Nu försvinner flera klassiska praliner från Aladdinasken – här är de som ersätter

Klassiska Aladdinasken med chokladpraliner
Foto: TT
Nu försvinner fyra praliner från Aladdinasken! Samtidigt tillkommer två och asken blir dessutom mindre.
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto

Mat & Musik med Markiz: Fredrik "Swedish Cowboy" Lundman

Brand logo

Paradis och Aladdin är två av de varumärken som för många blivit synonymt med julen. Men nu får Aladdinasken en uppdatering inför julsäsongen 2025 – med både nya smaker och farväl till gamla favoriter.

Två nya praliner gör entré

Inför julen 2025 lanseras två nya praliner i Aladdinasken:

  • Drömkrisp – en gräddig nougat med krispigt innehåll

  • Vaniljfudge – mjuk fudge med smak av vanilj, täckt med mörk choklad

Även Paradisasken får en ny pralin, motsvarande vaniljfudge, men i mjölkchoklad.

– Nougat och krisp är smaker som många uppskattar, och fudge har varit efterfrågat länge, säger Maija Bjureström, varumärkeschef på Marabou, i ett pressmeddelande.

Inför årets julfirande lanseras två nya praliner i Aladdinasken, samtidigt blir asken mindre.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Fyra (!) praliner försvinner

Att nya praliner tillkommer brukar också betyda att några får lämna plats. Men i år är förändringen större än vanligt – hela fyra praliner försvinner:

  • Jordgubbskrisp

  • Apelsinkanel

  • Höstnougat

  • Romrussin

De två sistnämnda, höstnougat och romrussin, har länge varit klassiska inslag i asken, vilket gör nyheten extra känsloladdad för många nostalgiker.

Så mycket mindre blir askarna – från 500 gram till 410 gram

Bakom förändringen ligger också en annan nyhet: både Aladdin- och Paradisaskarna har krympt i storlek, från tidigare 500 gram till 410 gram. Detta meddelades redan i våras, och förklarades av tillverkaren Mondelez med ökade produktionskostnader.

Tidigare innehöll askarna 50 praliner (25 per lager), men kommer nu att innehålla 42 praliner (21 per lager).

– Kakaopriserna är fortsatt mycket höga, även om de varierar något, säger Julia Lindberg, vd för Mondelez i Sverige.