Lästips:LäsarberättelserVirkaTrädgårdHusmorstipsLoppisMidsommarCamping

Bedragare tog alla Gittes sparpengar: "Det finns en ålderism hos bankerna"

15 sep, 2023 
Leone Milton
Gitte Pålsson i jeansjacka
Gitte Pålsson fick ett sms från Telenor – trodde hon. I stället var det ett bluff-sms och på ett ögonblick hade sparkontot på 350 000 kronor länsats.
– Jag fick självmordstankar, säger Gitte som nu startat Föreningen mot nätbedrägerier.
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
Se också: 10 digitala fraser du borde känna tillBrand logo
Se också: 10 digitala fraser du borde känna till

När Malmöbon Gitte Pålsson, 66, kom ut från yogasalen och tittade på mobilen hade hon ett nytt sms från en välkänd mobiloperatör. Det stod att hon blivit godkänd för ett nytt abonnemang. Något måste ha blivit fel, tänkte Gitte som redan hade ett. Hon ringde därför upp numret i sms:et som var ett vanligt 08-nummer och blev satt i telefonkö. Välkommen till … Du är placerad i kö, vi tar snart emot ditt samtal.

– Telefonkön lät precis som det brukar göra och även kvinnan som jag till slut fick prata med lät professionell, minns Gitte som under den 20 minuter långa väntan gått från yogastudion och kommit hem till sin lägenhet där hon satt på kaffekokaren och börjat bre en smörgås.

Annons

Gitte Pålsson

Ålder: 66 år.

Familj: Dottern Tania.

Bor: Malmö.

Gör: Musikterapeut och sångerska med egna föreställningar.

Fritidsintresse: Vandra, simma och göra hotyoga, träffa och samtala med vänner. En ny hobby är att kämpa mot nätbedrägerier med vännerna i Föreningen mot nätbedrägerier.

Kvinnan berättade att någon beställt både en telefon och ett abonnemang i Gittes namn och hämtat ut den. Gitte blev alldeles förskräckt och kvinnan försökte, med sin förtroendeingivande röst, att lugna Gitte. Genom telefonluren kunde Gitte höra hur kvinnan knapprade på tangentbordet och sedan blev det tyst i ett par sekunder. Ojdå, du verkar ha blivit identitetskapad, sa kvinnan. Gitte tappade kaffekoppen i golvet.

Gitte Pålsson väntade på samtal från polis och bank

Gitte, som lider av posttraumatisk stress sedan hon blott 20 år ung var med om ett allvarligt brott i Marocko, blev utom sig av oro.

– Min kropp orkade inte med det. Min hjärna slog av, jag blev som förlamad av rädsla, jag var så rädd för att mista allt jag ägde, säger Gitte som minns fragment av vad som sedan hände.

Gitte fick beskedet av kvinnan, som var oerhört vänlig och vältalig, att hon skulle bli vidarekopplad till sin bank och väl där ombads hon av att uppge sitt bank-id.

Annons

Jag åt inte på ett dygn

– De hade lyckats skrämma upp mig till den grad att jag var helt vanmäktig, alldeles hjälplös. Den påstådda bankmannen lovade att återkomma nästföljande dag för att meddela om de lyckades få tillbaka pengarna. Även polisen skulle höra av sig.

Den natten sov Gitte trots allt gott, för hon var i tron om att hon hade fått hjälp av banken. Att pengarna som hon slitit i hela sitt liv för att få ihop, som skulle ge henne ett bra pensionärsliv, var tryggade. Nästa dag väntade Gitte på samtalen från banken och polisen, men när ingen hört av sig framåt lunch kunde hon inte stå ut i sin oro och hörde själv av sig till sin bank som sa: Du har blivit bedragen, kom hit.

