Experten slår hål på myten om midsommartraditionen – låter roligt men är helt fel

Nu är det midsommar enligt gammal svensk sed – eller?
Vi synar de svenska traditionerna och hittar både magi, importerade vanor och nya påfund.
Ingen högtid är väl så äktsvensk som just midsommar. Årets längsta dag och kortaste natt har firats så långt tillbaka som man kan hitta i folkhistorien.
Ordet miþsumar – mitt i sommaren – fanns redan i fornsvenskan.
Tommy Kuusela är forskningsarkivarie vid dialekt- och folkminnesarkivet i Uppsala och har dykt djupare än de flesta i vår folktro och våra traditioner kring midsommar.
– Övergången från vår till sommar ansågs vara magiskt laddad.
Det var också en tid när bondesamhället fick en paus – vårbruket var klart och slåttern låg en tid fram. Själva festandet runt midsommar är det som är säkrast historiskt belagt. Folk har firat i alla tider – till kyrkans stora förtret.
För midsommar är ju även Johannes Döparens dag, och kyrkan ville att den skulle firas sedesamt. Folket däremot ville festa och dansa.
– Väckelserörelser kunde gå hårt åt midsommarfirandet, och till och med hugga ner stänger, berättar Tommy Kuusela.
När midsommarstången kom är svårt att säga säkert, men folklivsforskarna tror att en föregångare kom från Tyskland redan på medeltiden – och vi ser liknande Maypoles i England och Maibaum i Tyskland.
”Övergången från vår till sommar ansågs vara magiskt laddad
Ordet finns belagt på svenska från 1635.
– Att ”maja” betyder att klä i grönska, och det finns olika typer av stänger som man har majat, inte alla vid midsommar.
– Den nutida svenska stången med en tvärslå och två ringar kunde vara en stång med många ringar, som den i dag ser ut i Dalarna, klädd med färgade äggskal eller målat papper. Det fanns stänger i form av en kvinnokropp, stänger som var ett nyhugget träd med toppruskan kvar, höga raka stänger som var spiralmålade och stänger med en tupp i toppen.
Att stången skulle vara del av en fertilitetsrit och en fallossymbol med ringar som står för det kvinnliga könet är en myt som Tommy Kuusela inte tror på.
– Det är en modern mytbildning som låter rolig, säger han, men den går inte att belägga historiskt.
På vissa håll i landet skulle man i stället bada i och maja en hälsokälla. Midsommarkällorna konkurrerade med stängerna som samlingspunkt.
– Tanken med det hälsobringande vattnet lever kvar än i dag, tänk bara på Ramlösa och Loka, säger Tommy Kuusela. Och fram till mitten av 1800-talet var det vanligt att tända midsommareldar, likt dagens Valborgsmässobål.
Men maten är väl en djupt rotad tradition?
– Nja, färskpotatis – det hade man tyckt var jättekonstigt i bondesamhällets Sverige, säger Tommy Kuusela. Att äta potatis som inte riktigt är klar… Nej, det fanns till och med läkare som varnade för omogen potatis. Sill var inte utbrett som festmat, det åt man ju på många håll till vardags.
Jordgubbar introducerades i Sverige på slutet av 1700-talet.
– Men inte för vanligt folk, utan de kunde finnas på herresäten. Festmaten varierade helt enkelt och berodde på vad man hade tillgång till.
Dans och fest är den äldsta traditionen på midsommar. Allt annat kom senare, även midsommarstången.
Magiska seder för att drömma om framtiden
Midsommarnatten ansågs laddad med magi. Något unga kvinnor som ville veta vem de skulle gifta sig med ofta tog fasta på, exempelvis genom att plocka blommor och hoppas drömma om sin tilltänkta make-
– Hur många blommor man skulle plocka och vilka varierar, säger Tommy Kuusela, men oftast är det ett ojämnt antal, tre, sju eller nio. Det växer ju heller inte samma blommor i Lappland som i Skåne.
– Ofta skulle man gå ut naken i hemlighet, motsols hoppa över gärdesgårdar, tre, sju eller nio stycken och plocka lika många blommor – som man sedan skulle lägga under huvudkudden för att drömma om sin tilltänkta.
En annan sed var att man unga ogifta kvinnor skulle sopa nakna.
– Det kunde man göra i tysthet för att höra eller se den person man ska gifta sig med, antingen bara som namn, eller en person som kom gående.
Ett annat sätt att framkalla drömmarna om den tilltänkte maken var att äta drömgröt eller drömsill.
– Båda ska vara extremt salta och ätas innan man lägger sig. Resultatet är jobbig sömn – och drömmar. Enligt vissa ska man ställa fram tre glas, ett med öl eller vin, ett med sprit och ett med vatten. Mannen som kommer och dricker av vattnet i drömmen betyder att du får ett helt okej, men fattigt äktenskap. Dricker han av spriten får du en suput och väljer han öl eller vin, en rik person.
Tjuvmjölka kor och stjäla dagg
Det finns också en tro om att kor kan tjuvmjölkas.
– Trollkärringar kunde tjuvmjölka kor, speciellt under den magiska midsommarnatten. Ibland genom förtrollade harar som diade korna och spydde upp åt sin trollkärring. Just den anklagelsen har förekommit många i häxprocesser.
Daggen som bildads under midsommarnatten anågs också magisk – och kunde stjälas.
– Midsommardagens dagg ansågs innehålla magisk växtkraft och kunde stjälas genom att lägga ett lakan för att suga upp dagg på grannens tomt och sedan breda ut det på sin egen mark. Ville man ha den magiska kraften för egen del så kunde man rulla sig i det daggvåta gräset.
Såg man däremot älvorna dansa, som i låga dimmoln över ängarna, så skulle man vara försiktig för det var farligt att dras in i, då kunde man bli sjuk.
– Det enda vi kan säga säkert är att ingen tradition är statisk, utan alla förändras, jämt.