Annons
Annons


6 tips till bättre hälsa – och nej, det är inte motion!

Vägen till bättre hälsa handlar inte bara om motion och sunda matvanor. Både sömn, vänner, kyss, frivilligarbete och choklad har också inverkan på din hälsa.


Solen gärna men inte för länge - och helst med skydd!

Solen gärna men inte för länge – och helst med skydd!

Det måste inte alltid handla om motion och sunda matvanor, när man talar om hälsa. Förutom de så kallade Kram-faktorerna; kost, rökning, alkohol och motion, har också det mentala stor inverkan på din hälsa.

Annons

Visserligen är kost och motion allra viktigast för hälsan men det är ju inte alltid möjligt att få till en motionsrunda eller tur till gymmet. Här är några tips på hur du ändå kan må lite bättre:

Gilla Allas.se på Facebook

Sov lite längre – Ge dig själv chansen att sova sex till sju timmar varje natt. Sömn är viktigt för hälsan. Experter är överens om, en del tror till och med att tillräckligt med sömn är lika viktigt, som det är att äta hälsosamt och motioner. Bra och tillräckligt med sömn gör dig inte bara på bättre humör och ger dig mer energi, studier har också visat att det är lättare att behålla en hälsosam vikt, och att det kan också bidra till att förhindra problem med hjärt-kärlsystemet.

Pussas och kramas – Kyssar, kram och vidrörning är en känsloboost! När vi kramas producerar vi mindre av stresshormonet kortisol, vi skapar istället glädjeämnet endorfiner i hjärnan och kroppen utlöser produktionen av oxytocin, även känt som kärlekshormon. Vänta inte med att ha sex tills du känner för det – det kan kväva din sexlust. Vissa forskare har föreslagit att just sex kan vara anledningen till att män och kvinnor lever längre än personer som inte är i relationer. Kom ihåg att oxytocin utsöndras endast när man kramas mer än 30 sekunder.

Gör något för andra – När du gör något eller arbeta med något som inte i första hand är till för din egen skull, utan för att du tror att du kan bidra med något bra och på det sättet hjälpa andra, förlänger du även ditt eget liv . Volontärer är friskare, och under många år visste man inte varför. En studie av kanadensiska skolbarn som hjälpte yngre elever en timme i veckan, eller som stod på väntelistan för att göra samma sak, visade att något faktiskt händer fysiskt i våra kroppar när vi hjälper andra. De äldre elevernas värde var genomgående bättre under och efter hjälpperioden, de var också fysiskt friskare, under den period som de hade hjälpt de yngre .

Skratta så ofta du kan – Du är märker det garanterat genast: När du skrattar, känns allting lite lättare. Och studier visar också att personer som skrattar mycket i allmänhet är friskare, har ett bättre immunförsvar, är mindre stressade och lever längre .

Ät lite choklad – Choklad är en av de goda livsförlängande saker där det faktiskt finns begränsningar – man blir inte friskare av det kaloririka fett som finns i choklad. Men cirka 10 gram per dag av det mörka slaget gör gott. Det är hälsosamt med de fenoler som finns i kakao. Det både förebygger hjärt-kärlsjukdom och stärker immunförsvaret.

Njut av solen – Lite sol är bra för dig – särskilt under den period av året när det inte är det så mycket. Strålningen från solen ökar D-vitaminet i vår hud och det hjälper till att förhindra, hjärt-kärlsjukdomar och benskörhet. D-vitamin stärker också immunförsvaret. Så, sola gärna men utsätt dig inte för solstrålarna mer än en kvart om dagen utan skydd/solkräm.

 


(0)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…