Suget efter allmoge ökar igen – fina möbler att fynda på loppis och auktion

Till vänster bord och stol i allmoge med växt bredvis på golvet och bukett vita blommor på bordet. På träväggen hänger en tavla i blått och rosa allmogemönster. Till vänster blått och rosa allmogedekor i närbild.

Med allmogemöbler blir det stämningsfullt och hemtrevligt. Det smäckra rödmålade bordet med avsmalnande ben har en vacker skiva med marmorimitation. Det är tillverkat i Hälsingland under 1800-talets första hälft. Priset ligger på 8 500 kronor hos Le Village Antik. Den gråmålade stolen från 1800-talets mitt är prissatt till 1 200 kronor hos Hårga Antik. På väggen hänger ett blomstermåleri daterat 1805 som ursprungligen har suttit på en bohuslänsk kista. Måleriet räddades då kistans resterande delar hade skadats. Prislappen visar 1600 kronor hos Brobackens Antik.

Foto: Lina Roos

Inredningstrenden vitt och luftigt är på väg bort. Nu längtar vi efter något som bryter av, sprider glädje och skapar hemtrevnad våra hem. Inte undra på att allmogens målade möbler med sin dekorlusta och färgprakt börjar stå högt på önskelistorna.
TV: 5 saker att tänka på när du går på loppis
0:58

Efter reklamen: TV: 5 saker att tänka på när du går på loppis

(0:58)

Det är lätt att tjusas av allmogens omsorgsfullt målade möbler. De vackra skåpen, kistorna, borden och tingen som har så mycket att bidra med till vår tids hem. Olikheter har ju förmågan att skapa spänning, harmoni och karaktär. Och med tanke på att allmogemöblerna finns i många olika färgsättningar är det dessutom ganska enkelt att hitta något som passar in bland de moderna möblerna.

Blått träkräl i allmoge och vas med vita blommor står på ett träbord.

Svepasken från 1847 kommer från Hälsingland och prissattes till 3 000 kronor hos Brobackens Antik. Svepasken är ett slags träkärl vars vägg utgörs av ett träspån som vikts eller svepts kring en träbotten, varvid spånets ändar lagts omlott och fästs samman.

Foto: Lina Roos

Blommande bildvärld från renässansen

Det folkliga måleriets blommande bildvärld utgår från renässansens prunkande blomsterurnor, barockens frodiga tulpaner och kraftfulla rankor, liksom rokokons smäckra rosor. Den rika variation som bildades i olika regioner med utgångspunkt i de stiltypiska motiven nådde sin kulmen under 1700-talets andra hälft och 1800-talets första. Lokalprägeln kom också till uttryck i form, proportion och skuren dekor, även om det områdesspecifika främst sitter i måleriet.

Förutsättningarna för måleriet var många. Utvecklingen som skedde i boendemiljön under andra halvan av 1700-talet borde rimligen ha varit en av de avgörande faktorerna.

Två träskålar i allmoge, blå och rosa allmogedekor i bakgrunden.

Fin färgsättning har den bohuslänska så kallade ölbollen med blomstermotiv från 1800-talets första hälft. Priset sattes till 5 000 kronor hos Brobackens Antik. Ölbollen är en typ av målat dryckeskärl som svarvats till en rund form.

Foto: Lina Roos

Färgglada festrum i parstugan

Under denna tid blev hustypen parstugan med sina två rum allt vanligare och det ena rummet skulle hållas i ordning för fest, något som säkert uppmuntrade till ett rum med målad dekor i färg. Dessutom blev fönstren större och förekomsten av inbyggda rökgångar ökade.

I de äldre sotiga stugorna med små gluggar för ljusinsläpp var det kanske inte lika lätt för en dekorativt målad möbel att hitta sin självklara plats. En annan bidragande faktor var naturligtvis den ekonomiska tillväxt som under denna tid upplevdes hos många bönder, vilken i förlängningen möjliggjorde försköningen av hemmen.

Trästol med blå allmogekorg fylld med vita blommor och trävägg i bakgrunden.

Korgen med dekorativ flätning är tillverkad omkring 1800-talets mitt i Hälsingland. Brobackens Antik har värderat den till 800 kronor, med hänsyn till några mindre skador.

Foto: Lina Roos

Det var också nu som tillgången på nya färgpigment blev större. De industriella framstegen under 1700- och 1800-talen, i synnerhet den kemiska vetenskapens utveckling, medförde att en rad nya pigment kunde framställas. Men man ska också komma ihåg att människan i alla tider har haft en längtan att genom färg och form försköna sin omgivning.

