ANNONSSAMARBETE MED SKAPA MER

5 oväntade hälsoeffekter du får av att sticka

Stickning
Studier visar att stickning gör människor varmare och lyckligare. Här är 5 anledningar till att det inte bara är mormor som ska sticka, utan även du!

Tänker du att stickning är hänvisat till syslöjden i högstadiet eller till gamla tanter? Dags att tänka om! Kanske hade din mamma en syjuntagrupp på 80-talet och satt och skvallrade med sina väninnor och kanske tänker du att det är något som hör den tiden till.

Men faktum är att stickning och handarbete i stort har fått sig ett rejält uppsving just nu. Kanske är det en skön motpol mot allt det digitala och vår sociala medier-närvaro som får oss att ta till stickorna.

Enligt en undersökning som genomfördes vid Harvard i USA fick deltagarna lista fördelar de fick av sitt stickande och det var positiva känslor som dök upp.

Testpersonerna upplevde:

  • Känsla av tillfredsställelse – 93 procent
  • Minskad stress – 85 procent
  • Bättre humör – 85 procent
  • Ökat självförtroende – 56 procent
Upplevelsen av att sticka kan jämföras med känslan som yoga ger.

Samma studie visade också att stickning sänker utövarens hjärtfrekvens med i genomsnitt 11 slag per minut vilket ger ett tillstånd av lugn som kan liknas med känslan du får av yoga.

Anledningarna till varför stickning är så bra för oss!

1. Du känner dig stolt.

När du stickar och ser något växa fram i dina händer infinner sig en känsla av stolthet. Att kunna säga att du själv har stickat mössan du har på huvudet eller att sockorna som du ger din mamma i julklapp är ett verk som du skapat ger såklart en härlig känsla av att du kan. Räkna med komplimanger. Och ta åt dig!

2. Det har samma fördelar som yoga.

Så snart du lärt dig hur man gör kommer du uppleva stunden när du stickar som avkoppling. Rytmen, det upprepande momentet och avslappningen har faktiskt samma effekter på din hjärna som om du befann dig på ett yoga-pass eller som du upplever under en meditation.

3. Det minskar stress och deppighet.

När du fokuserar på handarbete som stickning distraherar det dig från nedstämdhet, ångest och stress. När du jobbar med händerna och koncentrerar dig hårt är det svårt att vara observant på alla andra tankar och känslor som kanske upptar din tid annars. Hjärtslagen går ned och blodtrycket sänks redan efter fem minuter av stickning.

4. Det hjälper till att förbättra koordination och håller hjärnan skärpt längre.

Eftersom stickning i stort sett stimulerar hela din hjärna – du planerar för nästa varv, du har din uppmärksamhet på stickningen i din hand, samtidigt som du skapar öglor och räknar maskor hjälper du inte bara hjärnan att stimulera minnet utan förbättrar också dina motoriska funktioner.

5. Det förebygger smärta i fingrarna.

Håll fingrar och leder friska genom att använda fingrarna. Stickning är ett utmärkt sätt att hjälpa dina fingrar att hålla sig starka då stickandet stärker brosket. Har du redan ont i fingrarna kan du blöta händerna i varmt vatten och använda större stickor och se om det fungerar bättre.

Källa: Lifehack

För att shoppa garn och andra produkter besök Skapa mer