Cykling som träning – hur effektivt är det?

Detaljbild av cyklar på rad
Vinsterna med att cykla är många. Det är roligt, billigt, miljövänligt – och inte minst hälsosamt.
Annons

Att cykla är både rolig träning och en riktig humörhöjare! Men hur nyttigt är det egentligen att cykla och vilken cykel och övrig utrustning behöver du? Här får du svaren.

Därför är det så bra att cykla – vi listar 9 hälsofördelar

1. Bra för konditionen

Du får bättre kondition. Cykling är utmärkt konditionsträning som ger dig bättre flås.

2. Stärker musklerna

Starkare muskler. Du tränar alla underkroppens stora muskelgrupper; lår och vader, rumpa, mage, rygg och dessutom armar och axlar.

3. Minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar

Mindre risk för hjärt-kärlsjukdomar – hjärtat blir större och uthålligare när det måste pumpa runt mer blod till musklerna som jobbar. Blodtrycket blir lägre och cirkulationen förbättras då det byggs upp ett tätare nät av tunna blodkärl i de muskler som arbetar. Forskning visar att personer som cyklar regelbundet kan halvera sin risk för hjärt-kärlsjukdomar.

4. Mindre glömsk

Bättre minne – en halvtimme på cykel kan ge dig både bättre fokus och minne, visar forskning.

5. Bra för humöret

Du bli gladare – du får ett tillskott av endorfiner när du cyklar, det gör dig gladare och piggare.

6. Du sover bättre

Bättre sömn – du blir naturligt trött och får frisk luft, då sover du bättre.

7. Bra för vikten och förbränningen

Ökad förbränning – när du blir starkare och uthålligare är det lättare att hålla vikten. Du förbränner cirka 400-500 kalorier om du cyklar en timme i någorlunda högt tempo.

8. Stärker immunförsvaret

Bättre immunförsvar – regelbunden fysisk träning stärker immunförsvaret.

9. Skonsam träning

Cykling är dessutom betydligt skonsammare för leder och muskler än löpning. Och för otränade som vill komma
i form är cykling en perfekt aktivitet att starta med. Du kan cykla i din egen takt, ute eller inomhus på motionscykel.

Vilken cykel ska jag välja?

Ska du cykla i fort eller lugnt tempo? Långa sträckor eller korta turer? På asfalt eller i skogen? Det finns cyklar för alla behov! Här listar vi olika cykelmodeller. Vilken passar just dig?

Annons

Standardcykel – klassiker!

Den klassiska vardagscykeln med bekväm sadel och normalt styre där du sitter upprätt passar de flesta. Den har vanligen 3-7 växlar och både fotbroms och handbroms. Däcken fungerar både på asfalt och grusvägar.

Mountainbike – gjord för skogen 

En mountainbike har grova däck, många växlar och kraftig ram. Det är en robust cykel utan skärmar och pakethållare, gjord för att användas i skogen men fungerar även i stan. Den som vill kan byta till däck som rullar mjukare på asfalt.

Racercykel – för dig som gillar fart 

Högsta möjliga fart är det viktigaste med en racercykel. Den är mycket lätt, med smala däck, smal sadel och bockstyre så att man sitter framåtlutad för att minska luftmotståndet. Inget för cyklister som vill sitta bekvämt eller köra på dåliga vägar.

Hybridcykel – praktisk cykel 

Det finns olika varianter som är en blandning av standardcykel och mountainbike. De passar den som vill ha en praktisk cykel som fungerar både i vardagslag och för till exempel en cykelsemester eller i naturen.

Elcykel – för längre sträckor 

El-assisterade cyklar har en motor som kopplas in när man trampar och förstärker kraften så att det blir lättare i till exempel uppförsbackar och motvind. Men fortare än 25 km/tim får det inte gå. Cykeln har ett laddningsbart batteri på ramen eller pakethållaren, motorn sitter ofta i framhjulet.

Lådcykel – perfekt för dig med barn 

De trehjuliga lastcyklarna med låda fram förknippas ofta med Christiania i Köpenhamn men är vanliga även i Sverige. Passar utmärkt för att transportera varor från affären eller köra barn till förskolan.

Trehjuling – för dig som behöver extra stabilitet 

Problem med balansen behöver inte vara ett hinder. Det finns trehjuliga cyklar i olika modeller som passar alla, från små barn till seniorer.

Bra och viktig utrustning för dig som ska cykla

  • Förutom en lämplig cykel är det viktigaste en cykelhjälm. Det är inte lag på att vuxna cyklister ska bära hjälm, men det är klokt att skydda huvudet. En olycka händer lätt.
  • Cyklar du fort är det klokt att ha träningskläder i material som ventilerar bra och torkar snabbt.
  • Vanliga kläder fungerar bra om du cyklar i måttligt tempo och inte blir svettig. Gärna stadiga skor så att du inte halkar på tramporna.
  • Ett tips för att slippa smuts på byxbenen är gummisnoddar runt benen vid vristerna, eller att stoppa in fladdrande byxben i strumporna.
  • Cykelbyxor med vaddering i rumpan kan vara bra för att slippa skavsår om du cyklar långa sträckor.

Undvik skador genom att ställa in cykeln rätt

Har du problem med rygg eller knän? Boka in en så kallad Bike Fit i en cykelaffär. Med Bike Fit menas att du får hjälp av en expert att ställa in rätt sadelhöjd, sadelns position i längdled och höjden på styret – så att du sitter rätt och förebygger smärta.

Den klassiska vardagscykeln med tre växlar, fotbroms och handbroms passar de allra flesta.

Av Lilian Ottosson

Foto: Christine Hannouche, Shutterstock/TT

Läs också:

Mer inspirerande innehåll från allas.se:

Dela på:

Annons

Laddar