Så blir du en bra kollega under pandemin

En kvinna som hjälper en kvinnlig kollega och visar att hon försöker hjälpa till under pandemin.

Foto: Unsplash.com

Att få bra kontakt med sina kolleger, både i jobbsammanhang och socialt, är något som många kämpar med, inte minst i år. Kommunikationsexperten Nicolas Jacquemot ger sina bästa tips för hur man blir ett socialt proffs på jobbet – även under en härjande pandemi.
– I sin kärna handlar social kompetens att få personer i sin omgivning att må bra, och ha förmågan att fungera med olika personer i olika typer av sammanhang, säger han.

Tycker du det är jobbigt att ta plats på jobbet, hålla i möten eller få kontakt med dina kolleger? Då är du långt ifrån ensam. Samtidigt ställer arbetslivet i dag ofta höga krav på mingelkunskap och ett stort socialt nätverk.

Kommunikationsexperten Nicolas Jacquemot är aktuell med boken Vässa din sociala kompetens : Tips och råd för livet och karriären som släpps i januari, som ska hjälpa läsarna att just ta sig an de sociala utmaningarna i dagens samhälle.

Redan 2006 skrev han Handbok i konsten att vara social, men nu återvänder han alltså till ämnet, eftersom mycket har förändrats i hur vi umgås. I dag då många jobbar på distans hemifrån och mobilen är en självklar livskompanjon, har sociala medier börjat spela stor roll i hur vi är just sociala.

Lottas livsfarliga yrke: ”Känner verkligen att man lever”

– Hela våra liv och hur vardagen ser ut har förändrats de senaste femton åren. Det är kul att återvända till ämnet nu när vi lever i både i den fysiska och digitala världen. Det är ett ämne som alltid är aktuellt och som jag brinner för – vilka utmaningar finns det i den digitala eran?

Oavsett vad man har för jobb eller vilken nivå man är på i organisationen, så är kolleger alltid viktigt – enligt undersökningar rankas bra kolleger faktiskt som viktigare än både bra lön, bra chefer och spännande arbetsuppgifter.

– Vårt vanliga umgänge har vi ofta valt själva men jobbet är speciellt för att kollegerna kommer på köpet, det gör att extra viktigt att det är folk vi funkar med.

Fem egenskaper för att vara en bra kollega

  1. Engagemang. Visa att du tar jobbet på allvar.
  2. Samarbetsvilja. Det ska finnas ett vi-fokus, inte jag-fokus. Exempel på det är att man blir klar med saker i tid, och inte låter ens arbetsuppgifter gå ut över kolleger.
  3. Flexibilitet. Tänk inte ”är det här verkligen mina arbetsuppgifter?”, utan ryck in om du har tid över och ser kollega sitta och kämpa.
  4. Omtänksamhet. Det kan vara allt från att fråga hur kollegerna mår till att visa att man lyssnar i möten. Generellt är vi snabba på peppa de som gör ett bra jobb, men det är viktigt att också uppmärksamma den som kämpar i motvind.
  5. Glädje och en positiv inställning. Det är viktigt att ha nära till humor, skratt och lekfullhet.

Men vad ska man tänka på för att vara en bra kollega – måste man skämta vid kaffemaskinen eller vara roligast på arbetsplatsen? Nej, visar det sig. I stället är det viktigare att vara inkännande och en bra lyssnare, menar Jacquemot.

Pia, 52, skolade om sig till polis: ”Det var en helt ny värld”

– En vanlig missuppfattning är att social kompetens handlar om att mingla och prata mycket. Men att ta ett steg tillbaka och vara nyfiken, lyssna och ställa frågor är minst lika viktigt.

Han fortsätter:

– I sin kärna handlar social kompetens att få personer i sin omgivning att må bra, och ha förmågan att fungera med olika personer i olika typer av sammanhang. Det är stor skillnad på hur man hanterar en kollega i sorg och en som precis blivit årets medarbetare.

Utmaningarna med att jobba på distans

Under coronapandemin har jobbsituationen förändrats för alla. Många fortsätter så klart jobba på plats på sina arbetsplatser inom vården, handel och skola, men har behövt anpassa sitt sätt efter restriktioner och tvingas hålla avstånd från varandra även om man jobbar i samma lokal.

Andra har flyttat hem kontoret till köksbordet, och möter utmaningar i digital kommunikation och att inte få det spontana snacket på arbetsplatsen – speciellt de som börjat ett nytt jobb under pandemin.

Quiz: Vad borde du jobba med, egentligen?

– Det ställer nya krav på att funka med andra, speciellt för de som är helt nya på ett jobb. Normalt börjar man känna kolleger vid frukostmöten och vid kaffeautomaten. Det är en utmaning för nyanställda att komma till nya arbetsplatser nu. Men även att upprätthålla relationerna på jobbet kan vara en utmaning, säger Nicolas Jacquemot.

Oavsett om man jobbar hemma eller på arbetsplatsen kan det sociala skötas digitalt i dessa tider, när umgänge på restauranger och barer undanbedes.

– Vad man kan göra för att främja sociala relationer i distansjobbstider är att dra igång gemensamma aktiviteter, som digitala luncher, fikastunder eller afterworks. Att få till små ”get togethers” stimulerar småprat och kreativitet. Vid lite mer formella videomöten finns inte alltid det utrymmet. Då vill man bjuda in till mer uppsluppna sammanhang, säger han och fortsätter:

– Kolleger som jobbar tillsammans och bor nära varandra kan ta promenadmöten utomhus. Det är bra för kreativiteten och hälsan att komma ut från hemmakontoren – utan att vara för nära så klart.

Så blir du ett socialt proffs på arbetsplatsen

  1. Var snäll, pålitlig och handlingskraftig. Det kommer man långt med i jobbet.
  2. Tala är silver, lyssna är guld. En god lyssnade uppfattas alltid som en trevlig samtalspartner. Detta är extra bra för de som känner prestationsångest kring att säga något smart. Visa genuint intresse, och ställ följdfrågor.
  3. Inkludera mera. Ett socialt proffs är generös med sina kontakter och vänner. Initiera fysiska eller digitala luncher med kolleger, och se till att få med de som inte själva tar plats.

Digital vett och etikett

Kommunikation i digitala videomöten kommer med många utmaningar – bristande uppkoppling, dåligt ljud och lågt engagemang från kolleger gör det svårt att hålla motivationen uppe. Där är det viktigt att man som kolleger hjälper varandra tycker Jacquemot.

Gunnel, 58, sa upp sig och började plugga till sjuksköterska

– Det viktigaste är att tydligt bestämma vad som gäller för mötena. Vad har vi för regler? Det kan vara att ansluta i tid, men också att ha fokus och koncentration. Det är vanligt att många inte är engagerade när de tar bort kameran. Ibland finns känslan att man talar för folk som inte lyssnar – det kan ju hända även vid fysiska möten, men i ett konferensrum är det lättare att upptäcka.

Den som håller i mötena har också ett ansvar att se till att alla kommer till tals, och att deltagandet inte tryter.

– Att våga ta plats i videomöten, och att den som leder mötet också släpper fram de som inte tar plats på eget initiativ är viktigt. Den som håller i mötet bör också se till att avsluta i tid. Det är inte heller bra att ha för långa videomöten. Lägg in kort pauser då och då!