Ko uppmanar bankerna att ersätta brottsoffer

Varje år drabbas tusentals bankkunder av bedrägerier som gör att de förlorar alla sina besparingar. Bankerna har hittills låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva, men Högsta domstolens, HD, vägledande dom från 2022 ger drabbade goda möjligheter att få tillbaka sina pengar. Därför måste bankerna nu ompröva beslut som fattats enligt tidigare praxis. I en debattartikel i Dagens Nyheter skriver Konsumentombudsman Cecilia Tisell varför bankerna nu måste ta ett större ansvar och även ompröva de fall som tidigare fått avslag från banken:

”HD:s dom innebär en revolution i ansvarsfördelningen mellan kunden och banken vid bedrägerier. Det räcker inte med att kunden luras att lämna ut sina inloggningskoder för att anses ha agerat enligt den juridiska termen särskilt klandervärt. I stället kan ett sådant beteende betraktas som grovt oaktsamt. Det innebär att kundens ansvar begränsas till 12 000 kronor av det förlorade beloppet, som ofta uppgår till hundratusentals kronor. Resten av förlusten ska banken stå för. Det kan innebära skillnaden mellan nattsvart förtvivlan och återfunnet hopp för en drabbad person.”

Källa: KO, DN

Annons

Mer än 300 000 kronor var borta från kontot

På svaga ben tog Gitte sig till banken i centrala Malmö. Tårarna rann ner för kinderna och hon skakade.

– Jag hade inte ätit på över ett dygn så de gav mig en macka och tog in mig i ett eget rum, det var tur i alla fall, för jag ville inte stå och gråta bland alla andra kunder.

Bankkvinnan på andra sidan bordet tittade på Gittes konton och kunde konstatera att bedragarna i alla fall inte kommit åt pensionsfonden.

– Så helt barskrapad är du inte, sa bankkvinnan till mig, förmodligen för att trösta men det kändes så respektlöst. Jag har jobbat ett helt liv för att få ihop pengar som nu var borta, säger Gitte som sedan dess har fört en lång och slitsam kamp mot banken för att få tillbaka sina pengar, men hon upplever att det finns en ålderism hos dem.

Gitte Pålsson i röd hatt

– Man får en känsla av att de tänker att vi äldre ändå ska dö snart så vad spelar det för roll att vi förlorar pengar. Men hade det varit de som plötsligt förlorat 300 000 hade de varit förskräckta.

Annons

Bankerna ville inte ta ansvar, och hos polisen var telefonköerna långa. Gitte kände sig så ensam.
–Jag fick självmordstankar.

Penningmålvakt åkte dit och Gitte fick 80 000 kronor

Gitte kände som om hon höll på att drunkna i känslor av uppgivenhet och skam. För att över huvud taget överleva den första tiden la hon locket på och låtsades att det inte hade hänt. Men hon mådde så dåligt av att vara tyst och skämmas, så då beslutade hon sig för att inte vara tyst om vad hon varit utsatt för.

– Det var mitt sätt att orka leva med det här. Att berätta, säger Gitte som till sin stora glädje mött förståelse och kärlek, och igenkänning, för Gitte är långt ifrån ensam om att ha blivit lurad på det här sättet.

Skammen och skulden är inte min

Bara ett fåtal har kommit med snorkiga kommentarer om att hon var lättlurad. – Jag lyssnar inte ens på dem, för de har ingen aning om hur förslagna de här bedragarna kan vara. Jag vägrar att skämmas. Skammen och skulden ligger hos de kriminella, inte hos mig, säger Gitte som också vill ge en känga till bankerna.

Annons

– Varför stoppar bankerna inte det här? De pratar om att utbilda oss äldre, men det räcker inte, säkra era system i stället! Varför ska vi ta smällen?

Åsa Ikekhua och Gitte Pålsson tittar in i kameran.
Gitte Pålssons blåstes på 350 000 kronor i telefonbedrägeri. Åsa Ikekhua lurades på 25 000 i en sms-bluff. Den 25 maj anordnade de en demonstration på Mynttorget utanför riksdagen för att uppmärksamma brottsoffrens situation.

Sedan Gitte började prata öppet om vad som drabbat henne har hon mött många i samma situation som också känner sig svikna av sina banker, banker som de varit trogna kunder till länge, ibland en hel livstid. Gitte hade tur som ändå fick tillbaka drygt 80 000 kronor när polisen fick fast en penningmålvakt, men alla har inte den turen. Gitte har pratat med äldre som hamnat hos Kronofogden till följd av att de blivit lurade, och skuldsanering har det inte tal om.

– Vi får skylla oss själva, säger Gitte och skakar på huvudet. Hon och ett par andra drabbade har därför beslutat sig för att börja göra sina röster hörda genom den nystartade föreningen Föreningen mot nätbedrägerier.

– Våra röster blir inte hörda, det är dags nu. Något måste hända!

Annons