Östrogen hjälpte mot Susanne Bengtssons sömnproblem

Susanne Bengtsson tittar in i kameran och ler
För några år sedan låg Susanne Bengtsson klarvaken i sängen natt efter natt och blev totalt utmattad. Med hjälp av östrogen och bra rutiner sover hon nu sju timmar i sträck. ”Det känns som en nystart”, säger hon.
Annons

Nästan på dagen när Susanne Bengtsson fyllde 50 år, slutade hon att sova. Hon har aldrig varit någon sjusovare som behövt mycket sömn, och sov hon dåligt någon natt var det inga problem att ta igen sömnen. Men nu hände något med sovrutinerna från den ena dagen till den andra.

Annons

– Jag sov maximalt två, tre timmar per natt. Till slut blev jag helt utmattad, säger Susanne, 57 år från Enskede, utanför Stockholm, som arbetar som frilansande översättare från engelska, tyska, danska och norska till svenska. Ett par dagar i veckan hanterar hon också journaler hos den digitala vårdgivaren Kry.

Susanne som är en aktiv och sportig tjej som både springer, yogar, cyklar och styrketränar försökte rannsaka sig själv för att hitta något fel i de dagliga rutinerna, men utan att lyckas.

– Vi har en historia med sömnproblem i släkten, både mamma och mormor sov dåligt, så jag tänkte att det här var en del av åldrandet, att det var livets gång och bara något att acceptera.

Sämre relationer på grund av sömnbrist

Jobbet som översättare fungerade hyfsat trots sömnstörningarna, även om Susanne kunde sätta sig med en bok i fåtöljen och nicka till mitt på dagen. Värre var det med relationen till maken Mats och sönerna Carl 26, Eric 24 och Axel 18 år. Hon blev otrevlig, fick kort stubin och blev lättirriterad. Till slut fick maken iväg henne till husläkaren som skrev ut Propavan, ett läkemedel med lugnande effekt, som gör att man lättare somnar in och vaknar färre gånger under natten.

Susanne Bengtsson ler i köket
Rutiner, motion och östrogen har hjälp Susanne att sova hela natten och må mycket bättre.

– Det var fantastiskt att få sova en hel natt. Men efter ett tag fick jag biverkningar, blev seg som sirap i huvudet och fick myrkrypningar i kroppen.

Medicinen tappade också effekt efter en tid och för två år sedan slutade den helt att fungera. Ett nytt besök hos husläkaren bokades, en utredning gjordes, prover togs och Susanne remitterades till en sömnskola med en kbt-terapeut.

– Det var i och för sig trevligt att träffa människor i samma situation och byta erfarenheter med, men knepen jag fick lära mig där hade jag redan googlat fram och testat utan något större resultat.

Östrogen hjälpte mot sömnproblem

Sömnproblemen fortsatte och dessutom fick Susanne ont i hela kroppen. Även om hon fortfarande kunde träna var det en störande smärta med värk i leder, fötter och armar. Hon fick också kraftiga värmepåslag och svettades på nätterna, vilket inte direkt förbättrade sömnen.

– Året innan hade jag haft min sista mens, vilket gjorde att jag kopplade ihop smärtan med klimakteriet och sökte hjälp hos en gynekolog som skrev ut östrogen.

Värken och svettningarna försvann och ett halvår senare stabiliserades också sömnen.

– Det är helt otroligt, jag sover en hel natt utan piller. Visserligen vaknar jag fortfarande ganska ofta vid två, tretiden, men jag somnar snabbt om, det är som trolleri.

Susanne är säker på att det är östrogenet som gett henne den goda nattsömnen tillbaka. Men hon håller också noga på sina rutiner för att locka John Blund till sig. Till exempel sover hon alltid med öppet fönster oavsett årstid, ju kallare desto bättre är hennes devis.

– Jag funderar på att sätta upp en hängmatta på altanen och sova utomhus sommartid, skrattar hon.

Rörelse i form av träning eller promenader varje dag är viktigt. Tidigare läste Susanne mycket böcker på paddan. I dag är både den, datorn och mobilen bannlysta i sovrummet. Det skarpa flimrande ljuset hindrar sömnen. Hon dricker inte kaffe eller te efter klockan fyra på eftermiddagen, inte heller äter hon för stora måltider precis innan sänggåendet, för att inte störa sömnen.

Och rutinerna har gett resultat, i dag sover Susanne sex, sju timmar varje natt och har fått massor av energi.

– Jag orkar vara uppe senare på kvällarna och kan vara aktiv längre under dagen. Men jag har också blivit en mycket trevligare människa som är lättare att ha
att göra med, det är magiskt, man blir nästan lite småreligiös, säger hon.

Psykologen: Ta reda på vad din trötthet beror på

Orsakerna bakom trötthet kan vara många. Det viktigaste är att ringa in kärnproblemet och försöka ändra livsstilen och sovrutinerna. Hjälper inte det, kan du behöva göra en utredning hos husläkaren.

Att vara trött varje dag är normalt, speciellt om man har ett fysiskt aktivt liv, och att vara sömnig på kvällen när man går och lägger sig är bra och helt naturligt.

– Men har man inga pigga stunder på dagen och det håller i sig under en längre tid så bör man söka läkare för att ta reda på orsaken bakom tröttheten, säger Kerstin Jeding, psykolog på Stressmottagningen i Stockholm.

Porträttbild av Kerstin Jeding
Kerstin Jeding är psykolog och ger här tips till dig som är trött och har sömnproblem.

Orsakerna kan vara psykisk- eller medicinsk ohälsa. Men tröttheten kan också vara livsstilsrelaterad och bero på till exempel oregelbundna sovtider eller att man överkonsumerar koffein eller alkohol.

Vilka typer av trötthet finns det?

Enligt Kerstin Jeding finns det fyra olika former av trötthet. Den första är fysiskt trötthet som när man tränat, lyft flyttkartonger eller åkt skidor, den andra är mental trötthet, när man använt huvudet, pluggat eller fyllt i papper till pensionsmyndigheten, den tredje är emotionell trötthet som kan handla om att man varit upprörd, arg eller ledsen under dagen och känner sig emotionellt dränerad. Den sista är sömnighet som man helt naturligt byggt upp under sin vakna tid.

Är man uppe i varv så kan det maskera sömnigheten. Det kan vara att man ska åka till Kanarieöarna nästa morgon eller börja på ett nytt jobb. Men det kan också vara att man oroar sig och ältar något, vilket stör sömnen.

– Det gäller att ringa in kärnproblemet och försöka ta reda på vilken typ av trötthet man har och vad som ligger bakom den. Om det till exempel handlar om oro, ångest eller att man har värk någonstans som utlöser tröttheten och hindrar sömnen.

Testa att ändra din livsstil om du är trött

Testa att ändra din livsstil. Vet du med dig att du till exempel ätit dåligt under en längre tid kan tröttheten bero på näringsbrist eller om du varit för stillasittande och för mycket inomhus kan det vara orsaken.

– Har du ingen idé om vad din trötthet bottnar i kan den vara medicinsk. Det kan till exempel handla om järnbrist, sköldkörtelrubbning eller en långdragen, lågmäld infektion. Då ska du söka hjälp på vårdcentralen där läkaren ställer frågor om din trötthet och gör en bedömning om det behövs tas blodprover eller om du ska remitteras till en specialistklinik eller psykolog, säger Kerstin Jeding.

Av Kristina Müller

Foto: Thomas Carlgren, Karl Gabor, TT

Läs också:

Mer inspirerande innehåll från allas.se:

Dela på:

Annons

Laddar