Allmoge – handla rätt

Köptips

Ta hjälp av auktionshusens och antikhandelns personal. Sök också information genom museer och hembygdsföreningar.

Inredningstips

• Utgå från en jordnära färgskala som harmonierar med både äldre och moderna möbler och föremål.
• Blanda allmogemöblerna med moderna detaljer och skapa en kul kontrast.
• Ge möblerna nya funktioner. En kista med plant lock kan bli ett soffbord.

Vårda och bevara

• Trä är ett hygroskopiskt material, det känner av omgivningens klimat. Därför är det en god idé att fråga hur den nyköpta möbeln har förvarats den senaste tiden. Exempelvis kan det vara bra att sänka inomhustemperaturen ett tag för att låta möbeln komma i balans.
• Rengör varsamt. Undvik starka kemikalier. Tänk på att målade möbler är extra känsliga för fukt.
• Undvik stark solexponering.
• Måla inte om en möbel med äldre målning. Satsa i stället på en möbel vars äldre färg du tycker om.

I de antika kulturerna utfördes interiörmålningar i en rik färgskala redan före Kristi födelse. Men här i Sverige levde den absolut största delen av befolkningen på landsbygden, i tämligen färglösa miljöer och omålade trä- och stenhus ändå fram till andra hälften av 1700-talet.

Blomstermotiven målarna utgick från användes även inom högreståndskulturen, exempelvis på sidentyger och mönstertryckta kattuner (bomullstyger). Hos landsortens konstnärer handlade det inte om en exakt kopiering, utan snarare om att skapa ett eget konstnärligt uttryck. Många gånger blev blom- och bladrankorna så pass stiliserade att de antog nya former. På samma sätt omtolkades andra motiv, i vissa fall nästan till abstraktion.

Trearmad ljusstake i allmoge framför en trävägg, ljusblå tygkasse och en gammal kratta.

Den vackra och enkelt utformade ljusstaken från första hälften av 1800-talet har ursprungligen stått i en norrländsk kyrka. För ljusstaken begärs 1 500 kr hos Jöns-Halvars Antik.

Foto: Lina Roos

Ett återkommande drag är avbildningar av ådringar hos ädelträ och strukturen hos marmor. Hos Uppsala Auktionskammare såldes häromåret ett fantastiskt uppländskt skåp med storskaliga marmoreringar, som på ett enastående vis exemplifierar hur säreget måleriet kunde bli. Till skillnad från en utbildad målare i Stockholm, som målade på illusoriskt vis för att återge förlagan så exakt som möjligt, tycks landsortens målare ha använt förlagan friare, varpå en ny form av mönsterbildning bildades.

Trasmatta: Trendigt återbruk för alla hem

Kyrkan och naturen inspirerade hantverkarna

Utanför de större städerna var kyrkan en viktig inspirationskälla för hantverkarna. Det var här de kom i kontakt med måleri av skolade yrkesmålare och sniderier av skickliga bildhuggare. Socknens stolta kyrka blev på så sätt förmedlare av modeströmningar och stilriktningar. På samma vis var den omgivande naturen en aldrig sinande källa till inspiration. Så också den mänskliga kroppen, som översattes till vad som kan tolkas som kvinnliga eller manliga former. Även här handlade det om en medveten stilisering, trots att växtligheten och kropparna kunde studeras på nära håll.

Tre olika former av träaskar i allmogestil.

Olika former av askar har tillverkats sedan flera hundra år tillbaka. De svarvades vanligen av bok, även om ek förekom till större modeller. För en perfekt passform var det viktigt att lock och botten gjordes av samma ämne så att virket krympte lika mycket. Små runda askar med ett lätt välvt lock, som vanligen kallades smörask, kan idag bli fina smyckeskrin. Priset för den gråvita smörasken från 1800-talet är 500 kronor hos Brobackens Antik. Den lilla skålen på fot, kallad kalk, ligger på 2 000 kronor hos samma handlare.

Foto: Lina Roos

Möbler i allmoge ofta praktiska

Karaktäristiskt för allmogens möbler är också att de ofta är konstruerade med praktiska lösningar. Då liksom nu var det viktigt att lösa förvaringen på liten yta. Därför försågs borden ofta med lådor i sargen, och sängarna kunde byggas ihop med både golvur, skänkar och skåp.

