Terese valde familjeföretaget framför karriären

Terese valde familjeföretaget framför karriären
Terese gjorde karriär som 
advokat. Handskbutiken hade 
varit i familjen i 200 år. 
En dag var hon tvungen att välja.
Annons

År 1822 reste Jens Christian Hallén ensam från Laholm med häst och vagn för att söka lyckan i Christiania, som Oslo hette då. Samma år fick han sitt gesällbrev som handskmakare.

Han startade en liten affär och den finns fortfarande kvar – Hanske-Hallén.

Annons

Företaget har gått från generation till generation. 1965 tog Alf Terje Hallén över efter sin farfars farfar, farfars far, farfar och far.

– Som mest hade vi elva eller tolv butiker igång samtidigt. Bara i Oslo hade vi åtta! Det var inte alltid så klokt och det gick inte alltid så bra. Men vi uppnådde i alla fall en sak och det var att bli kända, säger Alf Terje.

Äldre bild på män och bilar framför tegelfasad.
I många år drev familjen Hallén grossistverksamhet med ett stort antal handelsresande.

Vi sitter på en restaurang precis vid Rådhusplatsen i Oslo. Härifrån ser vi rakt på familjen Halléns handskaffär. Där inne håller tre anställda på att göra i ordning den nyrenoverade butiken. Ny logotyp, ny interiör, nytt allting.

Det är det Terese Hallén-Hasaas som står för. Hon är sjätte generationen Hallén som nu tar över familjeföretaget – och den första kvinnan.

Jag vill att företaget ska leva vidare, men då måste vi göra något

– Min uppgift är att ta butiken vidare i den digitala tidsåldern. Vi har alltid fått anpassa oss efter tiden.

Att Terese som är advokat skulle ta över den ärevördiga butiken har aldrig varit självklart.

– Jag har aldrig varit tvungen att göra det och jag har inte heller blivit utsedd att ta över, men jag är intresserad av det. Jag brukade alltid vara med pappa på kontoret när jag var liten. Han luktade alltid skinn, säger Terese och minns ögonblicket då hon insåg att något måste göras med driften.

Hon arbetade länge som advokat och gick ofta förbi Hanske-Hallén på väg från tingsrätten.

– Varje gång tänkte jag: ”Jag vill att företaget ska leva vidare, men då måste vi göra något”.

Tvingades ta tuffa beslut

När Alf Terje tog över hade man en egen fabrik med handskproduktion i Oslo. Det var nästan hundra anställda fördelade på produktion, grossistavdelning och butikerna.
Men han insåg efterhand att det var något de inte kunde fortsätta med mycket längre.

– På 70-talet stod det klart att upprätthålla en sådan produktion skulle vara som att sätta full fart mot undergången. Så kom dagen när jag tänkte: ”Det här går inte längre”.

Hanske-Halléns fabrik med människor som arbetar
Fram till 1970-talet hade Hanske-Hallén en egen fabrik där handskarna syddes.

Inom loppet av två-tre år la han ner hela produktionsverksamheten och gav bort grossistverksamheten. Plötsligt var fabriken tom. Alf Terje valde att bygga lägenheter i den gamla fabriken och köpte samtidigt fastigheten intill som också bestod av lägenheter.

Det valet gjorde att vi överlevde

– Det la grunden till vår ekonomi i dag. 2007 sålde jag båda fastigheterna och det gjorde att jag hamnade i en gynnsam situation.

Men det var inte allt som var gynnsamt.

– Ja, livet blev lättare, men det var med ett visst vemod. Det var inte roligt när det gällde de anställda. Några hade jobbat hos oss i över 50 år. Samtidigt var det svårt att avsluta något som varit en väsentlig del av Hanske-Hallén så länge, men det kunde inte fortsätta. Då hade det slutat väldigt illa.

– Det valet gjorde att vi överlevde, säger Terese och tittar på sin pappa.

Äldre bild från handskbutik
God service har alltid varit viktig, men i dag betyder näthandel och närvaro på sociala medier också mycket.

På sätt och vis står Terese inför detsamma som hennes pappa gjorde. Förändra saker. Införa nya saker. Som att ta in nya märken och digitalisera hela företaget. Hanske-Hallén har varken haft Instagram, Facebook eller webshop. Till och med kassasystemet var gammalt.

– Fram till nu har vi inte haft något digitalt lagersystem. Pappa har haft allt i huvudet, berättar Terese.

