Lästips: Läsarberättelser Gratis stickmönster Smarta städknep Huskurer Halloweenpyssel Kända brottsfall Livet med katt

Här är Ikeas mest populära produkt – sålde över 2 miljoner 2019

14 feb, 2020
author Marcus Alm
Marcus Alm
Foto: TT
Möbeljätten Ikea har ett enormt sortiment med alltifrån gafflar till hela kökslösningar. Men det finns en produkt som är överlägsen alla andra när det gäller försäljning.
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

Frakta: Ikeas klassiska bärkasse

Vi svenskar har en speciell relation till Ikeas blå kasse Frakta. Vi använder den till tvätt, till packning istället för väskor och vi tar med den när vi går och shoppar. Påsens mångsidighet har gjort den till ett givet inslag i svenska hem. Att den dessutom så enkelt kan sköljas av för att rengöras och vikas ihop helt platt skadar ju knappast heller.

Detta material består Ikeas bärkasse av

Frakta består av 100 procent polypropen, en av de vanligaste plasterna som används för förpackning av livsmedel, leksaker och liknande. Även handtagen är tillverkade av plasten.

Enligt Ikea kan produkten återvinnas och om din kommun har möjligheten att energiutvinna plast ska även detta vara möjligt med påsen.

Frakta: En av Ikeas mest sålda produkter – någonsin

Sedan Ikea lanserade bärkassen Frakta för över 30 år sedan har den varit en av Ikeas bäst säljande produkter globalt. Påsens mångsidighet och hållbarhet är två faktorer som bidragit. Den har dessutom blivit lite av en trendsymbol och används till exempel som strandväska. Frakta som symbol för trendkänslighet syntes inte minst under 2019 när modehuset Balenciaga gjorde en kopia av påsen – som kostade över 20 000 kronor.

Knut Hagberg och Marianne Hagberg designade bärkassen Frakta

1973 inleddes syskonen Hagbergs designkarriärer när de båda utbildade sig till inrednings- och möbelarkitekter i Köpenhamn. Efter utbildningen startade de ett eget företag – men snart dök möjligheten upp att designa för Ikea. Syskonparet antog utmaningen och blev en central del i Ikeas utveckling. När de steg in i företaget hade man bara 23 varuhus – i dag har Ikea över 400.

Så går det till när man designar för Ikea

Syskonparet Hagberg har berättat för Ikea.se hur det går till när man designar en Ikea-produkt:

Annons

”Först får man ett uppdrag, och det utgår ofta från ett behov, en specifik funktion eller ett material. Vi skissar ihop något tillsammans och sen gör vi en skalritning och modell på det. All formgivning på Ikea är teamwork där man tillsammans arbetar med bland annat form, funktion, konstruktion och materialval. Vi börjar alltid med en funktion.”

Ikea sålde över två miljoner bärkassar – i Sverige

Den produkt som sålde bäst för Ikea i Sverige under 2019 var just bärkassen Frakta. Företaget sålde 2 142 997 bärkassar under året. Det är nästan dubbelt så mycket som den näst mest sålda produkten, värmeljusen Glimma. Ikea sålde 1 378 496 värmeljus under året.

Ikeas mest sålda produkter 2019

  1. Frakta bärkasse (2 142 997 stycken)
  2. Glimma värmeljus (1 378 496 stycken)
  3. Oftast skål (1 138 935 stycken)
  4. Jubla ljus (993 220 stycken)
  5. Fantastisk servetter (976 310 stycken)
  6. Oftast tallrik (968 940 stycken)
  7. Ryet LED-lampa (907 147 stycken)
  8. Oftast tallrik (assiett) (877 155 stycken)
  9. Bolmen toalettborste (756 219 stycken)
  10. Ikea 365 matlåda (748 133 stycken)

Källa: Ikea, DN, Business Insider, Svensk Handel

Annons