Tidernas soffläge: Så föddes de trendiga modulsofforna

Vanligen är det skåp, bord och andra möbeltyper med orörd originalfärg som når högst pris på auktion och i handeln. Möbler med sekundära färgskikt ligger lägre i pris.

Det är inte ovanligt att på en tvåhundraårig möbel finna flera färgskikt. Enkel förnyelse med hjälp av färg och pensel tillämpades ibland med 30 till 40 års mellanrum hos den som ville hänga med och anpassa sina gamla möbler till nya smakpreferenser. Helt enkelt återbruk i sin enklaste form. Originalmålning i all ära, men de olika färglagren är också historieberättare och på sitt sätt genuina.

Se också: 6 saker du inte visste om Antikrundan

0:47

Efter reklamen: 6 saker du inte visste om antikrundan

(0:47)

Fynda allmoge på loppis och auktion

Blir du också sugen på lite allmoge? Det finns massor av fint, till mycket vettiga priser. Man kan faktiskt göra väldigt fina kap.

Blå allmogekista dekorerad med blomsterkrans.

Med en omsorgsfullt målad allmogekista i rummet behövs knappt någon konst. Kistan med blomsterkrans, daterad 1844, fick ett högsta bud på 800 kr (2 000) 2019 hos Stockholms Auktionsverk.

Foto: Stockholms Auktionsverk

Fyra allmogestolar i avskavd blå färg.

De fyra allmogestolarna från 1800-talet passar med sin enkla utformning ihop med många typer av bord. Vid 2 400 kr (4 000) stannade budgivningen hos Stockholms Auktionsverk 2019.

Foto: Stockholms Auktionsverk

Blå ljuslykta i trä från 1800-talet.

Plats för ett ljus har den färggranna 1800-talslyktan. Avgörande kom redan vid 500 kronor 2019 hos Auktionsverket Engelholm.

Foto: Auktionsverket Engelholm

Rutig korg i blått och korall från 1800-talet.

Förvaringsmöjligheter av olika slag behövs i varje hem. Den rutiga 1800-talskorgen har en mindre lagning, men vad gör väl det. Budgivningen stannade på 300 kr hos Dalarnas Auktionsbyrå 2020. Utrop saknas.

Foto: Dalarnas Auktionsbyrå

Ljusgrön skåpsäng med spegel från 1800-talets första hälft.

Att få in så många funktioner som möjligt i en och samma möbel är ett återkommande drag hos allmogens möbler. Möbeltypen kan idag bli ett välkommet inslag hos en trångbodd storstadsbo. Skåpsängen kommer från Hälsingland, där den är tillverkad under första hälften av 1800-talet. Klubbslag kom vid 6 200 kr hos Dalarnas Auktionsbyrå 2018. Utrop saknas.

Foto: Dalarnas Auktionsbyrå

Träskål med resten av blå originalfärg.

Fin till frukt eller grönsaker blir träskålen av rester av blå originalfärg. 1800-talsskålen ropades in för 300 kronor hos Stadsauktion Sundsvall 2020.

Foto: Stadsauktion Sundsvall

Blått skåp från 1800-talet med bladdekor i rött, vitt och blått.

Härlig karaktär har det originalmålade skåpet från mitten av 1800-talet. Skåpsdörrarna hänger något på svaj, men det går lätt att åtgärda. Det är bara att gratulera den som ropade in den gedigna möbeln för 4 000 kr 2018 hos Dalarnas Auktionsbyrå. Utrop saknas.

Foto: Dalarnas Auktionsbyrå

Två träljusstakar med avskavd blå originalfärg från 1800-talet

Det är inte så vanligt att hitta originalmålade tvåhundraåriga träljusstakar på auktion. Så inte undra på att intresset var stort hos Dalarnas Auktionsbyrå när det här blåmålade paret dök upp. Budgivningen stannade först på 6 400 kronor 2021. Utrop saknas.

Litet allmogebord med stadsmotiv målat på bordsytan.

I högreståndshem liksom i finare allmogemiljöer blev det under 1700- och 1800-talen populärt att inreda med små praktiska bord. Bordstypen, som lätt kan flyttas runt efter behov, är lika omtyckt idag och därför kan ett dekorativt målat allmogebord lätt hitta en plats även i en samtida miljö. Bordets marmorerade fot och skivans motiv av en stadsbild och blomsterslingor är enligt expertis vid Ljusdalsbygdens museum utfört av Per Jonsson i Kolsvedja (1726–1810). Det klubbade beloppet blev 36 000 kronor hos Uppsala Auktionskammare 2017.

