Ami Hemviken: Så får du bättre kommunikation på jobbet

Ami Hemviken som ger råd om hur vi ska kommunicera bättre ser glad ut.

Ami Hemviken ger råd om hur vi ska kommunicera bättre.

Foto: Privat

Kanske menar ni samma sak – men förstår ändå inte varandra. Det kan bero på att ni samtalar på skilda sätt. Stommen i kommunikation är att skapa en gemensam bild av verkligheten och tillsammans hitta vägar framåt, säger Ami Hemviken som ger råd om hur vi kan bli bättre på att kommunicera klart.

Ami Hemviken är i grunden beteendevetare och har jobbat som föreläsare i över tio år.

Hon är aktuell med boken Nå in. Nå fram. Få igenom – medveten kommunikation på jobbet (Sanoma Utbildning). Där delar hon med sig av tips och verktyg för att bli bättre på att kommunicera i jobbsituationer - och få en roligare, snällare och mer produktiv arbetsdag.

Förståelse och kommunikation – det är inte tanken som räknas!

Se också: 3 tips när chefen ställer orimliga krav

Stommen i kommunikation är att skapa en gemensam bild av verkligheten och tillsammans hitta vägar framåt. Men hur ofta suckar vi inte åt familjemedlemmar eller kompisar och undrar hur de inte kan förstå, det som för oss tycks så självklart? Kommunikation handlar just om att förvandla självklart, till viklart.

Hur blir vi bättre på att kommunicera klart? Ami Hemviken delar med sig av sina bästa tips!

Förkorta – vi pratar ofta för mycket

Ofta pratar vi för mycket och för detaljerat om våra idéer/ämnen, vilket kan tråka ut vilken lyssnare som helst.

Fundera på vad din mottagare behöver och vad den inte behöver veta. Exempelvis hur mycket bakgrund du faktiskt behöver ge och när du kan gå mer rakt på sak.

Förenkla – få din mottagare att förstå

Prata med enkla ord och uttryck dig så mottagaren förstår. Vi blir så lätt hemmablinda och får för oss att alla behärskar våra egna facktermer, eller trebokstavsförkortningar.

Det här gäller i allra högsta grad även i sociala och privata sammanhang, då vi allt som oftast utgår från oss själva och vår egne förståelse utan att ta in det absolut viktigaste perspektivet. Det som vår mottagare har.

Förklara – svåra ord är inte alltid bättre

I vissa fall kanske vi behöver använda vissa ovanliga uttryck för att beskriva ett visst fenomen, då gäller det att ta för vana att förklara vad det innebär.

Ibland när jag uppmuntrar människor till att förenkla och förklara möts jag av ”Säger folk inte till när de inte förstår?” Tänk vad skönt om det vore så – men tyvärr håller många av oss på och ”låtsas-fattar”.

Allt för att upprätthålla någon typ av prestige. Synd och lite sorgligt.

Men den absolut bästa målgruppen i det här sammanhanget är barn - de säger i princip alltid till när de inte förstår. DET är att ta ansvar för att skapa vi-klarhet.

Fråga – dialog ger bättre förståelse

Kommunikation kommer från latinets communicare, som betyder att göra gemensamt vilket jag tycker ger en bra påminnelse av att ju mer dialog vi skapar desto större är sannolikheten att vi förstår varandra.

Försök då att ställa smarta frågor, det vill säga öppet formulerade frågor i stället för slutna: ”Vad tänker du om?” i stället för ”Fattar du vad jag menar?”

En kvinna som kanske pratar lite för mycket utan att faktiskt göra sig förstådd.

Säg "Vad tänker du om..?" i stället för "Fattar du vad jag menar?", råder Ami.

Foto: Shutterstock/TT

Förstärk – monotont tjat är inte rätt sätt

Mycket av tråkigheten i vår kommunikation hemma och på jobbet tror jag beror på att många är så otroligt monotona i sitt sätt att kommunicera.

Man pratar likadant och med små variationer. Då är det väldigt lätt för mottagaren att mentalt byta kanal och sluta lyssna. Vare sig du är en förälder som ordar om vikten av att plocka upp efter sig, eller om du som projektledare berättar om status i tidsplanen.

Beteendevetaren: Så får du kul på jobbet

Förstärk dina ord – våga använda lite starkare och mer värdeladdade ord när du pratar. Och inte minst – förstärk dig själv och ditt kroppsspråk. Låt ditt ansikte leva och använd dina gester till att förstärka dina budskap.

Hitta variationen. Kommunicera levande.

Att kommunicera i corona-tider

I min roll som föreläsare och coach vill jag bidra till att människor ska komma närmare varandra.

Så brukar jag skriva, men jag tvekar lite nu. Just idag när jag skriver det här är corona på allas läppar och ingen vill komma närmare någon annan. Det är handsprit och två meters avstånd som gäller.

Men det är fortfarande sant. Jag har de senaste åren åkt runt i Sverige och haft fler än sexhundra föreläsningar om kommunikation, engagemang och arbetsglädje för närmare trehundra företag och organisationer, och ingenting gör mig gladare än när människor och arbetsgrupper kommer närmare varandra, om än inte fysiskt så mentalt.

Quiz: Vad borde du jobba med, egentligen?

I coronakrisens spår har vårt enorma behov av varandra verkligen blivit tydligt. Flockdjur som vi alla är försöker vi hela tiden hitta vägar för att nå varandra, kommunicera och vara sociala. Att vara tillsammans är bra för det egna välmåendet, familjen, arbetsplatsen och hela samhället.

Välfungerande kommunikation behövs mer än någonsin. Så låt oss satsa på att ägna oss åt fysisk distans och inte social distans.

Ami Hemviken och Nå in. Nå fram. Få igenom – medveten kommunikation på jobbet

Ami Hemviken är i grunden beteendevetare och har jobbat som föreläsare i över tio år. 2017 vann hon Årets talare.

Omslag på boken Nå in. Nå fram. Få igenom – medveten kommunikation på jobbet.

Foto: Sanoma

Hon är aktuell med boken Nå in. Nå fram. Få igenom – medveten kommunikation på jobbet (Sanoma Utbildning). Där delar Ami med sig av tips och verktyg för att bli bättre på att kommunicera i jobbsituationer - och få en roligare, snällare och mer produktiv arbetsdag.

Ami bor med sina fyra barn och man i Stockholm.

Lottas livsfarliga yrke: ”Känner verkligen att man lever”
Erika, 55, är lastbilschaufför – vill locka fler kvinnor till branschen