Ut på tur? 15 smarta tips för vandringen

Emma V Larsson

Emma V Larsson har skrivit "Till fots – stora boken om vandring". Foto: Stefan Tell

Att ge sig ut på vandring är ett fantastiskt sätt att uppleva naturen. Men även på kortare turer kan det uppstå frågetecken. Här reder vandringsproffset Emma V Larsson ut hur du fixar mat i regn, håller mobilen laddad och går på toa – utan toa!

1. Aj, mina fötter!

Skoskav? Håll utkik efter rodnader på huden innan det hunnit bli ett ordentligt skav – och sätt på skavsårsplåster eller tejpa i förebyggande syfte. Många fötter svullnar också i värme, så kanske behöver du en större skostorlek än vanligt. Satsa också på bra funktionsstrumpor – helst i ull – som både håller värme (i kallt väder) och tran-sporterar fukt (i varmt väder).

2. Huh, så varmt!

Eller kallt! Att klä sig rätt är a och o för en skön vandring. Tillämpa lager-på-lager-principen och satsa på ull närmast kroppen. Rådgör gärna med expediterna i en friluftsaffär för att hitta rätt!

3. Vilken röra i ryggsäcken!

Så klarar du en värmebölja

Hör du till dem som brukar rafsa runt i handväskan efter mobil och nycklar? Tänk då på hur det blir i en ryggsäck på 30 liter! Satsa på packpåsar i olika färger och storlekar, gärna vattentäta. Packa sådant du behöver ofta lättillgängligt.

4. Hjälp, vi är vilse!

Ta med en visselpipa. Då slipper du skrika dig hes om olyckan är framme. Karta och kompass är också bra vid längre turer.

Få våra snabba, enkla och supergoda recept direkt i din inkorg - klicka här!

5. Myggjävlar!

Välj ljusa, fladdriga plagg fram-för mörka och tighta. Undvik också skuggiga och fuktiga platser när du slår läger.

Emmas bästa nybörjartips

En väl genomtänkt packning lägger grunden för hur skön och säker din vandring blir – men fastna inte för länge i planering och prylhets. För en dagstur i låglandet behöver du inte så mycket mer än bra skor, väderanpassade kläder och något gott att äta. Börja med det du har hemma och avancera din utrustning i takt med att du blir mer van.

6. Fästingfest

Glöm inte att packa ner en pincett. Och undvik att gå i högt gräs och bland buskar, särskilt om det är fuktigt. Heltäckande kläder och stövlar är också ett bra skydd.

7. Regn på lunchen!

Om vädret ser ut att bli sämre under dagen, förbered lunchen redan på morgonen. Koka upp soppa och förvara i en mattermos. Lägg i okokt pasta eller linser, som blir klara under dagen. Torkat kött är gott till.

8. Regn hela dagen!

Se till att skaffa ett regnskydd till ryggsäcken eller packa allt inuti i en stor sopsäck – innan ovädret kommer! Håll koll på den lokala väderprognosen och anpassa vandringen efter den. SMHI har också en åskvarningsapp du kan ladda ner.

Psykologen: Så får du en bra solo-sommar

9. Kaffeabstinens?

Hett vatten i en liten termos ochett par påsar pulvercappuccino – sa någon LYX-fika i naturen?

10. Mobilen är urladdad!

Tänk på att hålla mobilen varm,i en ficka eller ullstrumpa nära kroppen. Batterier laddar lättare ur i kyla. Ha också med dig en solcellsladdare eller powerbank. Har du en gammal mobil, dvs inte en smart phone? Batteriet på en sådan håller ofta längre och kan vara en backup till din vanliga telefon.

Bra länkar för vandringssugna!

Naturkartan.se

Guide till vandringar i hela Sverige.

Friluftskurser.se

Kurser och föreläsningar om friluftsliv.

Fritidsbanken.se

Låna utrustning gratis.

Fjaderlatt.se.

Tips på hur du packar så lätt som möjligt. Finns även på Facebook!

Appen Brandrisk UTE håller koll på brandrisken där just du är.

11. Jag måste bajsa!

Håll dig långt från vandringsleden (och inte nära ett vattendrag eftersom bakterier sprids i vatten). Gräv en grop och uträtta behovet där. Täck gropen med jord och/eller sten. Känner du dig blyg? En del vandrare använder en regnponcho som ett litet bärbart toatält!

12. Eh…. Toapapper?

Så slipper du torr hud och klåda i sommar

Våtservetter funkar både för att tvätta kroppen och vid toabesök. Men tänk på att stoppa dem i en plastpåse (gärna hundbajspåse som inte släpper ut någon lukt!) som du tar med dig till närmaste papperskorg. Alkogel renar händerna från bakterier. Tänk på! Vanligt toapapper tar lång tid på sig att förmultna så stoppa även det i en påse!

13. Jag känner mig svimfärdig!

Varma dagar svettas man mycket och får lättare vätskebrist. Ta med en förpackning Resorb vätskeersättning.

14. En tupplur vore skönt…

Vila är viktigt under lite längre vandringar. Ta med en hängmatta och fäst mellan två träd. Ska du sova i den på natten, isolera med ett liggunderlag.

15. Jag orkar inte gå längre!

Att vandra med barn eller barnbarn kan både vare jättekul och utmanande. Se till att ha gott om goda mellanmål lättillgängliga. Och ta gärna med sådant som kan vara kul för barnen att utforska naturen med: lupp, kikare, håv och täljkniv. En kurragömmapaus eller att göra konstverk av naturmaterial är också roliga tidsfördriv.

Se också: 3 övningar för en god morgon

3 övningar för en god morgon
1:12

Efter reklamen: 3 övningar för en god morgon

(1:12)

Slå på ljud