Foto: Uppsala Auktionskammare

Som alltid finns goda fyndmöjligheter på andrahandsmarknaden, även vad gäller originalmåleri, men kom ihåg: handla med hjärtat och satsa på det som talar till dig.

5 snabba med Erik Ingare

Erik Ingare är intendent på Uppsala Auktionskammare och har en alldeles speciell förkärlek till folkkonst och allmoge.

Vad fick dig att bli intresserad av, eller kanske förälskad i, allmoge?

– Mitt starka intresse för folkkonst och allmoge växte fram under mina somrar på familjens släktgård i Hälsingland. Somrarna fylldes av besök på auktioner, mest intressanta var naturligtvis de stora gårdsauktionerna som kunde pågå i både två och tre dagar. Hälsingebönderna var förmögna, och förutom att detta manifesterades genom de stora vackra gårdarna visade sig rikedomen även genom lösöret. Husen var ofta fyllda med fantastiska målade möbler, fästmögåvor, silver, vackra textilier och ibland till och med Stockholmsfajanser från Marieberg och Rörstrand. Det var oerhört lärorikt och spännande att botanisera bland alla dessa saker. Under åren växte intresset mer och mer, och jag kände att detta med gamla unika saker var något jag ville ägna mig åt i framtiden.

Finns det något specifikt landskap du tycker förtjänar att lyftas fram, utöver de man oftast talar om (Dalarna, Hälsingland, Jämtland och Skåne)?

– Naturligtvis slår mitt hjärta lite extra när det kommer till Hälsinglands orörda allmogeföremål. Men om jag skulle lyfta fram ett annat landskap blir det Uppland. Redan på 1760–1770-talen blomstrade möbelmåleriet i landskapet, vilket är betydligt tidigare än på många andra håll. Dekoren består ofta av stiliserade mönster av rosor och tulpaner mot kraftfulla ådringsmålningar. Ett av de vackraste skåpen som har sålts under senare år är just från Uppland. Det saknar blomsterdekor men är i stället helt marmorerat på ett för mig fulländat sätt. Trots att tidigare forskning har dokumenterat det uppländska måleriet på ett bra sätt, saknas fortfarande mycket information. Vilka var till exempel målarna bakom namnen Rosmästaren och Mästaren med flamtulpaner?

Vilka kvaliteter letar du efter när du bedömer en allmogemöbel?

– För mig är det viktigaste att föremålen är orörda. Jag har inget problem med naturligt vackert slitage, men kompletteringar och påmålningar drar ner intresset och värdet. Sedan är naturligtvis kvaliteten på måleri och snickeri viktig. Det är stor skillnad på priset för ett ordinärt orört föremål i jämförelse med vad som betalas för ett objekt som kvalitetsmässigt sticker ut. Medan de allra flesta fina och orörda allmogemöbler idag går till väldigt vettiga priser, springer oftast toppobjekten iväg till höga nivåer. Det finns fortfarande en klick samlare som endast söker det där unika och allra bästa.

Hur är intresset för den folkliga möbelskatten idag?

– Jag upplever att intresset för allmoge har ökat de senaste åren. Fler och fler upptäcker dessa fina objekt och priserna är på väg upp igen. Det känns jättekul att man nu uppmärksammar och uppskattar denna unika skatt vi har i Sverige. Personligen är jag rätt trött på det gråa och avskalade och uppmuntrar fler att våga inreda sina hem även med polykromt blomstermålade möbler. Allmoge passar alldeles utmärkt ihop med modern design. De senaste årens starka furutrend med Axel Einar Hjorth i spetsen, har även lett till ett ökat intresse internationellt för lite rustikare allmoge som kubbstolar, bockbord och vrilar med mera.

Finns någon specifik möbel- eller föremålskategori som du uppskattar extra mycket?

– Jag gillar det mesta inom det som vi kallar allmoge. Större skåp är ofta prisvärda och rymmer väldigt mycket. Och för den som har plats, är kistor oerhört prisvärda. Du får en möbel med väldigt fint måleri till bråkdelen av vad ett motsvarande skåp kostar. Personligen uppskattar jag originalmålade korgar, lerfat och miniatyrspeglar. Väldigt fina föremål som inte alltid behöver kosta en förmögenhet.

Relaterade artiklar

Trasmatta: Trendigt återbruk för alla hem

Så gick ryamattan från medeltida sängvärmare till het trend