Brittiska mönster trendigare än någonsin

William Morris är trendigare än någonsin, liksom Bakers exotiska textilier. Det är svårt att få nog av den brittiska mönstervärld som växte fram i slutet av 1800-talet.

Starka färger och exotiska mönster i inredningen har kommit och gått, och de frodiga engelska tygerna från slutet av 1800-talet är i en klass för sig. Lockande hänger de där i inredningsbutikerna och frestar oss än idag med namn som Chinese Bridges, Imperial Pheasant och Persian Pomegranate.

TV: 6 saker du inte visste om Antikrundan

0:47

Efter reklamen: 6 Saker Du Inte Visste Om Antikrundan

(0:47)

Inredare och stylister i det sena 1800-talets brittiska hem vågade verkligen ta ut svängarna. Rummen hos välbeställda familjer med modern smak i Arts and Crafts-anda fylldes med mönstrade tapeter, tyger och mattor, i sällskap med broderier på allt från kuddar till papperskorgar. Där skapades trender som spred sig ut i Europa och till Amerika.

Blommig soffa mot randiga tapeter.

En soffa klädd med favoriten Magnolia, ett tyg som finns att köpa på Engelska Tapetmagasinet.

Foto: Engelska Tapetmagasinet

Ljusblommig klänning.

En klänning från H&M:s samarbete med GP & J Baker klubbades efterföljande år för 125 kronor på Bålsta Auktionshall.

Foto: Bålsta Auktionshall

Bakertyger i starka färger

Det var vid den här tiden som bland annat arkitekten och formgivaren William Morris lanserade mustiga mönster för tapet, handtryckta med träblock. Den anrika butiken Libertys slog upp sina portar och textilföretaget GP & J Baker bildades.

Idag kallas tygerna från GP & J Baker kort och gott för Bakertyger. De exotiska mönstren lyser i starka färger från lin- och bomullstyger. Den främmande mönsterfloran är till stor del hämtad från Orienten, något som var helt i linje med de hetaste trenderna i England.

Fynda mattor: Svenska formgivare och signaturer

Historien om företaget GP & J Baker börjar i Istanbul i Turkiet, eller snarare i Konstantinopel som staden hette i mitten av 1800-talet. Landskapsarkitekten George Baker var utsänd för att anlägga den brittiska ambassadens trädgårdar. Familjen stannade i Konstantinopel i många år och deras fem söner växte upp där. Den äldste, George Percival, blev i unga år fascinerad av persiska mattor och textilier och påbörjade en fantastisk samling. Han skickades till England för att få sin utbildning och 1884 startade han och hans bror James Baker företaget GP & J Baker. De importerade mattor och mönster från Persien för försäljning, inte bara i England utan även till Frankrike och Amerika. Efter en tid satsade de främst på tyg och köpte 1893 upp fabriken Swaisland i sydöstra London.

George Percival kopierade flera mönster från Persien, men var även botaniskt intresserad och överförde blommorna i sin engelska trädgård till textilmönstren. Företaget anlitade även formgivare som till exempel William Turner som 1915 ritade mönstret Nympheus, även kallat Lotus, som idag är ett av Bakers mest kända tyger. Motivet där en kungsfiskare flyger kvickt ovanför en stilla häger vid stora, droppande näckrosblad sägs vara inspirerat av en kinesisk förlaga från Ming-dynastin.

Rosa soffa med mönster i ljusa färger.

Lördagsgodis I soffhörnan. Den här från Arne Norell värderar Gomér & Andersson Linköping till 2000 kronor.

Foto: Gomér & Andersson

Fyra tygbitar i mönstret Lotus/Nympheus.

Det älskade mönstret i ännu en färgställning. Hos Helsingborgs Auktionskammare värderade man de fyra gardinlängderna med mönstret Lotus/Nympheus till 800 kronor för ett par år sedan.

Foto: Helsingborgs Auktionskammare

William Morris och Josef Frank gillade det orientaliska

Det kinesiska inflytandet är också tydligt i mönstret Magnolia. Ursprungligen kommer det från en 1700-talsbrokad men omarbetades av William Turner 1913. Här flödar färgerna i form av blommande träd och knallblå fjärilar. Trädstammarna och jorden som de växer i är avbildade, vilket var typiskt i orientaliska motiv och något som inspirerade både William Morris och därefter Josef Frank i deras mönsterritande.

Ett annat mycket känt tyg från Baker är Stensötatyget, eller Ferns, som skapades av Joseph M Doran 1935. Motivet kommer från William Curtis Flora Londinensis från slutet av 1700-talet som innehöll växter som fanns i trakterna runt London.

Allt du vill veta om textilkonstnären Astrid Sampe

De engelska tygerna är omtyckta och har sålts i välsorterade butiker i Sverige. En av de mer kända butikerna är Svenskt Tenn som på 1930-talet började ta in och sälja William Morris tyger som trycktes av Sanderson. Därefter fylldes det på med tyger från Baker och andra tillverkare. Och såklart med Josef Franks fantastiska mönster som han ritade under sin tid i Wien och i Stockholm från 1934 och framåt.

Lampskärm i mönstret Stensöta.

Håll utkik efter lampskärmar på loppis, hittar du en du gillar kan den göra din gamla lampa till en ny favorit. Den söta, plisserade skärmen med mönstret Stensöta såldes tillsammans med två spända skärmar med Josef Frank-motiv. Dem värderar Helsingborgs Auktionskammare till 600 kronor.

Foto: Helsingborgs Auktionskammare

Två bitar av mönstret Ferns hänger på en klädställning.

Det fräscha mönstret Ferns kallar vi till vardags Stensöta- eller Ormbunkstyget. Motivet kommer från en engelsk flora från 1700-talet och GP & J Baker tog fram det i mitten av 1930-talet. Hos Crafoord Stockholm klubbades ett par bomullsgardiner, 220x124cm vardera, för 1800kr tidigare i år.

Foto: Craaford Stockholm

Svenskt Tenn har ensamrätt på Rockbird

Vid ett tillfälle under 1938 var Estrid Ericson och Josef Frank på besök hos GP&JBaker i London. Estrid Ericson förhandlade sig till ensamrätten i Sverige på sju olika tygmönster. Ett av dessa var Rockbird som Svenskt Tenn har ensamrätt på än idag, inte bara i Sverige utan internationellt. Mönstret formgavs av William Turner 1912. Estrid Ericson döpte om det till Magnolia, vilket är lite förvirrande eftersom det finns ett annat Bakertyg som heter just Magnolia.

Än idag inreder engelsmännen gärna med tapeter, gardin- och möbeltyger i samma mönster, i samma rum. Det ger en hemtrevlig och ombonad känsla – en helhetsupplevelse. Men visst går det bra att blanda mönster också. Välkomponerade mönster passar ihop, de berikar varandra. Det gäller bara att våga ta ut svängarna!

TV: 5 saker att tänka på när du ska på loppis

0:58

Efter reklamen: 5 saker att tänka på när du går på loppis

(0:58)

Relaterade artiklar

6 fina tips: Så kan du återbruka dina loppisdukar

Fynda mattor: Svenska formgivare och signaturer