– Hårddisken, tillägger Alf Terje och pekar på sitt huvud och ler.

För att starta en webshop var  Alf Terjes hårddisk inte speciellt intresserad av.

– Nej, nej, nej. För mycket data för mig. Det var inte aktuellt, säger han.

– Tycker du att det var svårt att släppa taget?

– Inte på det stora hela. 55 år är nog!

Vill locka unga kunder

Efter 55 år bestämde sig alltså Alf Terje att det var på tiden att någon annan tog över. Men att det skulle bli Terese har aldrig varit uppgjort. Tillsammans med sin syster blev Terese ägare av företaget med Alf Terje. Men att lämna advokatyrket var inte något lätt val för Terese.

– Jag trivdes väldigt bra. Jag hade nått ganska långt, men så kom tidpunkten då jag insåg att om jag stannade kvar och satsade skulle det bli svårt att hoppa av senare.

Handskmakaren Alf Hallén skär till skinn till handskar.
1935: Handskmakaren Alf Hallén skär till skinn till handskar.

Samtidigt gick Alf Terjes sekreterare i pension. Hon hade varit hans högra hand från hon var 19 år. Plötsligt var det ingen som kunde ta hand om hennes kontorsuppgifter. Det var då Terese bestämde sig för att föra arvet vidare.

– Hon är överkvalificerad, skjuter Alf Terje in medan Terese skrattar.

Terese lämnade arbetet på advokatbyrån och med yngsta dottern Martine på armen började hon bygga upp Hanske-Halléns digitala profil.

– Det hade jag aldrig gjort förr så en kväll satte jag mig och googlade ”Hur startar man en webshop”, ler Terese.

Nu har hon hittat ett system som passar företaget. De har startat en webshop och är aktiva både på Facebook och Instagram. Men det var först när det bestämdes att logotypen skulle ändras som Terese fick lite att tänka på.

– Jag vill respektera det som har varit och bevara det vi hade. Hanske-Halléns nya logotyp är därför baserad på det som har varit. Det är inte bara något som vi har hittat på.

Hennes nästa uppgift är att fånga den nya generationen. Alf Terje berättar att de äldre kunderna har ett starkare förhållande till företaget än den yngre generationen har i dag. Men Terese säger att hon ser en effekt av digitaliseringen. Efter en tävling på Instagram där följarna kunde vinna ett par bilhandskar blev den modellen plötsligt slutsåld i butiken.

– Det var en lättnad! Jag minns att jag skrev en lista i januari 2016 med punkter på allt som låg framför oss. Den hade jag glömt, men häromdagen hittade jag den igen och insåg att vi hade genomfört allt. Under tiden du jobbar med det är det lite uppförsbacke och det kan gå långsamt, men nu tror jag att vi är igång.

Nya utmaningar väntar för Terese

– Du var ju lite skeptisk till det här i början, Alf Terje. Vad tänker du nu?

– Jag tycker att det är fantastiskt. Det ligger i tiden och är helt nödvändigt.

Man har också kunnat öka om sättningen sedan den nya butiken invigdes. I dag finns det bara en enda Hanske-Hallénbutik.

– Vill ni ha fler affärer igen?

– Det är inte ett mål i sig att bli stor på det sättet. Mina tio-tolv butiker är inte längre kvar och det finns en anledning till det. Den här butiken ligger mitt i smeten, men om du ligger en bit bort på en sidogata kan det bli problem. Det är inte lätt att driva affär i dag, säger Alf Terje.

Det viktigaste för familjen Hallén är att hålla grytan kokande.

– Många har handskar, det är helt klart. Men vi kan erbjuda en helt annan service.

Nu går de båda in i en helt ny vardag. Terese vet inte hur dagarna kommer att se ut framöver när hon nu har bockat av alla punkterna på listan hon skrev 2016. Alf Terje kommer att tillbringa mycket av tiden i Spanien. Lyckligtvis håller han sig uppdaterad på sociala medier.

– Har du Instagram?

– Nej.

– Facebook?

– Ja, men jag är väldigt passiv. Jag är en tittare. Gör lite inlägg.

– Du är väl på Instagram? säger Terese till sin pappa.

– Jo, jag har ett konto men jag använder det bara till att kolla lite.

Av Malin Gaden

Foto: Malin Gaden och Hanske-Hallén

Översättning: Anette Bülow

Läs också:

Mer inspirerande innehåll från allas.se:

Dela på:

Annons

Laddar