Organisationen Talita släpper ett eget Call Girl-nummer för utsatta kvinnor

Kampanj på stan med organisationen Talita.

Foto: TT/Åkestam Holst/Talita
I veckan lanserade organisationen Talita ett betalnummer, dit man ringer för att höra färdiginspelade berättelser med riktiga erfarenheter som före detta prostituerade upplevt. Organisationen vill med det ge utsatta kvinnor en chans att få sina röster hörda.

Som för att skapa en motpol till alla dejting-telefonummer har organisationen Talita tillsammans med reklambyrån Åkestam Holst i veckan lanserat sin nya kampanj, ett betalnummer dit man ringer för att få höra riktiga berättelser från kvinnor som utnyttjats i sexhandeln.

– Få har nog missat det senaste årets diskussion kring sexköp, säger Josephine Appelqvist och Anna Sander, grundare på Talita i en kommentar enligt Resume, och syftar bland annat på alla reaktioner efter Paolo Robertos sexköp, och på polisens många tillslag mot flera bordeller i år – som blivit väl omskrivna i medier.

Se också: Om att utsättas i prostitution med Zoe Christiansson

Josephine Appelqvist och Anna Sanders kommentar fortsätter:

– Men vi har saknat de utsatta kvinnornas röst, det är dem vi måste lyssna på nu. De är inte bara siffror i statistiken, de är människor som lever i ett helvete och de förtjänar att lyssnas på. Vi hoppas att alla tar ett par minuter till att faktiskt ta del av dessa kvinnors berättelser - ett litet telefonsamtal som gör stor skillnad.

Vill lyfta offrets historia istället för förövarens

”Sexköp är ett utbrett samhällsproblem. Män som utnyttjar kvinnors kroppar och frihet för att tillfredsställa sina egna behov. I debatten kring sexköp lyfts ofta förövarens historia i stället för offrets. Det vill vi ändra på”, skriver organisationen om kampanjen på Call Girls hemsida.

Gabriella började prostituera sig som 15-åring

Poängen med betalnumret är alltså att skildra ett liv i prostitution ur kvinnornas perspektiv, då organisationen menar att berättelserna idag mest visar på en osynlig sida av den svenska sexhandeln. Kampanjens syfte är alltså att skapa större förståelse för de faktiska konsekvenserna av sexköp.

Kritiken mot Call Girl – kvinnorna återupplever trauman

Dock går inte kampanjen utan kritik, folk har ifrågasatt och undrar bland annat om det är rimligt att dessa tidigare utsatta kvinnor mot betalning ska återberätta sina minnen.

”Så mot betalning ska utsatta kvinnor berätta om sina trauman? Gång på gång? Hur säkerställs deras mående? Hur säkerställer ni att detta inte är ännu ett sätt att exploatera på redan utsatta?”, undrar en person på Instagram, varpå Talita svarar:

”Kvinnorna som är med i kampanjen har vi känt i flera år och de har själva velat medverka med sina historier - samtliga lever idag helt vanliga liv och mår bra, och ingår alltså inte längre i rehabiliteringsprogrammet. De har velat få sina röster hörda och är väl medvetna om att kampanjen handlar om att samla in pengar för att fler ska få samma hjälp som de själva fått. Samtliga namn i kampanjen är fingerade och en del detaljer – som ålder och nationalitet – är ändrade i syfte att skydda kvinnornas identiteter”.

Josephine Appelqvist och Anna Sander, grundare av den ideella organisationen Talita.

Josephine Appelqvist och Anna Sander, grundare av den ideella organisationen Talita.

Foto: SANDBERG MAGNUS/Aftonbladet/TT

Organisationen erbjuder en väg ut ur prostitution

Den ideella organisationen Talita vilar på kristen grund och erbjuder utsatta kvinnor en väg ut ur prostitution, pornografi och människohandel för sexuella ändamål.

Alla pengar som Call Girl samlar in går till Talitas arbete att hjälpa kvinnor ur prostitution.

Svenska småbarnspappor köpte sex av Jasmina

Efter Paolo Robertos sexköp: Organisationen Talita fick en miljon på fyra dagar

Mer samhällsinnehåll hos allas.se: