Brukar du säkerhetskissa? Därför ska du sluta med det!

Har du för vana att kissa innan du lämnar hemmet? Brukar du gå på toa under natten? Här är 7 (oväntade) saker som du kanske inte vet om inkontinens och urinläckage.

Advertisement


Du lärde dig förmodligen att säkerhetskissa redan som barn. Innan bion, innan du går hemifrån och innan du går och lägger dig. Oavsett om du är kissnödig eller inte. Men det finns skäl att sluta med det beteendet.

Vi har tagit reda på oväntade saker kring urinläckage som du kanske inte känner till och har tipsen på hur du kan lindra, förebygga och förbättra om du redan har drabbats.

Annons

1. Att dricka för lite kan förvärra besvären

Om du dricker för lite blir urinen koncentrerad, vilket irriterar din blåsa vilket gör att du lättare blir kissnödig. En bra tumregel är att dricka när du är törstig.

2. Att dricka för mycket är inte heller bra

Men dricker du och andra sidan för mycket kan det också skapa trängningar. Drick mindre av drycker som innehåller mycket koffein eftersom koffeinet kan göra att blåsan retas, vilket gör att du behöver gå på toa oftare. Om man till exempel på förmiddagen märker att man behöver gå på toaletten ofta, kan det hjälpa att minska kaffeintaget på morgonen.

Annons

3. Att säkerhetskissa kan ge problem med urinblåsan

Om du har för vana att kissa för ”säkerhets skull” vänjer sig urinblåsan vid att tömmas trots att den egentligen inte är full. Det konstanta småkissandet gör att du känner dig kissnödig oftare och då finns det också risk för urinläckage.

4. Ligg mer så stärker du bäckenbotten

Om du inte är sexuellt aktiv kan musklerna i vaginan bli svagare, vilket förvärrar urinläckage. Så om du inte är sexuellt aktiv just nu är det ännu viktigare att du jobbar med knipövningar för att stärka din bäckenbotten. Det finns också särskilda vaginalstavar och kulor som kan hjälpa till att stärka.

Annons

5. Urinläckage drabbar även yngre

Urinläckage är vanligare hos äldre än hos unga, men ingen går helt säker. Det kan verkligen drabba vem som helst – äldre som yngre, män som kvinnor. Orsakerna kan vara många; graviditet, förlossning, sjukdom, en förstorad prostata, urinvägsinfektion eller övervikt och kan till exempel bero på vätskedrivande medicin som gör att du måste kissa mycket och ofta.

6. Att välja rätt skydd är viktigt

Du kanske tänker att du kan lägga en binda eller ett trosskydd avsedda för menstruation och flytningar i trosorna, men det stämmer inte. TENAS skydd är särskilt framtagna för att absorbera kiss. Urin är både tunnare och kommer i rikligare mängd än mens och skydden från TENA hjälper dig att hålla dig torr och känna dig säker.

7. Dålig sömn och inkontinens hänger ihop

Stress och ångest kan göra att du får problem med sömnen och när du är vaken produceras mer urin än när du sover. Så om du ligger sömnlös och stirrar på grund av exempelvis stress, ångest eller smärtor finns risken att du behöver springa mer på toaletten och med fler och täta toalettbesök finns också risken att man inte hinner fram i tid.

Så om du vet med dig att du ofta måste kissa under natten kan du försöka begränsa ditt vätskeintag några timmar innan du planerar att gå och lägga dig. Så om du får bukt och hjälp med dina inkontinensproblem kan den goda sömnen komma på köpet.

I sortimentet från TENA lady finns produkter för alla situationer. Trosskydd och bindor ger dig trippelt skydd mot läckage, lukt och fukt och hjälper dig förbli torr, säker och trygg varje dag och natt.

Mer inspirerande innehåll från allas.se: