Syrkeguiden: 4 enkla övningar mot stelhet i nacken

Åsa Rippe sjukgymnastS

Foto: Gugge Zelander

Att bli stel i nacke och rygg är ett vanligt problem. Här visar Hemmets sjukgymnast Åsa Rippe fyra enkla övningar som gör att du snabbt blir starkare och förebygger besvär. Gör gärna övningarna två varv!

Axellyft med gummiband

Axellyft med gummiband

Foto: Gugge Zelander

Ställ dig höftbrett isär med båda fötterna på gummibandet. Håll i båda ändarna av gummibandet så att det är lätt spänt. Lyft därefter axlarna mot öronen, återgå sedan till utgångsläget. Upprepa 12 ggr. Här tränar du stora kappmuskeln som lätt blir väldigt spänd, så det är bra att få igång cirkulationen och styrkan i muskeln.

Se också: Tre enkla övningar för din nacke

1:41

Efter reklamen: Styrkeguiden: 3 enkla övningar för din nacke

(1:41)

Slå på ljud

Stittande rodd

Sittande rodd

Foto: Gugge Zelander

Sitt med böjda knän. Lägg gummibandet runt fötterna och korsa det. Sitt med rak rygg och sträckta armar. Dra därefter armbågarna bakåt och stanna i ytterläget. Återgå därefter till utgångsläget. Upprepa 12 ggr. Här stärker du armarna och musklerna mellan skulderbladen och nacken.

Styrkeguiden: 4 övningar som stärker höften

Armövning med gummiband

Armövning med gummiband

Foto: Gugge Zelander

Stå med en fot på gummibandet och håll i det med motsatt hand så att gummibandet är spänt diagonalt framför kroppen. Håll handflatan mot låret, dra därefter armen rakt ut i sidled, återgå till utgångsläget och upprepa 12 ggr/arm. Du tränar musklerna i skuldran som hjälper dig att stabilisera axeln.

Rygglyft på boll

Rygglyft på boll

Foto: Gugge Zelander

Ligg med höften på bollen och båda fötterna i golvet, böj lätt i knäna. Sätt händerna om nacken och låt armbågarna peka ut i sidled. Fäll övre delen av kroppen ner mot bollen så att näsan nuddar bollen, gå därefter tillbaka till utgångs-läget. Upprepa 12 ggr. Här stärker du hela ryggen, framför allt de raka ryggmusklerna.

Åsa Rippes ryggskola del 2 - Lätt styrka

Tips!

Ta gärna pauser under dagen då du rullar axlarna och vrider på huvudet, så får du i gång cirkulationen i nacken.