också: 5 saker att tänka på när du går på loppis

0:58

Efter reklamen: 5 saker att tänka på när du går på loppis

(0:58)

Servisen tillverkades mellan åren 1952 och 1987 och blev populär även utanför Sveriges gränser.

Flera delar ur Marianne Westmans blåvitmönstrade servis Mon Amie.

Vänner för livet. En midsommar-afton i slutet av 1940-talet fick Marianne Westman idén till den berömda dekoren Mon Amie, som relanserades i samband med Marianne Westmans 80-årsdag 2008. Men återbruk är förstås att föredra.

Foto: Auktionshuset Kolonn

I en intervju för Antik & Auktion för drygt tio år sedan berättade Marianne att hon blivit bjuden på te i Mon Amie på ambassaden i Washington och hos botanisten och författaren Vivi Täckholm i Egypten. Och att ”I Japan fick min syrra te i Mon Amie och middag på min Elisabeth-servis.”

Servisen Mon Amie lanserades på nytt

I samband med formgivarens 80-årsdag 2008 lanserades Mon Amie på nytt. Kollektionen utökades då med nya delar. Under sina verksamma år belönades Marianne Westman med inte mindre än fem internationella guld- och silvermedaljer för formgivningen.

Marianne Westmans serviser och dekorer för Rörstrand – ett urval

Anemon (1965–68)
Annika (1972–81)
Arom
Cherie
Elisabeth (1969–81)
Evergreen
Flori
Frisco
Göran
Inga
Lisa
Lotta (1966–74)
Maya (1965–79)
Menu
Mira Mare (1972–77)
Mon Amie (1952–87, 2008)
My garden
Petra
Peru
Picknick I och II (1956–69)
Piggelin
Pomerans
Pomona (1956–71)
Red top (1956–67)
Sippa

Marianne började teckna redan som väldigt ung. ”Jag ritade på allt. När jag var olydig som barn blev jag inkörd på mitt rum. Det tyckte jag var toppen, för då fick jag rita!” har hon sagt i en intervju.

Färgglad väggklocka i Marianne Westmans PIcknick-dekor.

Tidstecken. Väggklockan med Picknick-dekor blir en underbar färgklick i köket.

Foto: Höganäs Auktionsverk

Fynda mattor: Svenska formgivare och signaturer

Marianne Westman blev fast anställd på Rörstrand

Hon räknas som en av Sveriges främsta formgivare. Redan som 18-åring började Marianne Westman på Konstfack i Stockholm. Därefter handplockades hon av porslinsfabriken Rörstrand för en provanställning. Hon fick en fast anställning och blev snabbt uppskattad i formgivarkretsar. I samma veva värvades också kollegan Hertha Bengtsson (1917–93) till porslinsmeckat.

En stapel med tallrikar ur Marianne Westmans dekorserie Pomona.

Serien Pomona som Marianne Westman formgav 1952 och 1956 innehöll allt från koppar och tallrikar till kastruller och uppläggningsfat. När elva djupa tallrikar, drygt 20cm i diameter, såldes hos Limhamns Auktionsbyrå uppskattade man värdet för dem till 2500 kronor.

Foto: Limhamns Auktionsbyrå

Marianne Westman formgav Pomona och Picknick

Marianne Westman var anställd på fabriken i 20 år och kom att kallas ”porslinsmamma”. Utöver för Mon Amie är hon känd för de färgglada serierna Pomona och Picknick.

Den senare fick fina recensioner av kritiker under en utställning i London 1959 och kallades ”En utmärkt representant för modern svensk form- och mönstergivning”.

Två tallrikar med Marianne Westmans färgglada dekor Picknick mot svart bakgrund.

Kändis till bordet. De här två Picknick-skålarna, med en diameter på 20 cm, värderade Växjö Auktionskammare till 800 kronor.

Foto: Växjö Auktionskammare

Men på Rörstrand var man till en början kritisk till den lekfullt mönstrade serien med motiv som grönsaker och fiskar.

Hyllning till sommarens krukor

I en intervju har formgivaren själv avslöjat att den låg i kollektionsrummet i två år innan de satte igång produktionen. ”Picknick begrep de sig inte på. Det såg inte ut som något de sett förut” förklarade Marianne. Serien tillverkas inte längre men mönstret Picknick har fått nytt liv genom en nyproducerad kollektion från Almedahls, med bland annat brickor, glasunderlägg och textilier.

Marianne Westman (1928–2017)

Född i Falun och utbildad vid Konstfack i Stockholm.

Anställdes på Rörstrand som nyutexaminerad formgivare 1951. Hon blev kvar fram till 1971 och skapade mängder av storsäljare för porslinsfabriken.

Under sina sista verksamma år hos Rörstrand stod hon för hela 45 procent av fabrikens omsättning.

Efter det att Marianne Westman och ytterligare 200 personer i samband med åtstramningar i produktionen blev uppsagda från Rörstrand arbetade hon bland annat för Skrufs glasbruk. Hon drev också Westmans Textilateljé tillsammans med sina syskon.

Några av formgivarens mest kända serviser är Mon Amie, Picknick och kryddburkserien Arom, men hon formgav också annat, som saltkar, ostkupor och skärbrädor.

Efter det att Marianne Westman slutat på Rörstrands porslinsfabrik 1971 började hon arbeta för bland annat Skrufs glasbruk och tyska porslinsfabriker. Under de sista åren levde hon som pensionär i sitt hus i Falun, men fortsatte att skapa textilmönster för systern Inga-Lill Westmans handtrycksateljé.

Sigrid Richter prisades för servisdekoren Eden

År 2016 firade Rörstrand 290 år. Inför jubileet fick svenska folket rösta fram vilken klassiker de ville se i nyutgåva. Vinnare blev servisen Eden, som många gånger felaktigt har tillskrivits Westman.

Porslinets historia: Sköra skatter från en svunnen tid

Serien tillverkades i själva verket medan Marianne Westman befann sig i USA på stipendium år 1960. Det var i stället den tyska designern Sigrid Richter som då fick chansen att skapa en ny servisdekor för Rörstrand. Marianne har tidigare sagt att hon själv aldrig skulle komma på tanken att måla ett äpple lila och turkost med bruna konturer.

Fem färgglada kryddburkar i Marianne Westmans serie Arom.

Ger köket extra krydda. En av Marianne Westmans många klassiska serier är Aroma. På Kalmar Auktionsverk värderade man fem kryddburkar, 9cm höga, till 500 kronor.

Foto: Kalmar Auktionsverk

De senaste 30 åren har värdet på Marianne Westmans 50-talsporslin ökat. Samlarobjekten säljs i dag på auktion för tusentals kronor. En salladsskål från Picknick kostade i mitten på 1990-talet runt 100 kronor, nu är priset det sexdubbla.

Marianne Westman gick ur tiden 2017, 88 år gammal. Stora delar av hennes livsverk finns utställda på Rörstrands museum i Lidköping.

Relaterade artiklar

Samlarlycka: Kockums – den gräddgula emaljen