ANNONSSAMARBETE MED LIFE

Unna dig något varje dag – 7 self care-tips som gör skillnad!

Self care behöver inte vara komplicerat eller tidskrävande – det handlar helt enkelt om små saker du kan göra för att ta hand om dig själv mer i vardagen. Här är 7 enkla tips som du kan sätta igång med redan i dag.

Du gör allt för att dina vänner och din familj ska må bra, men hur mycket tid lägger du egentligen på dig själv i livspusslet? För att kunna må bra och samtidigt hålla stressnivåerna nere är self care a och o. Vi mår bättre då vi får tid att ge oss själva extra omtanke. Och det är faktiskt inte så svårt som man kan tro att föra in nya dagliga rutiner och små ändringar i livet.

Maarit Huotari, hälsorådgivare på Life.

Jonas Bilberg

Här ger Maarit Huotari, hälsorådgivare på Life, Nordens ledande hälsokedja för holistisk hälsa, enkla tips på self care som kommer göra dig både gladare och lugnare.

1. Starta din morgon med att tanka energi

För många innebär morgonen stress, vilket ofta resulterar i att humöret bestäms därefter. Men oavsett hur din morgon ser ut är det viktigt att försöka prioritera egentid för att få energi och lugn. Maarit menar att allt handlar om att skapa sig rutiner, även om det är små.

– Testa att gå upp 15 minuter tidigare för att njuta i lugn och ro av ditt te eller kaffe. Det är en bra start på dagen och ger dig energi. Fortsätt sedan med att energiboosta dig med en vitaminrik frukost och ge även din hud energi i form av en härlig facemist du gillar. Jag använder Weledas Cactus Hydrating Facial Mist som binder fukt tack vare den innehållande kaktusen, säger Maarit.

Weledas Cactus Hydrating Facial Mist är en ansiktsmist som ger huden en uppfriskande fuktboost. Perfekt för alla hudtyper i behov av en snabb återfuktning och hälsosam lyster under dagen. Weledas Cactus Hydrating Facial Mist, 189 kr.

2. Ta åt dig av komplimanger och beröm

Någon ger dig en komplimang och du avfärdar den snabbt i dina tankar… Känner du igen dig? Vi är så bra på att tro och ta åt oss av negativ kritik, men desto sämre på att ta emot positiva ordalag om oss själva.

– Värdera sig själv högre! Testa att verkligen ta emot komplimanger och bli mer medveten om alla positiva egenskaper du har, inte bara de negativa. Ett tips är att skriva ner allt bra om dig själv och verkligen ta till dig dem, säger Maarit.

3. Boosta dig med solskensvitamin

Precis som du tar hand om din utsida, så behöver din insida också kärlek. Till exempel så är avsaknaden av soltimmar något som påverkar våra kroppar mer än vi tror.

– Vi behöver stötta våra kroppar med mer D-vitamin eftersom vi i Norden har svårt att täcka behovet under det mörkare halvåret. D-vitaminet, som vi även kallar solskensvitaminet eftersom kroppen själv kan tillverka vitaminet när huden utsätts för solljus, bidrar till ett normalt immunsystem, säger Maarit.

Life D-vitamin är ett högdoserat kosttillskott med hela 150 mcg Vitamin D per kapsel. Life D-vitamin, 279 kr.

  • Kosttillskott ersätter inte en varierad kost.
  • Det är viktigt med en balanserad kost och hälsosam livsstil.

4. Unna dig själv något varje dag

Gör något extra för dig själv varje dag – utan någon annan anledning än att du vill.

– Var tillåtande mot dig själv och unna dig något varje dag. Det kan handla om en massage, en fika, en blombukett eller egentid – ja, vad som helst som du tycker om eller vill ha just den dagen, säger Maarit.

5. Ta din tid

Vi lever i en stressig tid vilket ofta gör att vi glömmer bort att ta små pauser för att bara andas. De djupa andetagen är viktiga för att sänka stressnivåerna – så försök att hitta små luckor under dagen just för det:

– Tar dig tid att andas. När det fungerar, gå undan och ta ett par djupa andetag utan din telefon eller andra saker som ger intryck. Och när du kommer hem efter jobbet, sätt inte igång med matlagning eller andra sysslor på en gång. Ta några minuter och sätt dig ner och bara slappna av, säger Maarit som också rekommenderar örten Ashwaganha som exempelvis finns i KSM66, som jobbar med stresshormonet och använts i tusentals år för att främja ork, kraft och harmoni.

KSM66 används vid stress och trötthet, vid fysisk och psykisk utmattning och som stöd för kvinnans reproduktiva organ samt vid konditions- och styrketräning. Effekten hos KSM66 är kliniskt dokumenterad i 22 studier. KSM66, 219 kr.

  • Kosttillskott ersätter inte en varierad kost.
  • Det är viktigt med en balanserad kost och hälsosam livsstil.

6. Sprid positivitet

Visst kan det låta klyschigt att säga “le mer”, men när du ger hjärnan positiva tankar och ler så ger det dig ett direkt litet lyckorus:

– Och ett leende smittar! Genom att le mot någon ger du också den personen energi. Vi har inte tid eller råd att gå runt och vara sura. Vi måste stötta varandra och ge varandra god energi, säger Maarit.

7. Skapa en avslappnande kvällsrutin

Rutiner är viktigt för välmåendet, men det är tyvärr lätt att tappa dem. Vilket vi alla fått erfara på ett eller annat sätt under den rådande pandemin. Maarit menar att det är bra att ha en tid att gå och lägga sig för att verkligen få den viktiga sömn som kroppen behöver för att återhämta sig, men det kan vara svårt att känna ro ibland: – Ett sätt att slå bort negativa tankar eller stressande saker som maler i huvudet är att tänka på något positivt du ska göra imorgon. På så sätt bryter du tankemönstret och det blir lättare att komma till ro. Lägg även bort telefonen för att slippa alla intryck, säger Maarit. Ibland kan man även behöva ta hjälp av ett örtextrakt för att förbättra sömnkvaliteten och komma till ro.

Better You Natt innehåller en utvald mix av aminosyran GABA, L-teanin, citronmeliss och kamomill samt vitamin B6 som bidrar till att minska utmattning och bidrar till normal psykologisk funktion. Better You Natt, 379 kr.

  • Kosttillskott ersätter inte en varierad kost.
  • Det är viktigt med en balanserad kost och hälsosam livsstil.

Vill du veta om mer om Lifes hälsosamma tänk och breda sortiment med produkter för ett liv i balans? Här kan du läsa mer!